Olja
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Olja
Brukar köra bra 10w40 mineralolja i alla äldre V8:or jag haft, även Biltemas brukar funka bra, men det har varit gamla slitna Silverados och vanar med 30'000 mil. Men gick och köpte en äldre fin Cheva med en byggd, vässad small-block. Nått jag inte haft tidigare, och undrar lite vad för olja man ska köra i en sånn motor? (350 strokad till 383, renoverad från grunden med nya delar, fyrportare med stor Holley-förgasare, ca 340hk, tror inte det är alu-toppar utan vanliga gjutjärn).
Tänkte byta olja efter lite körning förra sommaren/hösten och en vinter i varmgarage. Är det mineral10w40 som gäller eller nått annat?
Tänkte byta olja efter lite körning förra sommaren/hösten och en vinter i varmgarage. Är det mineral10w40 som gäller eller nått annat?
Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99
Re: Olja
Beror väl på vad det är för kam/lyftare (flat tappet vs rullkam), kanske med nån tillsats?
Finns några youtubeklipp om skillnaderna bl.a.
https://www.youtube.com/watch?v=8VjFZMKvEwY&t=770s" onclick="window.open(this.href);return false;
&
https://www.youtube.com/watch?v=P-R0GidDk7M" onclick="window.open(this.href);return false;
Generellt skulle jag ge den nåt finare än mineral, delsyntet iaf
Kan tipsa om att köpa oljan i 20L dunk på swedol eller liknande för att få ner priset//liter
Finns några youtubeklipp om skillnaderna bl.a.
https://www.youtube.com/watch?v=8VjFZMKvEwY&t=770s" onclick="window.open(this.href);return false;
&
https://www.youtube.com/watch?v=P-R0GidDk7M" onclick="window.open(this.href);return false;
Generellt skulle jag ge den nåt finare än mineral, delsyntet iaf
Kan tipsa om att köpa oljan i 20L dunk på swedol eller liknande för att få ner priset//liter
Re: Olja
Köp hellre Mineral och blanda i Helsyntet.
Vet inte om det stämmer men såg ett reportage av en Mc renoverare att det varierar stort på hur mycket blandingen det är i olika tillverkare av halvsynteter.
Han tyckte det var bättre köpa ex Biltema mineral och Hel och blanda själv ex 50/50.
Vet inte om det stämmer men såg ett reportage av en Mc renoverare att det varierar stort på hur mycket blandingen det är i olika tillverkare av halvsynteter.
Han tyckte det var bättre köpa ex Biltema mineral och Hel och blanda själv ex 50/50.
-
- Beroende
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Olja
Uj, mycket att tänka på. Får nog forska lite om hur motorn är byggd, köpte bilen som ett 90% färdigt projekt. Bara bytt framvagnsdelar till bla. tube-bärarmar och ny fjädring, sänkspindlar samt bytt till skivor fram. Annars var allting klart förutom dörr-rutor och mekanism. Och så monterade jag Flowmaster ändrör då den hade sidepipes och lät lite väl mycket. (Chevelle '68).


Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99
Re: Olja
Hörde något liknande på en oljekurs jag gick. Finns mängder av lagkrav på oljor, utom på blandningsförhållandet på delsyntetoljor.Fisketorp skrev:Köp hellre Mineral och blanda i Helsyntet.
Vet inte om det stämmer men såg ett reportage av en Mc renoverare att det varierar stort på hur mycket blandingen det är i olika tillverkare av halvsynteter.
Han tyckte det var bättre köpa ex Biltema mineral och Hel och blanda själv ex 50/50.
Kan vara 5-95% syntet-mineral eller 50-50...
Grand Cherokee ZJ -97 5,2 höjd 7" på 33"
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ massor av reservdelar till ZJ V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ massor av reservdelar till ZJ V8 & I6
-
- Beroende
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Olja
Helsyntet, är det bara fördelar med det på denna typ av motor? Eller är det för "tunnt"? Vilken helsyntet bör det vara isf? (I siffror).
Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99
-
- Beroende
- Inlägg: 1020
- Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
- Ort: Linköping
Re: Olja
Kör alltid helsyntet!
Dom är inte tunnare, annat än när dom är kalla, alltså när det behövs. Viskositeten ändras mindre med temperatur än på stenåldersolja.
Sen spelar ju kam/lyftare in men ingen bygger väl utan rullar i dag.
Kom också i håg att ett högt tryck på oljetrycksgivaren efter pumpen betyder dåligt flöde i maskinen.
Magnus
Dom är inte tunnare, annat än när dom är kalla, alltså när det behövs. Viskositeten ändras mindre med temperatur än på stenåldersolja.
Sen spelar ju kam/lyftare in men ingen bygger väl utan rullar i dag.
Kom också i håg att ett högt tryck på oljetrycksgivaren efter pumpen betyder dåligt flöde i maskinen.
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-
- Beroende
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Olja
Tack, bra tipssebringZ28 skrev:Kör alltid helsyntet!
Dom är inte tunnare, annat än när dom är kalla, alltså när det behövs. Viskositeten ändras mindre med temperatur än på stenåldersolja.
Sen spelar ju kam/lyftare in men ingen bygger väl utan rullar i dag.
Kom också i håg att ett högt tryck på oljetrycksgivaren efter pumpen betyder dåligt flöde i maskinen.
Magnus

Vad skulle du säga man ska köra för helsyntet i en sånn maskin? 5w30 eller vad ska den heta?
Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99
-
- Beroende
- Inlägg: 1020
- Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
- Ort: Linköping
Re: Olja
Om inte byggarn vet så vad den skall ha för viskositet så skulle jag börja med någon 5-40 eller 10-40 av duglig kvalitet, tex feltemas.
Har den kam/lyftare som kräver zink så finns ju tillsatser att köpa.
Magnus
Har den kam/lyftare som kräver zink så finns ju tillsatser att köpa.
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-
- Beroende
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Olja
Gött, då har jag lite att rätta mig efter. Den är importerad från USA och byggd där, jag gjorde ett klipp och köpte den av en gubbe som tagit hem den och inte kunde ha kvar den. Så jag har i princip ingen info om den 

Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99
-
- Beroende
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Olja
Nu har jag varit och köpt olja till maskinen, körde till USA-bildelsbutik som även bygger och renoverar gamla bilar. Han proppsade på mineral av kvalitet MED zink i. Så det blev 5 liter amerikansk Kendall Titanium 20W50 mineral av hög kvalite med zink redan i, samt ett bra oljefilter. Han sa att helsyntet och delsyntet kan slita ut gamla V8:or snabbt, de har större toleranser mellan delarna och behöver mineraloljans större molekyler för att smörja rätt, och zink för att inte slita ut lyftarna. Helsyntet kan man få oljeläckage med, och han rekommenderar inte det förrän Vortec och motorer nyare än 1990.
Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99
Re: Olja
Låter vettigt i mina öron.jonte_malmö skrev:Nu har jag varit och köpt olja till maskinen, körde till USA-bildelsbutik som även bygger och renoverar gamla bilar. Han proppsade på mineral av kvalitet MED zink i. Så det blev 5 liter amerikansk Kendall Titanium 20W50 mineral av hög kvalite med zink redan i, samt ett bra oljefilter. Han sa att helsyntet och delsyntet kan slita ut gamla V8:or snabbt, de har större toleranser mellan delarna och behöver mineraloljans större molekyler för att smörja rätt, och zink för att inte slita ut lyftarna. Helsyntet kan man få oljeläckage med, och han rekommenderar inte det förrän Vortec och motorer nyare än 1990.
Frän bil

(vad menas med cylinderindex? såg i din profil)
-
- Beroende
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Olja
Tack!Spiken skrev:Låter vettigt i mina öron.jonte_malmö skrev:Nu har jag varit och köpt olja till maskinen, körde till USA-bildelsbutik som även bygger och renoverar gamla bilar. Han proppsade på mineral av kvalitet MED zink i. Så det blev 5 liter amerikansk Kendall Titanium 20W50 mineral av hög kvalite med zink redan i, samt ett bra oljefilter. Han sa att helsyntet och delsyntet kan slita ut gamla V8:or snabbt, de har större toleranser mellan delarna och behöver mineraloljans större molekyler för att smörja rätt, och zink för att inte slita ut lyftarna. Helsyntet kan man få oljeläckage med, och han rekommenderar inte det förrän Vortec och motorer nyare än 1990.
Frän bil
(vad menas med cylinderindex? såg i din profil)
Cylinderindex, minst lika viktigt som BMI, promille, IQ mm. Räkna samman alla cylindrar i alla fordon du har, inkl. åkgräsklippare, moppar mm

Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99
-
- Beroende
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Olja
Då var oljan i, och jag måste ge USA-bilsimporten i Arlöv där jag köpte den rätt. Motorn går mycket tystare och lugnare. Tur jag inte tog den Castrol 5w40 helsyntet jag har hemma, får bli i Volvon eller Astron med Vortec istället. Gick i fem quartar, men ska nog köpa en till då där var mer i (nästan 6 quarters) och nog plats till lite mer.
Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99