Jontes garagetråd

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av Spiken » tis aug 06, 2019 21:02

Nöj dig med 2" då, tror det är max som bussningarna tillåter.
Bättre och sänka tornen i mitt tycke. Stötdämparfästena sitter i samma plåt.
Ska du använda puck så tror jag att det är enklast att ha den under fjädern.

det är visst en terrängbil...

:D

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av jonte_malmö » fre aug 30, 2019 16:13

Ingen höjning än. :P Men passade på att lacka toppen när jag hade den av för en träff. Har haft ett kit U-Pol Raptor stående nått år, blev över från en pickis jag hade, ingick pistol, 4 flaskor svart, 1 härdare och en påse anti-slipp . Räckte precis med en flaska till toppen, riktigt lätt att få bra resultat dessutom. Bara ruggade upp den med 120-papper, blåste av med luft, torkade med lackrvätt, maskerade rutorna och sprayade toppen två omgångar.

Före:

Bild

Efter:

Bild

Bild
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av jonte_malmö » lör aug 31, 2019 14:53

Blev sjukt nöjd, och sitter riktigt bra fast det bara torkat ett dygn, som en plast-yta. Kan rekommendera U-POL Raptor till typ kåpor, inte bara flak som det nog är tänkt till. Nu ska bara resten av bilen poleras upp :P

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Ford Explorer '98

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av Fisketorp » sön sep 01, 2019 16:57

Det blev ju riktigt bra, gillar ytan ihop med resten av blanka på bilen :tumbup:

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av jonte_malmö » mån sep 02, 2019 0:04

Tack, blev sjukt nöjd. Och lätt att spruta och täcka ojämnheter med. Funderar nu på om resterande 3 flaskor räcker till taket på min high-top van :twisted:
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av jonte_malmö » mån sep 16, 2019 19:43

Visserligen är min Cheva van bara 2wd, men ändå lite relaterad till offroad då jag kommer ha den som dragbil/övernattning/rullande verkstad. Det är en gammal brandbil, 94:a så näst sista med gamla karossen och ett ordentligt högbygge. Har gått som rökdykarbil, bara 15'000mil och stått inne i en hall 1994-2015 så hyffsat fin. Denm är utrustad med en "Powerline High Output" generator och regulator, så ger alltid 14V till batteriet. Satt ett lite mindre batteri bak när jag köpte den, så har nu byggt en liten låda, satt i ett stort Volvo-batteri från en V70 diesel, en automatisk avskiljare och ett 240A campingbatteri. Så nu laddar den campingbatteriet vid körning, kopplar från det vid avstängt så man alltid har fullt bilbatteri men kan köra extragrejor på campingbatteriet. Nästa steg är att såga upp avskiljarväggen lite så man kan gå bak lättare, lägga in snygg matta, bygga en enklare sovplats i bak mm för att få lite camper-stuk.

Bild

Bild

Före:

Bild

Efter:

Bild

Bild

Bild
Ford Explorer '98

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av mr.christian » tis sep 17, 2019 9:18

Ska du lacka Raptor på taket på Vanen så undvik svart! Ska du campa i den som kommer det att bli som en bastu och massa knäppningar och spänningar när den blir varm. Det finns ju något skäl till att alla husvagnar är vita...😉
Pratade med en tjomme häromdagen just om detta, varför folk alltid målar sina festivalvagnar svarta. Men det gör de oftast bara en gång...😆
Men på din Bronco är det jättesnyggt, ser ut som ett vinyltak. 👍

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av jonte_malmö » tis sep 17, 2019 12:07

Tack, det var nog ett bra tips! Och i rättan tid, sitter precis och funderar på att ut och tvätta av den och slipa lite för att lacka imorgon. Men du har rätt, blir nog betydligt varmare sommartid med svart. Jag tänkte köra hela vanen i mattsvart och toppen i svart Raptor. Kanske ska låta bli? :mrgreen:
Ford Explorer '98

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av mr.christian » tis sep 17, 2019 17:10

Åtminstone om du ska campa i den...😉
Varför inte typ en ljus silver uppe och en mörkare grå nere...? Silver reflekterar bort ljus så det går ok.
Har du planerat att campa sommartid så är värmen det ständiga problemet. Stora takluckor med myggnät och dörren öppen, ja då kan man klara sig under 35-40gr...😉 Ska du däremot vintercampa så kan nog svart vara en fördel.
En Van är ju inte så stor volym heller så jag garanterar att det blir skitvarmt. Hade en liten husvagn, endast 4.20, och med massa mörkläggnings gardiner och solfilm på rutorna så vaknade man ändå kl. 04 när solen började skina och det blev 30gr på ett nafs. I min nuvarande husbil, som är ganska stor och med mycket volym inne (högt i tak) så är det ändå att det blir för varmt som är problemet. Har skaffat en ac till den så om man sover många så kan det funka drägligt. Och då ska jag ändå säga att jag är en frusen typ, har redan dubbla täcken hemma...😉

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av jonte_malmö » tis sep 17, 2019 18:57

Tål att funderas på, men ett bra tips för det hade jag inte ens tänkt på. Blir det nån camping i den lär det vara sommaren :tumbup:
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av jonte_malmö » ons sep 18, 2019 17:20

Nu är det försent att ångra sig! :twisted:

Bild

Bild

Bild

Bild

Nästa är att lacka resten mattsvart! :jump:
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av jonte_malmö » fre sep 20, 2019 13:23

Börjat rolla resten av bilen, Biltemas mattsvarta maskinfärg. Brukar räcka med två strykningar, men aldrig rollat svart på vitt förr. Hann med ett lager när jag kom hem från jobb igår, täcker dåligt och det regnar idag, så får se det som en grund och köra två rollningar till på lördag, brukar bli bäst om man kör den sista vått-i-vått för då blir det ett matt, jämn yta. (OBS, vanen var redan rollad vit av förra ägaren, annars hade jag satsat på nått mer rejält :roll: ).

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Ford Explorer '98

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av Fisketorp » fre sep 20, 2019 20:57

Blir det A-team stuk på den? :D

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av JZ » fre sep 20, 2019 23:06

Av egen erfarenhet vet jag att Biltemas mattsvarta maskinfärg blir ''oxiderat'' gråsvart efter några år.. :shock:
Kan också tillägga att man inte skall bättra med Biltemas mattsvart på sprayburk.. för den blir inte grå.. :?

Annars är det en oväntat slitstark färg :tumbup:

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Jontes garagetråd

Inlägg av jonte_malmö » lör sep 21, 2019 0:03

Fisketorp skrev: fre sep 20, 2019 20:57 Blir det A-team stuk på den? :D
Haha, ja. Lite kanske :P
Ford Explorer '98

Skriv svar