Hjälp!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Hjälp!
Hej!
Jag har en Jimny 1,3 -99 som jag har problem med.
Jag listar problem- och åtgärdsföljd nedan för att sammanfatta.
-Tändstiftet på andra cylindern drog med sig gängorna och sköt ur toppen. Troligtvis på grund av felgäng.
-Toppen lyfts av och helicoil-gängor monteras på den trasiga toppen.
-I samma veva inspekteras cylinderfoder, kolv och topplock. Allt ser bra ut.
-Ventilsäten slipas in och ventilspel kontrolleras, och det ser bra ut enligt verkstadshandbok.
-Efter ihopskruvning med nya packningar osv. går motorn som en klocka, på tomgång...
-När man kör med bilen så hackar den till kraftigt med 5 sekunders mellanrum och samtidigt blinkar motorlampan till. Motorn går sämre och ojämnare ju varmare den blir.
-En gnista från den ena tändspolen syns vid inspektion.
-Nya stift och nya tändspolar monteras.
-Problemet kvarstår.
-Jordfläta och samtliga kontakter inspekteras och verkar ok.
-Startgas sprayas vid alla möjliga insug, men ingen indikation på tjyvluft.
Vad kan då felet bero på? Bilen har varit inne på suzuki för felsökning, men de hittar inget fel.
Jag har beställt nya tändkablar och en ny kamaxellägesgivare för att utesluta de komponenterna, man de har inte kommit hem än. Har jag missat något?? Jag vill ju ut i skogen!!
Jag har en Jimny 1,3 -99 som jag har problem med.
Jag listar problem- och åtgärdsföljd nedan för att sammanfatta.
-Tändstiftet på andra cylindern drog med sig gängorna och sköt ur toppen. Troligtvis på grund av felgäng.
-Toppen lyfts av och helicoil-gängor monteras på den trasiga toppen.
-I samma veva inspekteras cylinderfoder, kolv och topplock. Allt ser bra ut.
-Ventilsäten slipas in och ventilspel kontrolleras, och det ser bra ut enligt verkstadshandbok.
-Efter ihopskruvning med nya packningar osv. går motorn som en klocka, på tomgång...
-När man kör med bilen så hackar den till kraftigt med 5 sekunders mellanrum och samtidigt blinkar motorlampan till. Motorn går sämre och ojämnare ju varmare den blir.
-En gnista från den ena tändspolen syns vid inspektion.
-Nya stift och nya tändspolar monteras.
-Problemet kvarstår.
-Jordfläta och samtliga kontakter inspekteras och verkar ok.
-Startgas sprayas vid alla möjliga insug, men ingen indikation på tjyvluft.
Vad kan då felet bero på? Bilen har varit inne på suzuki för felsökning, men de hittar inget fel.
Jag har beställt nya tändkablar och en ny kamaxellägesgivare för att utesluta de komponenterna, man de har inte kommit hem än. Har jag missat något?? Jag vill ju ut i skogen!!
Re: Hjälp!
Kan felet ha med bränsleförsörjning att göra?
kolla gärna bränslefilter och ledningar
kolla gärna bränslefilter och ledningar
Volvo Tgb 13
Volvo Bv202NF1
Willys Mb/cj2 klon på suz.sj413 chassi
2st 20mm Lv Akan
+..ägt nåra ur-valpar,startbil tl11 mm.. mm
Volvo Bv202NF1
Willys Mb/cj2 klon på suz.sj413 chassi
2st 20mm Lv Akan
+..ägt nåra ur-valpar,startbil tl11 mm.. mm
Re: Hjälp!
Det är väl inte omöjligt, men frågan är ju om motorn är så pass högteknologisk att motorlampan lyser pga. detta? Ska absolut se över bränsleförsörjningen. Fler förslag?
Re: Hjälp!
Löste ni problemet? Har liknande problem själv.
Re: Hjälp!
Inte mycket gensvar här, men har kommit fram till var felet låg...
Re: Hjälp!
sååå..... va va de då?` 

Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro
Re: Hjälp!
Mapsensorn!
Re: Hjälp!
Tjena, har undrat till & från.. Map sensor, vad ÄR det egentligen? Har jobbat som bilmek för typ 20 år sedan & bara på senaste åren börjat intressera mig för bilar igen. Det var aldrig tal om nån Map sensor då.
- Jorå, cat, lambda, osv fanns på bilarna när jag var mek
Är Map ett samlingsnamn för olika saker?
- Jorå, cat, lambda, osv fanns på bilarna när jag var mek

Är Map ett samlingsnamn för olika saker?
- To Live Beyond Requirements -
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Re: Hjälp!
MAP står för Manifold Absolute Pressure, och den mäter alltså det absoluta lufttrycket i insuget.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk