Sida 1 av 2

Att göra med en Grand?

Postat: lör dec 22, 2007 23:29
av Karin
Hej!

Har ju inte köpt bil, men är inne på en Grand... Har börjat kika runt lite på godis till den och första frågan är ju hur stora däck man skall ha. Det i sin tur leder till - hur mkt skall man höja den och hur gör man det billigast?

Funderar på 31"-33" med Whitspoke-fälgar att ha i skogen. Hur mkt bör man höja? Och var går gränsen för när man behöver skära i hjulhusen?

Finns det bushwackers till en grand och hur ser det ut? Hittar inget på google...

Öht verkar det vara lättare att få en XJ snyggare än en ZJ... :( Mkt tack vare den kantiga formen och avsaknad av plastkjolar och lister. :(

Postat: lör dec 22, 2007 23:49
av Melin
Plastkjolar i skogen brukar inte fungera så bra.. Bättre är det med sidebars lr dyl. Vet för övrigt inte så mycket om godis till modellen :lol:

Postat: lör dec 22, 2007 23:52
av RogerÅ
Ja så här ligger det till

Skärmbreddare vet jag att det finns på en islänsk firma till grand

höja det beror på däck

men kort då 2tum får du platts med 31or (billigt & lätt)

33or då behöver du höja ca 3,5-4,5tum frisera främre kofångaren (höjningen kostar då ca 14-20tusen beroende på höjd & bärarmar)


Skärmbreddare vad ska du med det till? mina 12,5tum breda däck rymms under skärmkanterna jag har nu 33 12,5 15 på en orginal grand cherokee det tar i vid skärmkanten bak vid tröskeln & i en bärarm när man svänger fullt sen i dag när jag flexade bilen fullt så tog en plastinnerskärm i i bak sen i fram tog det i med ca 2mm när man svängde i skärmkanten på den sidan den var fullt inflexad det resulterade i att invikningen på skärmkanten fick sig en mkt liten törn (bara att begränsa inflexet 3-4mm så är det eliminerat)

har alltså i dag kört en standard grand cherokee i skogen med bortagen främre stötfångare med 33 12,5 15 däck & jag tycker väll att en höjning på ca 3,5tum hade varit lämpligt & en begränsning på dito i inflex hade varit lagom för det krävs modifierade bärarmar & i praktiken i övrigt är det bara att flytta ner orginal fjädrar genomslagsgummin & stötdämpare då man ändå vill ta bort lite inflex så blir det onödigt med längere fjädrar osv (jo man lär justera styrstopparna lite med) 8)

hoppas det var till någon nytta :D

Postat: sön dec 23, 2007 0:18
av RyleR
såhär tycker Rustysoffroad om höjning och storlek på däck.
http://www.rustysoffroad.com/faqs.html



http://www.rustysoffroad.com/

Ifall du ska köpa delar från usa någon gång så funkar rustys bra, vet flera stycken som köpt delar till sina cherokee där

Postat: sön dec 23, 2007 7:00
av Karin
Rusty har ett 3" kit: http://rustysoffroad.com/mm5/merchant.m ... sus_zj_kit

Ca 500 dollar inkl dämpare. Låter billigt.

Postat: sön dec 23, 2007 8:53
av Bullmoose
Jag har en -95 4.0 som jag har höjt ca 2 tum. Bak med fjädrar passande volvo 245 från biltema (finns två - ta heavy duty) och fram med tvåtums BB (puckar/klossar). Fjädrarna kostar typ 139:-/ st och puckarna hade jag redan. Nöjer man sig med två tum räcker original stötdämparna, det enda som stör är främre krängningshämmarstagen, men det märks. Höjer man mer (>3") måste man flytta panhardstagsfästet fram och byta stötdämpare (eller förlänga fästena). Främre kofångaren måste kapas ur oavsett men å andra sidan brukar det lösa sig genom "naturlig avgång"
Jag har plats för 31x10.5x15 och dom passar på originalfälgarna utan att ta i nånstans.

Lycka till med bygget! /Erik

Postat: sön dec 23, 2007 9:06
av Karin
Hej Erik! Vad gör man med "främre krängningshämmarstagen" om man höjer den enligt ditt tips? Har du någon bild på din bil med höjning och 31"?

Postat: sön dec 23, 2007 10:06
av macfsj
Om du inte har brottom så köp en färdighöjd...dom säljs ju lite då och då!
Det brukar bli billigare och tänk på tiden det tar att bygga...fast det är ju kul oxå. 8)

Postat: sön dec 23, 2007 10:44
av RogerÅ
Karin skrev:Hej Erik! Vad gör man med "främre krängningshämmarstagen" om man höjer den enligt ditt tips? Har du någon bild på din bil med höjning och 31"?
Höjer man två tum gör man ingenting

Postat: sön dec 23, 2007 10:46
av RogerÅ
macfsj skrev:Om du inte har brottom så köp en färdighöjd...dom säljs ju lite då och då!
Det brukar bli billigare och tänk på tiden det tar att bygga...fast det är ju kul oxå. 8)

en grand är mkt lättjobbad om man ska höja köper du en färdig satts är det löjligt lätt faktiskt (nästan så att man skulle kunna göra det i en snödriva :lol: )

Postat: sön dec 23, 2007 11:08
av Marcus-84
Finns ju budgetboost som höjer 2", å det e klossar till fjädrarna. Billigt, kostade 2295:- å dom monterar man lätt, sen e det bara en hjulinställning som behövs :D

http://www.littlered4wd.com/Shop.html
Se lite längre ner på sidan.

Postat: sön dec 23, 2007 11:50
av Hasse
Ta bort krängningshämmaren helt....inge skit o ha i skogen.

Postat: sön dec 23, 2007 11:58
av MrHawk
Marcus-84 skrev:Finns ju budgetboost som höjer 2", å det e klossar till fjädrarna. Billigt, kostade 2295:- å dom monterar man lätt, sen e det bara en hjulinställning som behövs :D

http://www.littlered4wd.com/Shop.html
Se lite längre ner på sidan.
Och är man snål men kan vänta beställer man själv från staterna o sparar 600:-

Eller skit i att betala tusenlappar för några bitar poly o gör som erik ovan.

Postat: sön dec 23, 2007 19:36
av Bullmoose
Krängningshämmarstagen fram är en lite knepig fråga. Kör man bara i skogen behövs dom nästan inte. Kör man på väg ibland behövs dom absolut. Om man låter dom vara går dom sönder. Jag har stag från nån volvo (740 tror jag) men det är inte optimalt.

En annan detalj som jag glömde tidigare är länkarmarna. Över 3" höjning behöver även dom förlängas för att hjulen ska pricka hjulhusen. Men i dom satserna ingår länkarmar.

Bilder på min bil finns på www.christineberg.se under fliken bilder. Kan inte länka till nån bild just nu, sitter vid fel sorts dator.

/Erik

Postat: sön dec 23, 2007 19:56
av RogerÅ
Bullmoose skrev:Krängningshämmarstagen fram är en lite knepig fråga. Kör man bara i skogen behövs dom nästan inte. Kör man på väg ibland behövs dom absolut. Om man låter dom vara går dom sönder. Jag har stag från nån volvo (740 tror jag) men det är inte optimalt.

En annan detalj som jag glömde tidigare är länkarmarna. Över 3" höjning behöver även dom förlängas för att hjulen ska pricka hjulhusen. Men i dom satserna ingår länkarmar.

Bilder på min bil finns på www.christineberg.se under fliken bilder. Kan inte länka till nån bild just nu, sitter vid fel sorts dator.

/Erik
Bild