Sida 1 av 1

Dodge Ram nr 2

Postat: mån nov 14, 2016 23:04
av joker_fly
Då suget på en Ram blev för stort så såldes subban och pengarna ska pumpas i nya bilen =)

Ram 1500 2001
Som behöver lite kärlek
To do listan
Fläkt kopplingen kass släpper ej (ny beställd)
Värme paketet Läcker (ny finns hemma)
Dörr går ej att öppna förarsidan lilla(sitter fast)
Högtalare förare kass/ byta
Stereo/ Bytas
Höjas precis så lite så 38 tums hjul går i och helt fritt med fullt flex. Vilket bör mansattsa på ?
Winch mitten bak med möjlighet att dra fram och bak ! lösning finns ska bara byggas =)
Byta Axel fram till D60 (inköpt)
Byta Axel bak till D70 (Inköpt) Skall modiferas för att passa
Renovera automatlådan då det är dags/ Vem lämnar man till ?
Köpa Posilock kit (eller Cad eliminator till fram axeln) Ska beställas
Måla (kladda med färg på saker som är mindre snygga)
Renovera Axlarna som ska ditt/ Byta kors bromsar osv
På framaxeln ska jag svetsa Diffen eller gjuta ihop spindel dreven då det inte finns någon mini spool till d60 med 32splinsade axlarna och när den ger upp blir det en ny Arb eller liknade och 35 splinsade axlar

Bak blir det antingen orginal diffen renoverad (LSD med lammelpaket om det finns någon) eller någon Detroit variant
Säkert något jag glömt
Men jag fyller på =)
Första problemet

Ska ha tag i övergångs knutar
fram har jag d44 och bak 9,25 chryslar
Tänkte behålla kardanerna och bara köra övergångs knutar
Bak behöver jag gå från 1410 to 7260 men hittar ingen sån
Fram verkar det vara samma kors på d44 och d60

Andra frågan hur ser jag exakt vilket år axlarna kommer från ? Dana 60 och Dana 70 med skivbromsar fram och bak

Och vilket höjnings kit skulle ni rekommendera ? för 1000 -1500dollar
Mvh Jokern

Re: Dodge Ram nr 2

Postat: tis nov 15, 2016 7:12
av Grottulf
Kul, detta ska följas [emoji41]
Eftersom du svetsar framdiffen så antar jag att det blir mer eller mindre ren skogsbil?
I så fall skär ur hjulhusen tills däcken får plats [emoji4]

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Re: Dodge Ram nr 2

Postat: tis nov 15, 2016 10:54
av joker_fly
Nej blir bruks bil =)
Har ju CAD på dodge "Central Axel Disconnect"

Sitter en splinsad rör bit som glider över driv axeln och lägger i och ur denna
Svetsar jag diffen fram så kan jag bara lägga ur ena axeln och vips så är den inte diffad längre
detta är en variant på frihjulsnav kan man säga

Re: Dodge Ram nr 2

Postat: tis nov 15, 2016 13:19
av Grottulf
Ok, jo jag vet vad CAD är.
Jag har motsvarande på 2500:an.
Men jag tror inte det blir någon höjdare att göra så.
Jag har inte testat själv, men
Jag har läst om många på amerikanska forum som har gjort så, och det blir inte alls som med öppen diff, med ena drivaxeln urkopplad :(

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Re: Dodge Ram nr 2

Postat: tis nov 15, 2016 22:38
av joker_fly
Fast det borde det inte bli i 2wd läget ?
Att det kommer tugga i 4x4 då den alltid vill dra det stumma hjulet förstår jag men jag tror jag kan leva med det... men vi för se vad tomten kommer med, Axlarna ska inte dit förns det blir varmt ute

Fixat lite=)
Samtliga dörrar går att öppna =)
2 tons domkraft mellan sätet och Bakdörren och mer kraft än jag någonsin drömt om så öppnade den sig så fint =) Smörj och skrapat rost och nu funkar den =)

Spolade ur kyl systemet 4 gånger så nu är all bajs borta =)
Imorgon ska värme paketet bytas....

Planen för höjning är
Fram
Dodge offroad Track bar, Då denna ska låta mig flytta fram den främre axeln mest av alla trackbars
Trots att jag lovade att jag inte skulle göra affärer med honom igen....
3 tum längre extra mjuka spiraler fram och Extra långa justerbara Armar då jag vill flytta fram axeln absolut så mycket som går
Bak
Bak blir det shackel flip plus någon form av special då dom nya axlarna har 3" bladfjädrar orginal och på min sitter det 2.5 får se hur jag gör där (ubulten kommer inte passa utan jobb)
Med rätt mycket tur så kanske främre kardan går att använda om jag får fram flyttat axeln tillräckligt D60 axeln bygger mer =)
Bak räknar jag med en custom kardan =)
Ska få fram lite bilder bara vädret blir bättre
=)

Re: Dodge Ram nr 2

Postat: ons nov 16, 2016 7:08
av Grottulf
Det stämmer, med 2wd blir det som vanligt.
Jag tänkte mer på om du ville kunna använda 4wd på vägen, men du kanske inte ska köra denna på vintern.

U-bultar bör bytas ändå när man har haft bort dem, men jag antar att det är fjäderplattorna som är problemet?
(Minns inte om U-bultarna sitter upp eller nerifrån på dessa)
Det är inte fel att byta till sådana som har gängorna uppåt i vilket fall.
Wfo concepts och ORD har u-bult och fjäderplattor med diverse olika hålbilder vill jag minnas.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Re: Dodge Ram nr 2

Postat: ons jan 25, 2017 22:37
av Lone Wolf
Hur gick det, blev det något bygge???

Re: Dodge Ram nr 2

Postat: tor jan 26, 2017 16:23
av Mathias T
Att köra med låst diff och drivning på bara ett framhjul ger den spännande effekten att bilen vill gå på diagonalen uppför branta hala backar

Re: Dodge Ram nr 2

Postat: tor jan 26, 2017 19:58
av joker_fly
Det kommer... kallt just nu (inget garge )
Sen hade jag en liten incident med ordningsmakten så just nu är jag körkorts lös..... Så bilen är avställd :)
Men stereo och högtalare byt runt om

Ska fixa lite bilder i helgen om väder tillåter
Dom "nya axlarna" ska fixas och gås igenom vet inte ens om det är broms i bak axeln än :)
Han dock få på dom nya vinter däcken 285/75-16 copper s/t maxx

Funderar på upols bedliner på bilen (hela bilen) någon som provat ?

Och jag kan fan inte bestämma mig hur jag ska höja den...
Åtekommer om detta
Kul att man inte blev bortglömd

Mer info kommer