Nu ger jag mig kanske ut på djupt vatten.
Finns det någon torsen som passar till SJ413/Samurai?
Själv har jag inte forskat i ämnet.
Har haft LOCK-RIGHT i (Santana) Samurai (Lille Skutt)1998.
För ett himla oljud så man tror den är på väg att rasa, men det gör den inte.
Monterade VAL-RACING torsen i Niva -11(Ludmilla), som jag hade samtidigt med nuvarande Jimny -06(Rubicon).
En torsen är betydligt trevligare och inte så farlig som en locker vintertid.
Med locker riskerar man stoppsladd på isgata vid svängar.
Har mer än en gång haft tur att inte bli påkörd i sidan när Lille Skutt vände runt.
Ja jag vet att man kan köra långsammare och försiktigare.
En torsen är mer diskret och väntar lite med ingreppet.
Dock kräver torsen en lite speciell körteknik för att den ska greppa, vilket inte är svårt att lära sig.
Generellt kan man säga att med en torsen bestämmer man själv när den ska greppa - en locker är lika påverkbar som en politiker.
VAL-RACING är justerbara(innan man monterar dem).
Grundinställningen är "5".
För "fiskörning" i stan kan "3" vara lämpligt.
Vid avancerad offroad rekommenderas "8".
Med "8" är ingreppet brutalare, vilket kan medföra axelbrott.
Men huruvida något fabrikat av torsen finns till Suzuki är för mig obekant.
Skulle jag ställas inför valet blev det torsen för mig.
Till och med före ARB luftspärrar, som jag hade fram och bak på en TJ -05.
Med torsen behöver man ju inte stanna upp och rådbråka sitt förstånd om man ska starta kompressorn, invänta tryck, kolla att spärrarna verkligen kopplar ihop axlarna, innan man beger sig in i "problemet".
ARB kräver tillsyn i form av kontroll att de inte läcker(för mycket).
Äkta ARB kostar skjortan i inköp och är rätt så krävande vid monteringen.
Men "KINA-ARB" lär, enligt flera utlåtanden här på forumet, inte vara sämre än originalet.
Ursäkta en massa o t.
