Silverado 30 frågor
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Silverado 30 frågor
Tjena. Kommit över en 1985 silverado 30 6.2d..
Problemet nu är att den är c reggad och funderar ifall det går att regga om till b kort?
Tjänste vikt 2510 kg nu och total vikt 4080 enligt transportstyrelsen.
Mvh Emil.
Problemet nu är att den är c reggad och funderar ifall det går att regga om till b kort?
Tjänste vikt 2510 kg nu och total vikt 4080 enligt transportstyrelsen.
Mvh Emil.
Re: Silverado 30 frågor
Ingen som reggat om från c till b?
Re: Silverado 30 frågor
Hej jag har lätt reggat några men det va ett tag sedan,jag är osäker på om du kan få ner tjänstevikten ? när den är över 3500 sedan ska du ha last på det det är nog säkrast att fråga på bilprovningen,kan du inte ha den tung reggad ?brukar vara billigare skatt bland annat men det finns vissa nackdelar med,det vore intressant att höra hur det går för dig
när jag lätt regga den ena så fick jag plocka bort bladfjädrar det va på en IH D1200 den andra va en Cheva ??igenom arbetet jag hade då den bytte vi däck med en annan viktklass på men ingen av dessa hade så hög tjänstevikt

-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Re: Silverado 30 frågor
Har den dubbelmontage och dubbla tankar?
Isf kanske du kan göra om det så du bara har 2st bakhjul och plocka bort 1 tank då borde du kunna få ner vikten.
Min C20 har tjänstevikt på 2490 och totalvikt på 3490
Så det är inte så många kg du ska ner egentligen.
Tar du bort 1 tank så har du redan blivit av med ca 70kg, 2st däck 25-30kg till.
Den enda skillnaden jag har sett på min C20 och en C30 är att C30,n har ofta dubbelmontage men det är nog det enda, annars är dom exakt lika undertill.
Den jag jämförde med hade även klenare bakfjädrar än vad jag har.
Jag har hjälpfjädrar + vanliga blad, den hade bara vanliga blad.
Isf kanske du kan göra om det så du bara har 2st bakhjul och plocka bort 1 tank då borde du kunna få ner vikten.
Min C20 har tjänstevikt på 2490 och totalvikt på 3490
Så det är inte så många kg du ska ner egentligen.
Tar du bort 1 tank så har du redan blivit av med ca 70kg, 2st däck 25-30kg till.
Den enda skillnaden jag har sett på min C20 och en C30 är att C30,n har ofta dubbelmontage men det är nog det enda, annars är dom exakt lika undertill.
Den jag jämförde med hade även klenare bakfjädrar än vad jag har.
Jag har hjälpfjädrar + vanliga blad, den hade bara vanliga blad.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Re: Silverado 30 frågor
Problemet är att jag bara har b kort. Och är en 86a så skattefri.
Jo den har dubbla tankar men singel däck bak. Alltså ser inte ett problem att regbessa ner den till b. Ser exakt ut som en vanlig pickis.
Jo den har dubbla tankar men singel däck bak. Alltså ser inte ett problem att regbessa ner den till b. Ser exakt ut som en vanlig pickis.
-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Re: Silverado 30 frågor
Ok, då borde den vara likadan som min förutom att det står 30 på framskärmarna istället för 20.
För min har singelhjul och dubbla tankar, antar att du har 8bultade axlar med.
Någon annan kanske vet vad mer som skiljer en 20 och en 30 åt förutom lastvikten.
För min har singelhjul och dubbla tankar, antar att du har 8bultade axlar med.
Någon annan kanske vet vad mer som skiljer en 20 och en 30 åt förutom lastvikten.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Re: Silverado 30 frågor
Oj jag såg fel på tjänstevikten 2510
då ska det inte vara några problem,lättast är att byta däck 


Re: Silverado 30 frågor
Ska fråga på bilprovningen men dom menar på att jag behöver intyg på bätlen mm men dekra kunde inte ta fram några andra papper för att den är in reggad som tung lastbil.
Re: Silverado 30 frågor
Man brukar inte få ha kvar lysena på taket heller men det är nog bäst att kolla med bilprovningen vad som krävs just i ditt fall
Re: Silverado 30 frågor
Japp ska höra med dem på fredag. annars får jag nog avstå att köpa den. är väll rätt höga böter utan C kort ..
Re: Silverado 30 frågor
Fick svar vad som endast behövde.. Och de är intyg på bromsar från chevrolet. Och hur ska man hitta intygs killar
-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Re: Silverado 30 frågor
Så du behöver intyg som bevisar att dina bromsar som klarar av att stoppa en bil med totalvikt över 4000kg även klarar att stoppa den om den bara väger 3500kg?
Låter ju logiskt....
Med det tänket så borde ju alla olastade c-reggade pickuper få regbes hos bilprovningen eftersom bromsarna inte har intyg på att dom klarar av den extrema vikten av ett tomt flak (tydligen)
Låter ju logiskt....
Med det tänket så borde ju alla olastade c-reggade pickuper få regbes hos bilprovningen eftersom bromsarna inte har intyg på att dom klarar av den extrema vikten av ett tomt flak (tydligen)
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Re: Silverado 30 frågor
Jag tycker nog att du ska besöka en annan besiktningsstation och fråga vad som krävs, nämn inget om påståendet om bromsarna, för det låter lite märkligt 

Re: Silverado 30 frågor
Låter det helt ologiskt så är det förmodligen så.cherokeex2 skrev:Så du behöver intyg som bevisar att dina bromsar som klarar av att stoppa en bil med totalvikt över 4000kg även klarar att stoppa den om den bara väger 3500kg?
Låter ju logiskt....
Med det tänket så borde ju alla olastade c-reggade pickuper få regbes hos bilprovningen eftersom bromsarna inte har intyg på att dom klarar av den extrema vikten av ett tomt flak (tydligen)
Skitlänge sedan jag reggade och fick förklarat hur bromsarna blev sämre av att bilen skulle få sänkt lastvikt, kommer inte ihåg hans argument om hur det låg till iom att jag var upptagen med att gäspa.
Då fixade Klintberg intygen. Tror det var 1987