Ludvigs Suzuki - Super Turbo

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

suzukiludde
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: ons feb 24, 2016 12:42
Ort: Vaggeryd

Re: Ludvigs Suzuki

Inlägg av suzukiludde » tis okt 29, 2019 17:36

Robe skrev: tis okt 29, 2019 11:36 Kul bygge!

Ser som sagt tight ut mellan ram och airshocks, speciellt när det börjar flexas. Du kan ju jacka ur ramen lite, alternativt flytta in övre infästningen så de hamnar innanför ramen istället för utanför :tumbup:

Mer byggbilder!
Tackar.
i max utläge är det ca 1 cm mellan ram och schoken, dock utan stroppstopp och genomslag. Men kommer kapa ur ramen lite runt den som du skrev. insidan på ramen kommer förstärkas lite då jag upplever att den är lite mjuk utan orginal plåten mellan rambenen trots jag satt ny balk bakom lådan och bakom axeln.
Värnamo Jeep Klubb
"Laga aldrig något som inte är sönder"
- Suzuki samurai -87

suzukiludde
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: ons feb 24, 2016 12:42
Ort: Vaggeryd

Re: Ludvigs Suzuki

Inlägg av suzukiludde » ons okt 30, 2019 21:18

börjat pilla ihop framaxeln igen.
Bild

Allt isärtaget
Bild

Ner svarvning av ena halvan av diffen då kronhjulet flyttar sida.
Bild

En färdig diff med flyttat kronhjul
Bild
Värnamo Jeep Klubb
"Laga aldrig något som inte är sönder"
- Suzuki samurai -87

suzukiludde
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: ons feb 24, 2016 12:42
Ort: Vaggeryd

Re: Ludvigs Suzuki

Inlägg av suzukiludde » sön nov 03, 2019 21:30

Framaxeln har blivit hopsatt igen med flyttad klump
Bild

Styrkolven ditsvetsad. En 60/30 200mm. Orbitrolen är en 200cc. Även flippat styrstagen från unimog så man får dem på framsidan av axeln, mycket smidigt gjort av tyskarna. Stort tack till Fredrik på advanemechanics som hjälp till att ta fram obitrolsystemet, alla bussning och airschoksen. Rekommenderas starkt
Bild

Framaxeln inmätt efter lite ändrade nått på ramen. Ramen höjs en aning, ca 6-7cm till för att få plats med framaxeln.
Bild

Det mesta av tvärsöverbalkar som suzuki satt dit har fått ryka av platsbrist. men kommer bygga på nya strakare så ramen håller ihop sig.
Bild

Kardanen gick på otroligt nog utan ett ända snitt med vinkelslipen i varken motortråg,sprängkåpa eller lådan. Stor seger. Även där fram kommer det användas volvo 940 karaner
Bild

väl mött
Värnamo Jeep Klubb
"Laga aldrig något som inte är sönder"
- Suzuki samurai -87

suzukiludde
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: ons feb 24, 2016 12:42
Ort: Vaggeryd

Re: Ludvigs Suzuki

Inlägg av suzukiludde » tor nov 14, 2019 21:39

Framvagnen växer fram efter mycket filurande.

Blir en liten special konstruktion fram pga väldiga beskymmer med platsbrist då jag inte vill höja ramen.
två undre bärarmar som bak, 96cm långa, och enbart en övre länkarm och sen ett panhardstag. En klassisk 4 länk var inte möjlig då jag skulle behövs bock övre rören så pass så jag inte tror det kommer hålla med körstilen.
Bild

Ett övre stag gick klämma in på insidan av ramen och motorn
Bild

Blev lite olika tester av placering på panhardstaget innan det helt 100. Nu sitter det så det blir så långt som möjligt vilket jag menar ska bli mindre rörelse sidled vi flex
Bild

En liten knäck fik de bli för att det ska bli lite luft mellan röret och ramen. Även detta byggt i 5x50mm rör så det ska nog hålla trots knäcken.
Bild

Gott om utrymme över blir det inte i framvagnen. Styrning har ca 1 cm marginal i ändläge
Bild

Struten på axeln är något lutat neråt för att försöka förminska framtida problem med vobblande i styrningen då hubbarna nu luter åt fel håll efter vändningen av axeln. Men men får hoppas att man inte märker av det något vidare. Även samma problem i detta område så råder kritiskt platsbrist, men det går fritt med nån enstaka cm som säkerhetszon. Volvo motorn gör troligen det hela möjligt med lutningen av motorn och det väldigt smala blocket i nederkant och lågt byggda tråget.
Bild

Välpackat mellan ramben när kardanen ska få plats med. men volvo kardanerna är väldigt smidiga att klämma in
Bild

Däcken ditlagda för att få en helhetsbild av det hela
Bild

I profil ser man en uppfattning av hur jag tänker att en låg och bred bil ska bli optimalt med bra markfrigång hela vägen igenom. underkant på axlarna är 2 cm under ramen underkant. ca 55-60cm
Bild

Väl mött
Värnamo Jeep Klubb
"Laga aldrig något som inte är sönder"
- Suzuki samurai -87

pigge
Hemmastadd
Inlägg: 173
Blev medlem: fre jan 09, 2009 21:14
Ort: Fristad

Re: Ludvigs Suzuki

Inlägg av pigge » lör nov 16, 2019 16:51

Är bilen i full bump på bilderna?

suzukiludde
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: ons feb 24, 2016 12:42
Ort: Vaggeryd

Re: Ludvigs Suzuki

Inlägg av suzukiludde » lör nov 16, 2019 19:32

pigge skrev: lör nov 16, 2019 16:51 Är bilen i full bump på bilderna?
Bilden i körläge på bilderna. har ca 5cm till genomslag i nuläget men mycket flex
Värnamo Jeep Klubb
"Laga aldrig något som inte är sönder"
- Suzuki samurai -87

suzukiludde
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: ons feb 24, 2016 12:42
Ort: Vaggeryd

Re: Ludvigs Suzuki

Inlägg av suzukiludde » tis nov 19, 2019 21:42

Framupphägning klar

Nya tornen byggda
Bild

Lite flextest
Bild

Fullbump test för att se så allt går fritt. fritt går det men inte mycket mer än så..
Bild

Struten slickar fint längs med motorn
Bild

Undersidan på stuten är som tur är plan vilket i mitt fall blir ovansidan. så nu följer den tråget väldigt fint
Bild

Remhjulet är ett eftermaknads som är mindre för mindre varv på generatorn, men som i detta fallet gör att jag kan köra fullbump utan att slå i. ca 1 cm emellan.
Bild

Färdigt resultat
Bild

Bild

Väl mött
Värnamo Jeep Klubb
"Laga aldrig något som inte är sönder"
- Suzuki samurai -87

suzukiludde
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: ons feb 24, 2016 12:42
Ort: Vaggeryd

Re: Ludvigs Suzuki

Inlägg av suzukiludde » mån nov 25, 2019 22:17

Bygget fortskrider

Hasplåt är byggd för att styva upp ramen och för att skydda lådorna.
Bild

Trångt som satan i vanlig ordning så fick bli lite olika bockningar och nån enstaka cm fritt emellan
Bild

Hela konstruktionen av rören är svetsade på ramen. Vid haveri eller annan händelse där lådorna behöver komma ut kommer dem lyftas uppåt genom att jag gör "kardan tunneln" bultat. Så man lossar halva golvet så kommer man åt allt utan strul.
Bild

Bild

Tråget va lite krånglig att skydda men fick till en lösning tillslut, då kardan och bärarm ska tränga in sig med
Bild

Minimalt nerstick under ramen vilket jag eftersträvat. Plåten under f-lådan kommer vara bultat i rören får åtkomst till plugg och bult till fästen.
Bild

Timmarvis med svetsning på ramen gjord och börjar snart känna mig klar med ramen tills vidare
Bild

Bild



Väl mött
Värnamo Jeep Klubb
"Laga aldrig något som inte är sönder"
- Suzuki samurai -87

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Ludvigs Suzuki

Inlägg av jonte_malmö » tis nov 26, 2019 14:27

Grymt bygge! Blir det Volvo eller Saab-motor?
Ford Explorer '98

suzukiludde
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: ons feb 24, 2016 12:42
Ort: Vaggeryd

Re: Ludvigs Suzuki

Inlägg av suzukiludde » tis nov 26, 2019 16:53

jonte_malmö skrev: tis nov 26, 2019 14:27 Grymt bygge! Blir det Volvo eller Saab-motor?
Det blir en combo av volvo b230/4. Saabmotorn som va tänkt att använda från min gamla driftingbil var för bred och så var det inte värt besväret att bygga om lådan mm för att passa då lådan jag använder passar bult on på volvomotorn. Motorn blir ett b230 block med topp och kolvar från b234 (16v) sen maxxecu styrsystem, etanol, turbo mm .
Ett klipp med motorn som skulle användas från gamla driftbilen
https://www.youtube.com/watch?v=Ws2qtFQp33Y
Värnamo Jeep Klubb
"Laga aldrig något som inte är sönder"
- Suzuki samurai -87

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Ludvigs Suzuki

Inlägg av jonte_malmö » tis nov 26, 2019 18:00

Fett. Volvo 16v är ju grymt, men B230-blocket är starkare/oljekylda kolvar?
Ford Explorer '98

suzukiludde
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: ons feb 24, 2016 12:42
Ort: Vaggeryd

Re: Ludvigs Suzuki

Inlägg av suzukiludde » ons nov 27, 2019 0:06

jonte_malmö skrev: tis nov 26, 2019 18:00 Fett. Volvo 16v är ju grymt, men B230-blocket är starkare/oljekylda kolvar?
Det stämmer. Blocken i sig är nog inget att märkvärdiga på. Vi i byn har kört 5-600 motorhästar på standardblock med utbytta stakar enbart mm. att det blev ett b230 block va princip att jag inte la märke till att den skrotmotorn jag byggt allt efter va en sådan kombo så då får de blir det. men går köra b234 rakt igenom som min bror kör i sin.
Värnamo Jeep Klubb
"Laga aldrig något som inte är sönder"
- Suzuki samurai -87

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Ludvigs Suzuki

Inlägg av macke » tor nov 28, 2019 19:38

Ska bli kul att se den nästa år :)
TGB 13

suzukiludde
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: ons feb 24, 2016 12:42
Ort: Vaggeryd

Re: Ludvigs Suzuki

Inlägg av suzukiludde » tor nov 28, 2019 22:45

Överflödet på ramen bak bortkapat och svetsat på smidiga krogar för lossdragning
Bild

Bild

Ramen svetsas ännu.... Alla bärmarmar mm är snart färdigsvetsat så kan göra ett riktigt flextest och bygga genomslaggummin. Sen skulle jag tro att ramen är i princip klar.

Bild

Bild
Värnamo Jeep Klubb
"Laga aldrig något som inte är sönder"
- Suzuki samurai -87

suzukiludde
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: ons feb 24, 2016 12:42
Ort: Vaggeryd

Re: Ludvigs Suzuki

Inlägg av suzukiludde » tor dec 05, 2019 22:07

ramen äntligen färdig svetsad och nu redo för ett lager färg så det ser lite mer färdigtut.
Bild

Bild

Bild
Värnamo Jeep Klubb
"Laga aldrig något som inte är sönder"
- Suzuki samurai -87

Skriv svar