Hej,
Vill byta utväxling på min Silverado 1500 5.3 4x4 LT från 2001 då jag har monterat 35” däck och vill ha mer vrid igen.
Har läst mig till att 4.56 är en rimlig utväxling. Stämmer det?
Har även hittat ett kit på e-bay till både bakaxel samt ”diffen” fram.
Frågan är om det är ett vettigt kit?
Samt om jag får med alla delar som jag behöver?
Länk till kittet: https://www.ebay.com/itm/283772273055
Hade även tänkt att göra detta jobb själv, och ni som har gjort detta kanske kan dela med er utav tips som gör det lättare. För jag misstänker att det är lite bökigt. Samt om det är något mer som jag ska tänka på än att endast byta kronhjulet och pijongen samt lager? Saknar även en press för att pressa dit nya lager, kan jag lösa det på annat vis?
Jag är väldigt ny på det här med utväxling och skulle uppskatta all hjälp.
Byta utväxling Silverado 1500 2001
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Byta utväxling Silverado 1500 2001
Silverado 1500 5.3 4wd 2001
Höjd 6”, 35” BFG KO2
Höjd 6”, 35” BFG KO2
-
- Beroende
- Inlägg: 1360
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Byta utväxling Silverado 1500 2001
Yukon är kvalitetsgrejor, låter som ett bra pris för allt!
Att byta själva delarna är inget svårt, det är att shimsa in allt så det blir rätt som man måste kunna.

Att byta själva delarna är inget svårt, det är att shimsa in allt så det blir rätt som man måste kunna.
Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99
Re: Byta utväxling Silverado 1500 2001
Shimsa? Menar du då att passa in allting?
Silverado 1500 5.3 4wd 2001
Höjd 6”, 35” BFG KO2
Höjd 6”, 35” BFG KO2
Re: Byta utväxling Silverado 1500 2001
Ja, både djupet på pinjongen och carrierns position måste passas in med shims, och det ska även stämma med lagerförspänningen...
Man brukar få montera o riva skiten rätt många gånger innan man får till det med både rätt märkbild, backlash och förspänning. Och det är ett j*vla pilljobb!
I bakaxeln är det inte så avancerat om man har bra instruktioner och är lite händig.
Men i framaxeln är det nog lite värre, då man måste klyva den mellan varje provinpassning.
Jag vill minnas att inte ens Stig på "Stigs axle and parts" ville åta sig det jobbet...
Men å andra sidan tror jag det var nån här på forumet som bytte utväxling i framaxeln för några år sen.
Sök lite så kanske du hittar någon info om det...
Man brukar få montera o riva skiten rätt många gånger innan man får till det med både rätt märkbild, backlash och förspänning. Och det är ett j*vla pilljobb!
I bakaxeln är det inte så avancerat om man har bra instruktioner och är lite händig.
Men i framaxeln är det nog lite värre, då man måste klyva den mellan varje provinpassning.
Jag vill minnas att inte ens Stig på "Stigs axle and parts" ville åta sig det jobbet...
Men å andra sidan tror jag det var nån här på forumet som bytte utväxling i framaxeln för några år sen.
Sök lite så kanske du hittar någon info om det...