Sida 1 av 2
Projekt Cheap Jeep wj
Postat: mån maj 29, 2017 19:57
av Hägge
startar en garage tråd på den wj jag köpte väldigt billigt av en kille som bara ville bli av med den.
Bilen hade stått sedan 2015 med vattenskadad Pcm.
Tror att den hade badat lite för djupt i ett lerbad.
Efter mycket krångel har jag nu lyckats fått igång den.

Sitter ett rough country 4" lyft kit på den
Några känner säkert igen den, den verkar ha gått på en del traffar för några år sedan.
Saker som måste fixas:
Böjt parallellstag styrningen
Abs lampan lyser
Handbromslampan lyser
Ac fungerar ej
Få bort 2cm lera under och i motorrummet.
Och mycket mer...
Nu till den stora frågan, stödhjulen måste bort asap.
Hur stora hjul kan man få på tro?
Min. Mått på fälgar, rek. Backspacing, och är bultmönstret 5x5"?
Jag skulle ju inte ha jeep speciellt inte cherokee, jag gillar ju de japanska 4x4...
Nu har ja en wj o en xj...vad fasen gick snett

Re: Projekt Cheap Jeep wj
Postat: mån maj 29, 2017 20:09
av Hägge
Kanske ska nämna att det är en 4.0, 2001 laredo.
Automat med quadradrive...vad nu det är...

Re: Projekt Cheap Jeep wj
Postat: mån maj 29, 2017 20:14
av Lone Wolf
Oj vad stor den är
borde inte 33tum höga funka, om du masserar skärmarna en del
255/80-16 kanske .
Re: Projekt Cheap Jeep wj
Postat: mån maj 29, 2017 21:41
av callejeep
Hej den bilen är byggd av en i Uddevalla finns några bilder på den när den var nybyggd här
https://www.flickr.com/photos/callejeep ... 4850254113
Re: Projekt Cheap Jeep wj
Postat: mån maj 29, 2017 23:10
av ErraN_XJ
Ja den bilen har man åkt i ett par gånger! Tyckte de va tråkigt när den såldes för den funka fint!
Re: Projekt Cheap Jeep wj
Postat: tis maj 30, 2017 13:13
av Hägge
Lone Wolf skrev:Oj vad stor den är
borde inte 33tum höga funka, om du masserar skärmarna en del
255/80-16 kanske .
Oj...den blev lite stor bild ja...inte så bra på sånt.
Skärmarna är masserade en del redan...
En kille i byn ska nog sälja sina 34", tyvärr sitter de på fälgar med fel bultmönster så vi kan inte prova.
Men det ser rätt ut

Re: Projekt Cheap Jeep wj
Postat: tis maj 30, 2017 13:24
av Hägge
Fasen vad kul att se bilder på den i skogen! Tack för det!
Det har nog gått rätt hårt efter det, men jag ska nog få ordning på den igen.
Någon som vet storleken på däcken på bilderna?
Re: Projekt Cheap Jeep wj
Postat: lör jun 03, 2017 9:48
av Hägge
Har kikat lite på detta med bromsarna.
Varningslamporna för broms och abs lyser, antar att besiktningsman inte gillar detta?
Åkte till byns lilla bilverkstad och bad honom koppla in sig på obd2 uttaget för att se om man fick ut några larmkoder.
Vi lyckades inte få kontakt med bilen alls med hans dyra fina scanner.
Chrysler fanns i menyn men inte jeep.
Lånade tidigare en biltema scanner och med den fick jag ut motorkoder iallafall...
Jag har tagit loss alla abs sensorer och gjort rent dem, och de främre tonringarna, som var inbäddade i lera. Lamporna lyser fortfarande, men vet inte om man måste göra någon reset för att släcka dem?
Har bara rullat lite fram o tillbaka på gården, man kanske måste köra en bit för att det ska hända nåt...?
Provade att ohmmäta de främre sensorerna men får inget värde alls, är detta normalt?
Har även tagit loss kontakten vid pumpen för att göra rent och kollade efter spänning. Hade 12v på ett av stiften fram till pumpen när tändningen är på.
Är dock lite fundersam över om hela abs styrenheten är trasig.
Den ser ju inte så svår ut att byta men antar att det blir ett leende med lyftning sedan...
Kan man byta bara själva styrboxen?
Själva bromsarna i sig verkar fungera bra och ta jämt.
Tacksam för tips
Re: Projekt Cheap Jeep wj
Postat: mån jun 05, 2017 14:49
av Hägge
Hmm...ingen som har koll på jeep abs?
Hur som haver, efter lite letande hittade jag kontakterna till de bakre abs sensorerna under mattan, under baksätet.
Mätte på dem och fick 1700ohm, antog således att de ska ha resistans för att fungera.
Mätte lite noggrannare på de främre sensorerna och fick faktiskt 1700 ohm på vänster, men helt öppet på höger sida.
Utan att vara expert på abs bromsar applicerade jag här uteslutningsmetoden och dömde höger sensor trasig.
En ny är på väg från Tyskland, hoppas att den släcker lamporna...
Re: Projekt Cheap Jeep wj
Postat: mån jun 05, 2017 18:50
av ErraN_XJ
Tror de va 35er på den när Johan från Uddevalla byggde den
Re: Projekt Cheap Jeep wj
Postat: mån jun 05, 2017 21:07
av Fisketorp
Behöver du inte nolla felkoderna efteråt?
Tänkte, då du står stilla så borde inte ABS indikera fel om inte koden är lagrad (således behöver raders)
eller tänker jag lite galet som vanligt =D
Re: Projekt Cheap Jeep wj
Postat: tis jun 06, 2017 15:53
av yxa
Jag har oxå fel på min abs .
Jag har läst av felkoder med två olika obd2 läsare. Ingen av dom hittade någon felkod. Är det möjligtvis så att abs systemet inte går genom datorn?
Om jag vill hitta den felande länken, är det mätning av ohmtalet som är det lättaste?
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Re: Projekt Cheap Jeep wj
Postat: ons jun 07, 2017 10:07
av Hägge
ErraN_XJ skrev:Tror de va 35er på den när Johan från Uddevalla byggde den
Ah...35or!!!! Trevligt.
Tror att de undre främre länkarmarna från rc är anpassade att få på större hjul.
Tror dessutom att det förutom 4" fjädrarna sitter gummipuckar på.
Upptäckte efter avspolning under att det sitter ett 3" helsvetsat avgas.
Det var alltså därför den mullrade så fint...trodde att det var en läcka.
Re: Projekt Cheap Jeep wj
Postat: ons jun 07, 2017 10:13
av Hägge
Fisketorp skrev:Behöver du inte nolla felkoderna efteråt?
Tänkte, då du står stilla så borde inte ABS indikera fel om inte koden är lagrad (således behöver raders)
eller tänker jag lite galet som vanligt =D
Tror jag läste något om att abs enheten gör en diagnostik på varje sensor vid tändning.
Om fel på någon av kretsarna ut till hjulen stänger den av abs funktionen och tänder varningslamporna.
Men det kan säkert vara så att larmen ligger kvar, vi får se när jag bytt.
Re: Projekt Cheap Jeep wj
Postat: ons jun 07, 2017 10:14
av Hägge
yxa skrev:Jag har oxå fel på min abs .
Jag har läst av felkoder med två olika obd2 läsare. Ingen av dom hittade någon felkod. Är det möjligtvis så att abs systemet inte går genom datorn?
Om jag vill hitta den felande länken, är det mätning av ohmtalet som är det lättaste?
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Som sagt är jag ingen expert på detta men det verkar ju som att de billigare obd2 bara läser motorkoder från pcm.
Vill man komma åt övriga koder måste man ha en scanner som kan prata med övriga styrenheter som tex abs, tcm, bcm, osv.
Börja med att inspektera pumpen och abs enheten, kolla att säkringarna är hela, kolla sedan sensorerna och gör rent dem och ringarna.
Kolla sedan resistansen, vet inte vad det ska vara för värde men de tre andra på min låg strax över 1700ohm.