Aktuellt datum och tid: mån maj 21, 2018 9:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis apr 17, 2018 18:16 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: ons apr 11, 2018 18:34
Inlägg: 7
Hej,
nu kommer en till med a-Traktor bygge på vitara.
Vitaran är från 97, en cabrio.
Jag har nu också läser mycket på nätet och här i forumet att det blev vissa problemer med besiktning, men det förklarar jag med opus bilprovning.
Men vissa andra saker verkar att det finns här folk som vet och har kunskap.

Drivlina ska bli en VW 1.9d - Motoradapter/växellåda med 5-växel/fördelninglåda med 4.24 nedväxling
Om jag har inte räkna fel kommer jag med 195/50r15 däck på ca.5000varv i 5te växel till ca. 30km/h.
( 5000:0,8:4,24:5,13= 287,34 / 234x1,76x60=30,343)
Nu har jag letar efter återförsäljare för motoradaptern och kugghujlarna för 4.24 nedväxling, men hitta bara adress i U.S.A..

Finns ingen här i sverige, eller europa? :|
Jag har läser också att det finns "billiga" svetsad nedväxling, som kan duger för en a-traktor, in min tanke? :roll:
Så kan jag undavika att öppna växallådan och drivlina blev laglig.

Stefan
(ursäkta om jag skriva delvis konstig, jag kommer från tyskland och bor inte så länge här.)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons apr 18, 2018 9:10 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön mar 02, 2008 20:52
Inlägg: 2275
Ort: Robertsfors
Mittiskogen skrev:
Hej,
nu kommer en till med a-Traktor bygge på vitara.
Vitaran är från 97, en cabrio.
Jag har nu också läser mycket på nätet och här i forumet att det blev vissa problemer med besiktning, men det förklarar jag med opus bilprovning.
Men vissa andra saker verkar att det finns här folk som vet och har kunskap.

Drivlina ska bli en VW 1.9d - Motoradapter/växellåda med 5-växel/fördelninglåda med 4.24 nedväxling
Om jag har inte räkna fel kommer jag med 195/50r15 däck på ca.5000varv i 5te växel till ca. 30km/h.
( 5000:0,8:4,24:5,13= 287,34 / 234x1,76x60=30,343)
Nu har jag letar efter återförsäljare för motoradaptern och kugghujlarna för 4.24 nedväxling, men hitta bara adress i U.S.A..

Finns ingen här i sverige, eller europa? :|
Jag har läser också att det finns "billiga" svetsad nedväxling, som kan duger för en a-traktor, in min tanke? :roll:
Så kan jag undavika att öppna växallådan och drivlina blev laglig.

Stefan
(ursäkta om jag skriva delvis konstig, jag kommer från tyskland och bor inte så länge här.)
Regulera hastigheten elektroniskt.
Då slipper du höga varv.
Loh electronics säljer såna


Skickat från min SM-J530F via Tapatalk

_________________
http://fullsizeoffroaders.jasplace.se/
( Färsk medlem utan koll än så länge)
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons apr 18, 2018 16:09 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: ons apr 11, 2018 18:34
Inlägg: 7
Hej finnpower,
eftersom jag vill använda en 1.9d (ingen SDI ) finns ingen electronic eller styrbox, och en diesel måste har maxvarv på 30km/h, enlight lag.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons apr 18, 2018 16:47 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön mar 02, 2008 20:52
Inlägg: 2275
Ort: Robertsfors
Mittiskogen skrev:
Hej finnpower,
eftersom jag vill använda en 1.9d (ingen SDI ) finns ingen electronic eller styrbox, och en diesel måste har maxvarv på 30km/h, enlight lag.
Hastighetsreglering är lagligt och det räcker att den bryter strömmen till pumpen.
Så när hastigheten är uppnådd oavsett varvtal bryter den.

Skickat från min SM-J530F via Tapatalk

_________________
http://fullsizeoffroaders.jasplace.se/
( Färsk medlem utan koll än så länge)
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons apr 18, 2018 21:06 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: ons apr 11, 2018 18:34
Inlägg: 7
Hej,

ok ,om det går, den pratar ja med bilprovning. bättre för motorn, iallafall. Och jag kan använder däcken som följer med bilen (235/75R15 sommardäck och 215/65R15 vinterdäck).

Nån andra sak till, är det möglig att spärra fördelningslådan på låg men använder fortfarande spaken för omkoppling mellan 2/4WD läge? Jag tycker jag har se ombyggnationer, men inte helt säkert om det var på vitaran, och jag tycker det var köpta greijer. Men om det går med en liten fil/svetsarbete..


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis apr 24, 2018 20:52 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: ons apr 11, 2018 18:34
Inlägg: 7
:roll: Verkar ganska konstig om man vill har informationer från bilprovning.. :roll:

Skriver
"eftersom det är lite konstig med denna typ fordon, du måste ringa mig.."


Jag tycker mycket enklare att förklara skriftlig ,istället bara på telefon, eller?

Eller vill dom har, att man har ingenting skriftlig- så att dom kan skicka dig hem nån gång?

Men också här är frågor kvar:

"Nån andra sak till, är det möglig att spärra fördelningslådan på låg men använder fortfarande spaken för omkoppling mellan 2/4WD läge? Jag tycker jag har se ombyggnationer, men inte helt säkert om det var på vitaran, och jag tycker det var köpta greijer. Men om det går med en liten fil/svetsarbete.."

"Nu har jag letar efter återförsäljare för motoradaptern och kugghujlarna för 4.24 nedväxling, men hitta bara adress i U.S.A..
Finns ingen här i sverige, eller europa? :|"

"Jag har läser också att det finns "billiga" svetsad nedväxling, som kan duger för en a-traktor, in min tanke? "


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön apr 29, 2018 13:51 
Offline
Forumräv
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Inlägg: 741
Ort: alingsås
kolla med din bilprovning olika stationer godkönner olika
det går att koppla in en givare till framhjul eller kardanen och bygga in plompera alla kablar givare m.m
men har du valt en aef motor så går det inte stänga av den i fart för att sedan starta igen då måste motorn stanna först.
men jag som håller på att bygga av en frontera med samma motor så har jag kommit fram till att om du byte spolen till pumpen till denna
https://www.autodoc.se/meat-doria/7750315
så går det starta motorn igen innan den stannat.
och jag har även satt i en sådan motor i min samurai och dom varvar bara strax över 4000varv.
viewtopic.php?f=15&t=60374

viewtopic.php?f=15&t=39593&hilit=godk%C3%A4nd


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: sön apr 29, 2018 20:48 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: ons apr 11, 2018 18:34
Inlägg: 7
Hej Skogis,

ja, det verkar så ,med bilprovning.
Ja, om det fungerar med hastighetsbegränsning tycker jag att motorbyte inte nödvändig, med 4,24 nedväxling ska det blev den laglig utan spärar växellådan, eftersom man har 10 växel och kan upfyller 10km/tim på första växel.Eller tänka jag fel?
Så kan flickan köra bränslesnål på hög och andra växel med ganska låg varvtal.

Men motorn i vitaran har en problem, en "klack"? om man startar, eller släpper gasen..
Kamremen och Ventilfjädrar har jag kontrollerad, så vevlagret? glapp på kolven? kopplingen?
Jag kan inte kollar, gipsen efter en medelfotsbenfraktur håller mig bort från bilen. :roll:

max. varv på vw dieseln hade jag hitta i nätet (tyvärr inte sparad :roll: :aargh: )

max. varv (tillverkare) 5050v/min (+- 100v/min)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån maj 14, 2018 22:35 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: sön mar 11, 2018 12:11
Inlägg: 7
Mittiskogen skrev:
Hej,
nu kommer en till med a-Traktor bygge på vitara.
Vitaran är från 97, en cabrio.
Jag har nu också läser mycket på nätet och här i forumet att det blev vissa problemer med besiktning, men det förklarar jag med opus bilprovning.
Men vissa andra saker verkar att det finns här folk som vet och har kunskap.

Är lite i samma sits. Är det Opus som är problemet eller går det bra besikta där?


Drivlina ska bli en VW 1.9d - Motoradapter/växellåda med 5-växel/fördelninglåda med 4.24 nedväxling
Om jag har inte räkna fel kommer jag med 195/50r15 däck på ca.5000varv i 5te växel till ca. 30km/h.
( 5000:0,8:4,24:5,13= 287,34 / 234x1,76x60=30,343)
Nu har jag letar efter återförsäljare för motoradaptern och kugghujlarna för 4.24 nedväxling, men hitta bara adress i U.S.A..

Finns ingen här i sverige, eller europa? :|
Jag har läser också att det finns "billiga" svetsad nedväxling, som kan duger för en a-traktor, in min tanke? :roll:
Så kan jag undavika att öppna växallådan och drivlina blev laglig.

Stefan
(ursäkta om jag skriva delvis konstig, jag kommer från tyskland och bor inte så länge här.)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån maj 14, 2018 22:37 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: sön mar 11, 2018 12:11
Inlägg: 7
Förstår inte vad du menar. Är det lättare eller svårare besikta a traktor hos Opus?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre maj 18, 2018 7:30 
Offline
Beroende

Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Inlägg: 1143
Ort: S:T Anna, Söderköping
Hej!

Först å främst bör du kolla att just den bilen gå| att regga som a-traktor då det är en can. Måste vara plåttak i grunden.

Adapterplatta mellan VW och Suzuki ska finnas på SMT.

Drevsats kan Marcus på Offroad Metall Worx. Han har kanonservice :tumbup:


Mvh//Klirre

_________________
If in doubt, Flat out!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011