Någon som vet var man finner dessa samt har ett bra tips på komradio! Ska sitta på min ZJ i stötfångaren i fram tänkte jag

Tack på förhand
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Bilen är egentligen inte ett jordplans alls, utan en kapacitiv koppling till marken som är jord. Men placeringen av antennen är viktig och mitt på taket är bäst (förutsatt att det är elektriskt ledande), men sällan praktiskt. Håller med om att fram är bättre på en Jeep/Pickup sett enbart ur jordsynpunkt, men skillnaden är relativt liten om man gör installationen rätt.gubbstrutten skrev: I särklass sämst är bak på bilen.
Då får man i praktiken nästan inget jordplan alls.
Det finns en tradition i detta på södra halvklotet, men det finns också ett par praktiska förklaringar. På dessa bilar sitter oftast en bredbandig kortvågsantenn som är lång och vid färd i terräng böjs den bakåt och toppen fixeras i bakre delen av takräcke eller på annat sätt. Att montera den bak och sedan böja den framåt är inte en option då den skulle kroka fast i buskar och annat och brytas av. Dessutom har kortvågsantenner med stor bandbredd har oftast en stegmotorstyrd autotuner för att kunna användas i hela området 3-30 MHz. Då är det praktiskt att vara nära 12 volt med antennen.gubbstrutten skrev:I de länder där man är starkt beroende av fungerande CB/komradio placerar man nästan alltid antennen fram.
Jag skriver om Australien, Nya Zeeland, vissa delar av Afrika och Sydamerika.
Det är helt rätt att det är mindre störningar från tändning och generator i dagens bilar, men det var två lätta störningar att hantera med radions noise blanker och en kondensator på generatorn. Moderna bilar stör galet mer än äldre bilar men på andra sätt. Därför behövs regleringarna, men dom har inte tillräckligt låga gränsvärden för kortvågsradio. I dom flesta fall är det är CAN-bussen som skickar datakommunikation runt hela bilen som stör ordentligt på kortvågsbanden (som CB är en del av). Bla annat switchas spänningen till alla ljus (PWM, Pulse Width Modulation) för att spara glödlampor och ström. Detta kan generera ett bakgrundsbrus som inte hörs när bruspärren mutar mottagaren på FM, men det blockerar svagare signaler. För SSB trafik är det mycket tydligt, där hörs störningarna på ett annat sätt eftersom man inte använder brusspärr/squelch. Andra störkällor är LED-ramper som ofta innehåller billiga kinesiska switchkretsar och allra värst är xenon ljus. Det mesta av dessa störningar genereras i bilens framkant, därför föredrar jag antennen bak.gubbstrutten skrev:Att montera antennen bak för att undvika störningar från tändsystem, generator, torkarmotor m m är ett problem som inte existerar på moderna (japanska och europeiska) bilar.
Allt är effektivt avstört = lagkrav som kollas vid typprovningen.
Koaxkablarna är OK om man inte köper billigaste lågpris, men dom flesta störningarna från bilen kommer in via antennen. Därför är det logiskt att placera antennen så långt från störkällan som möjligt. Det är i alla fall min erfarenhet.gubbstrutten skrev:Härutöver är moderna koaxialkablar så effektivt avskärmade att, om någon till äventyrs skulle ersätta originatändkablarna med koppardito, bilmotorns elektriska komponenter inte förmår störa.
gubbstrutten skrev:Enligt min uppfattning, efter att ha ägt 4 komradion, är Danita 1240 en mycket prisvärd radio.
Som kanske bekant så får ingen komradio, även kallad CB-radio, sända med högre effekt är 4 W.
För bästa kommunikation är placeringen av antennen A och O, vanligen bäst på taket på "plåtbilar".
Krutet ska du lägga på antennen och injusteringen av den stående vågen = SWF-signalen.
Jag har på de flesta av mina bilar placerat antennen fram(på "bågen" eller egentillverkat fäste).
Mest för att den inte skadas så lätt som då den sitter på taket(har dålig erfarenhet).
Bak är en mindre lyckad, men desto vanligare, placering.
Limmared och Konrad m fl säljer antenner i olika prisklasser.
FB-radio vill jag varna för. Har dålig erfarenhet av deras priser samt bemötande vid garantihandläggning.
Gå gärna in på http://www.27mhz.se" onclick="window.open(this.href);return false; och kolla/ställ frågor.
Ps. Om du berättar var du bor så kan du kanske få hjälp med justering av antennen/SWR-signalen. Ds.
Njae, 27 MHz ligger inte nere.JEEPZJZJ skrev:
27mhz verkar ligga nere! Jag har en gigantisk frontbåge i 5-6mm plåt på ZJ'n, är det ett lämpligt ställe? Är helt ny på CB och komradio osv men är intresserad av att sätta in mig i det.
Vad är konsekvensen av att sända på över 4w?
Menade själva hemsidangubbstrutten skrev:Njae, 27 MHz ligger inte nere.JEEPZJZJ skrev:
27mhz verkar ligga nere! Jag har en gigantisk frontbåge i 5-6mm plåt på ZJ'n, är det ett lämpligt ställe? Är helt ny på CB och komradio osv men är intresserad av att sätta in mig i det.
Vad är konsekvensen av att sända på över 4w?
Men används numera mest vid klubbkörningar inom SLRK och JCS.
Jag har på Jeep Wrangler fäst antennen på frontbågen medelst avgasrörsklamma som jag svetsat dit en platta på och fäst antennen i.
Enligt lag får ingen CB sända med högre effekt än 4W.
(men det finns elektroniska otillåtna antennförstärkare hos vissa oseriösa säljare)
Rekommenderar att du går in på http://www.27mhz.se" onclick="window.open(this.href);return false; och läser/ställer frågor där.