Aktuellt datum och tid: mån jul 23, 2018 11:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Strokad 350 som kokar
InläggPostat: tor jul 12, 2018 10:41 
Offline
Rutinerad
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jul 11, 2013 14:05
Inlägg: 346
Ort: Sundsvall
Håller på och hjälper en vän som köpte på sig ett K5 Blazer projekt förra året,förra ägaren hade köpt den men aldrig fått igång motorn så den hade bara blivit stående. Så direkt när vi dragit hem den slog vi i lite bensin genom insuget och fick den att starta och gå,men problemet kom när den stått ett tag på tomgång,den gick varm och det missade vi pga att tempmätaren inne i bilen tydligen inte funkade. Så den gick så pass varm att den började knacka och självantända när vi försökte slå av den,så det slutade med att vi ströp den med en trasa över insuget. Dagen efter bytte vi givaren och prövade igen,och såg då att den steg ganska fort upp mot det röda på mätaren och kokade och bolmade ur sig vitrök på vänstra sidan (Bilen har dubbla avgassystem,ett för varje sida)

Vi har då alltså rivit loss vattenpumpen och den var okay,vi har rivit bort förgasare och insug för att täta eventuella luftläckor,och nu senast rev vi av toppen för att kontrollera toppackningen som vi trodde det var,men inga fel där heller. Kompressionen har vi kollat och den låg jämn över alla cylindrar utom en som var lite lägre,dock var det på högersidan. Vi har även tagit bort termostaten och provkört utan den,men det kokar ändå. Vi har också prövat koppla på dubbla elfläktar för att hjälpa till med kylningen,utan någon som helst förbättring.

Vad kan det vara som orsakar att den vill gå så varm? :roll:

Det är denna han köpt: https://www.garaget.org/?car=303083
Den verkar ju gått på lite träffar,så om nån känner igen den och vet vad som är gjort åt motorn får ni gärna skriva,kan ju bli enklare att felsöka om man vet lite mer om motorn :)

_________________
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,3" karosshöjd


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Strokad 350 som kokar
InläggPostat: tor jul 12, 2018 18:10 
Offline
Beroende

Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Inlägg: 1079
Ort: Bollebygd
Hur står tändningen??

_________________
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Strokad 350 som kokar
InläggPostat: fre jul 13, 2018 6:37 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 21, 2010 19:23
Inlägg: 1509
Ort: Uddevalla
Tändning kan ju orsaka sånt. Men även om den får fel bränslemängd kan ju ställa till de.
hade ni spolat kylet på den? De kan ju va tätt också. Ja hade nog spolat rent kyl å kylkanalerna i motorn å sett så inte nån byggt bo där till å börja med. :lol:

_________________
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Strokad 350 som kokar
InläggPostat: fre jul 13, 2018 6:56 
Offline
Rutinerad
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jul 11, 2013 14:05
Inlägg: 346
Ort: Sundsvall
Tändningen har vi inte kollat än,hur kollar man den på en sån här motor?

_________________
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,3" karosshöjd


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Strokad 350 som kokar
InläggPostat: fre jul 13, 2018 18:59 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: fre jan 05, 2018 18:56
Inlägg: 6
Har ni stroboskop? Kabelklämma på 1:an vänster fram(sett i färdriktnig), sen kolla markering på svänghjul.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Strokad 350 som kokar
InläggPostat: lör jul 14, 2018 10:16 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:22
Inlägg: 1823
Ort: Söderköping
Kolla alternativt prova med ny kylare, kan ju vara där som det är ”stop”

_________________
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Strokad 350 som kokar
InläggPostat: mån jul 16, 2018 22:31 
Offline
Forumräv

Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Inlägg: 998
Ort: Linköping
Och kolla så den har rätt vattenpump, olika rotation om den är med kilrem eller serpentin.

Magnus

_________________
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Strokad 350 som kokar
InläggPostat: fre jul 20, 2018 9:04 
Offline
Rutinerad
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jul 11, 2013 14:05
Inlägg: 346
Ort: Sundsvall
sebringZ28 skrev:
Och kolla så den har rätt vattenpump, olika rotation om den är med kilrem eller serpentin.

Magnus
Vi har haft lös vattenpumpen en gång,för att kolla impellerna och rost osv men allt verkade okay därinne. Dock så led man nog av solsting då vi glömde kolla villken riktning den ska gå åt :lol: Är dock en vanlig kilrem på den,men man vet ju aldrig. Nån tidigare ägare kan ju bytt remskiva. Ska försöka riva loss vattenpumpen igen ikväll och kolla riktningen på den.

Sen får vi ta ur kylaren enligt skogsvilds tips och försökte spola ur den,kylsystemet är ju som sagt inte vackert. Var fullt med rostpulver och rostkakor i kanalerna i ena toppen när vi lyfte av den så att det är stopp nånstans i systemet är kanske inte helt omöjligt.

_________________
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,3" karosshöjd


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011