Har en Land Rover Serie 2A som är ombyggd och har en V8 från en Range Rover 1975. I samband med ombyggnationen så sattes det dit direktinsprutning, men den strulade så när jag köpte bilen i somras så bad jag en verkstad att sätta dit en Holleyförgasare som jag själv ordnade. Efter det gick bilen bra, men för ca 2 veckor sen så började den plötsligt att hacka och hosta när jag belastade den och gasade på. Vid ett tillfälle blev jag stående och fick bogseras hem...

Väl hemma så startade bilen igen, hyfsat enkelt men dog efter en minut. Och så gör den nu - startar lätt, men dör efter ca en minut! Jag är nybörjare på motorer och erkänner min okunskap, men jag är ganska säker på att jag hittat felet, men vet inte varför det uppstår...
Tanken sitter under passagerarsätet, och efter bränsleslangen som går ut från tanken sitter ett bränslefilter. Efter detta sitter bränslepumpen. Därefter en slang fram mot förgasaren, och precis innan förgasaren sitter ett likadant filter till. Se bifogade bilder för bättre förklaring.
När bilen stått avstängd ett tag så är filtren nästan fulla med bensin, en del luft överst men inte mycket. När jag startar bilen så startar den ganska lätt och går bra i en kort stund, därefter så börjar den hosta och dör inom en minut. Då kan jag se att båda filtren är tomma på bensin! Det kommer alltså inte in någon bensin i förgasaren... När bilen dött och filtren är tomma så tar det ca 60 sekunder innan det sugits in ny bensin i filtren, så det verkar som att det är sug/vaccum i systemet efter att motorn dött. Men om jag tar slangen som ansluter till förgasaren och stoppar ner i en pet-flaska och vrider om nyckeln i några sekunder så kommer det rejält med bensin, ca 1 dl på 4-5 sekunder, så stopp i slangen är det inte!
För info så är stiften kollade, lite sotiga men ok (borstade av dem), bytta för ca 50 mil sen. Filtren är nya, har haft de av och blåst de rena. Tändspolen är bytt i dagarna. Bränslepumpen är bytt för ca 15 mil sen, och jag har haft den av idag och testat att köra den från en pet-flaska, och den skvätter iväg bra med bensin, ca 1 dl på 5 sekunder vid testet. Kopparröret som går ner i tanken har jag haft av och blåst rent. Slangen från bränslepumpen fram till förgasaren har jag blåst med tryckluft idag.
Tacksam för alla tips, och om någon kunnig i Ystadtrakten vill tjäna en flaska whisky så är jag hemma i jul/nyår!

Tank, filter och bränslepump
Bränslepumpen
http://pixez.org/u/zLw1UOl" onclick="window.open(this.href);return false;
Filter vid förgasare
http://pixez.org/u/encF9ls" onclick="window.open(this.href);return false;