Frågor om rocksliders
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Frågor om rocksliders
Vad gäller vid installation av rocksliders och hasplåtar?
Jag tänker då på om man svetsar fästen i ramen och balkar.
Svets eller bult.
Vad finns det för regler och lagar?
Sent from my ruttna äpple using Tapatalk
Jag tänker då på om man svetsar fästen i ramen och balkar.
Svets eller bult.
Vad finns det för regler och lagar?
Sent from my ruttna äpple using Tapatalk
Re: Frågor om rocksliders
Detta är en smak sak hur man fäster och det viktigaste är att man inte försvagar ramen där an fäster. Sedan kommer man undan med det mäste som inte sticker ut som kan skada någon i trafiken...
Tänk på matrialval för det kan öka vikten på bilen och det kan göra en ram styvare oxå, vilket i de flästa fall är bara posetivt.
Tänk på matrialval för det kan öka vikten på bilen och det kan göra en ram styvare oxå, vilket i de flästa fall är bara posetivt.
Re: Frågor om rocksliders
Tackar för det svaret.
Tänkte svetsa.
Då bör ju inte ramen försvagas.
Sent from my ruttna äpple using Tapatalk
Tänkte svetsa.
Då bör ju inte ramen försvagas.
Sent from my ruttna äpple using Tapatalk
Re: Frågor om rocksliders
Om du tängte svetsa fästerna till rocksliders i ramen kan det vara bra att förstärka ramsidan med en extra plåt för att sprida belastningen.
Re: Frågor om rocksliders
Det var min plan.
Insåg att jag inte skrev det.
Tack för uppmärksamheten. [emoji4]
Sent from my ruttna äpple using Tapatalk
Insåg att jag inte skrev det.
Tack för uppmärksamheten. [emoji4]
Sent from my ruttna äpple using Tapatalk
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 111
- Blev medlem: tor nov 25, 2010 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Frågor om rocksliders
Halvkapar tråden då den ligger så nära mina frågor.Ghosthack skrev: Tänk på matrialval för det kan öka vikten på bilen och det kan göra en ram styvare oxå, vilket i de flästa fall är bara posetivt.
Första frågan är stål eller aluminium? Aluminium är ju generellt lättare än stål eller är det så att man måste gå upp så mycket i tjocklek att man inte sparar någon vikt?
Hur tjock plåt behöver man ha för att de skall göra någon nytta? Bilen är en Pajero II LWB som väger lite drygt två ton.
/Roy
Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar
Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar
Re: Frågor om rocksliders
Hasplåt eller rocksliders ?
Sent from my ruttna äpple using Tapatalk
Sent from my ruttna äpple using Tapatalk
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 111
- Blev medlem: tor nov 25, 2010 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Frågor om rocksliders
Hmmm...., märkligt, jag var så säker på att jag hade skrivit att det rör sig om hasplåtar.
/Roy
Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar
Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar
Re: Frågor om rocksliders
Jag har en plåt under som är 3 mm plåt förstärkt med 4 mm L profiler på ovansidan men den får jag räta nästan efter varje träff så det är för vekt i alla fall.
Den sitter under växellådan, så den får ju nått ton på sig när man hänger upp bilen på en stubbe eller sten så det är väl det värsta stället man kan sitta på som hasplåt
Den sitter under växellådan, så den får ju nått ton på sig när man hänger upp bilen på en stubbe eller sten så det är väl det värsta stället man kan sitta på som hasplåt

Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Frågor om rocksliders
Under min Jimny har jag en 5 mm plåt av härdad aluminium.
Har ju inte varit ute så mycket i terrängen, men den har fått bekänna färg eftersom bilens ordinarie 19 cm frigång sänkts med 2 cm.
Repor har det blivit, men inga formförändringar, trots kontakt med vassa bergskammar.
Nivan, som är höjd drygt 2" har en plåt av 4 mm aluminium.
Den måste riktas vid varje demontering.
Samuraien, som var höjd 4" och hade 32"-däck, knölade plåtarna av 5/7 durkaluminium.
Terrano II:an´s plåt av 3/5 durkaluminium behövde riktning efter varje demontering.
Nivans och Samuraiens rocksliders/tröskelskydd av 3/5 aluminium var för klena.
TJ´ns rocksliders/tröskelskydd av 4 mm härdd aluminium pallade för allt.
Generellt har jag dålig erfarenhet av durkaluminium, som är för mjuk.
5 mm härdad fartygsaluminium kommer jag att hålla mig till i fortsättning.
Sedan är ju treesliders ett alternativ till rocksliders.
Men då missar man ju så mycket frigång(men sparar dörrhandtag
)

Har ju inte varit ute så mycket i terrängen, men den har fått bekänna färg eftersom bilens ordinarie 19 cm frigång sänkts med 2 cm.
Repor har det blivit, men inga formförändringar, trots kontakt med vassa bergskammar.
Nivan, som är höjd drygt 2" har en plåt av 4 mm aluminium.
Den måste riktas vid varje demontering.
Samuraien, som var höjd 4" och hade 32"-däck, knölade plåtarna av 5/7 durkaluminium.
Terrano II:an´s plåt av 3/5 durkaluminium behövde riktning efter varje demontering.
Nivans och Samuraiens rocksliders/tröskelskydd av 3/5 aluminium var för klena.
TJ´ns rocksliders/tröskelskydd av 4 mm härdd aluminium pallade för allt.
Generellt har jag dålig erfarenhet av durkaluminium, som är för mjuk.
5 mm härdad fartygsaluminium kommer jag att hålla mig till i fortsättning.
Sedan är ju treesliders ett alternativ till rocksliders.
Men då missar man ju så mycket frigång(men sparar dörrhandtag


Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.