Går bra tills den blir varm

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Maru-73
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån dec 28, 2020 13:47

Går bra tills den blir varm

Inlägg av Maru-73 » mån dec 28, 2020 14:27

Hej alla 4x4 fantaster.
Jag har en 98 Suzuki Sidekick 2,0 med v6a.
Har haft bilen i 6 år och är en sjukt rolig bil, som har fungerat klockrent fram tills nu. Bilen går mycket bra, fram tills att den når arbetstemperatur. Då känns det nästan som att den går in i "limpmode". Motorlampan tänds och det går inte att gasa (då är det som att den dör) men är man försiktig på gasen och inte varvar över 2500rpm, så fungerar det. Går ett tag på tomgång men dör efter en stund. Har kopplat upp den och den har kodat på lambda och tempgivaren i luftfiltret, vilka jag har bytt/kontrollerat utan resultat. Är det någon som har liknande erfarenheter och tips på vad det kan vara för fel. Vore toppen att få till bilen själv och slippa lämna in den till en verkstad. Mvh

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Går bra tills den blir varm

Inlägg av Iznogoud » mån dec 28, 2020 17:20

Nollat felkoderna efter bytet?
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Maru-73
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån dec 28, 2020 13:47

Re: Går bra tills den blir varm

Inlägg av Maru-73 » tis dec 29, 2020 20:27

Japp iznogoud de är nollad.

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Går bra tills den blir varm

Inlägg av Iznogoud » tis dec 29, 2020 21:43

Om den går bra tills driftstemp uppnås är det något i motorstyrningen som spökar.
Innan går den i ett förprogrammerat läge för att sedan övergå till realtidsavlästa värden från olika givare mm på motorn.
Inte bekant med din bil, men kolla upp temp,givare ( kan finnas 2 ) , spjällägesgivare, lmm, mm som skickar data till PCM.
Försök hitta någon sida eller haynesbok med korrekta värden för respektive givare, att mäta upp på din bil för att söka fram vilken givare som spökar.

Lambdasonder kan vara väldigt speciella, och svåra att byta ut mot en billig NoNamemodell som "passar" enligt res,dels säljare. En V6 motor kan ha 2 och t.o.m 4 lambdasonder. + olika sonder före och efter katalysator.
Om så på din bil, är rätt sond bytt?
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Maru-73
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån dec 28, 2020 13:47

Re: Går bra tills den blir varm

Inlägg av Maru-73 » ons dec 30, 2020 14:19

Spjällägesgivare samt 2 st lambda är checkade(är 4st) de övre som är vid grenröret. Då datorn visade på att det var en av de övre som var felande. Den koden är nollad nu och har inte kommit tillbaka. Däremot så blinkar check engine lighten(då man byglar kontakten) att luftmasse/mängdmätare är felande nu. Har även plockat isär denna och blåst på den med tryckluft samt bromsrengöringspray(vilket jag nu hört att man inte skall göra). Men den koden är återkommande efter varje gång jag provkört bilen. Känns ändå inte som att det är den som är problemet då den koden kommit senare. Tempgivare är något jag skall undersöka mer. Har kollat förut och hittat en med ett stift, men borde det inte vara en med fler stift?

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Går bra tills den blir varm

Inlägg av Iznogoud » ons dec 30, 2020 16:21

Beror nog på vad temp,givaren är kopplad till, analog temp,mätare i instrumenthus eller till PCM.
Testa koppla ur LMM och se om motorn reagerar annorlunda än den redan gör vid acceleration.
Kika i LMM om du ser någon trasig tråd, i.s.f är LMM defekt.

Bild



Gör även ett läckagetest för att se om du har någon luftläcka mellan LMM och motor. LMM talar ju om för PCM hur mycket luft motorn förbrukar, finns ett läckage efter LMM som ger mer luft än PCM vet om kommer motorn gå dåligt.
Fungerar med bromsrengöring, startgas eller vanligt vatten t.o.m.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Maru-73
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån dec 28, 2020 13:47

Re: Går bra tills den blir varm

Inlägg av Maru-73 » ons dec 30, 2020 17:35

Jag har redan gjort allt det du tipsat om 😥(har haft detta problem i snart ett år)har fått nåt skov lite då och då med att söka fel men snart ger jag upp. Det är så irriterande att den går så bra när den är kall. Trodde jag hittat felet när jag bytte spjällhuskontakten/givaren, för då gick den bra. Körde den i en timme utan problem, sen dagen efter var den lika igen 😭

Marie
Användare
Inlägg: 25
Blev medlem: lör aug 18, 2012 23:56
Ort: Linköping

Re: Går bra tills den blir varm

Inlägg av Marie » ons dec 30, 2020 19:07

En liten reflektion.. När bilen började bråka för typ ett år sedan... bytte du ut något på bilen då?
På min jeep fick jag felaktiga värden från oljetrycksgivaren för att det inte var en original del... när jag bytte till originaldel så var allt okej igen.

Eller var det något annat som hände i den vevan innan den börja bråka?
Typish, dränkt i vatten o stått stilla länge kan ge oxider i kontakter som ger felaktiga värden vid olika temperaturförhållanden.. som exempel.. en skadad kopparkabel har en förmåga att krympa o expandera vid olika temperaturer (som blir i ett kallt respektive varmt motorutrymme).. extremt ovanligt med skadade kablar så, men inte omöjligt.
Så elektronikrengöring i alla kontakter och mäta olika kablar i kallt respektive varmt tillstånd för att se om värden ändrar sig..
Elfel kan vara en ren mardröm och ens värsta fiende om man inte är haj på el.

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Går bra tills den blir varm

Inlägg av Iznogoud » ons dec 30, 2020 20:05

Att den går bra kall visar bara att felet ligger i motorstyrningen, vilket ger en ledtråd till vart du ska leta felet.

En sak som ligger utanför PCM´ns värld är katalysatorn, som om den rasat ihop invändigt fungerar som en avgasbroms vilket kväver motorn.
Ett enkelt sätt att felsöka den förutom att demontera den, är att lossa en lambdasond och se om motorn svarar bättre på gas då.
Är det mörkt ut/i garaget kan katten också se ut som en glödande klump under bilen om den blockerar de heta avgaserna.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Marie
Användare
Inlägg: 25
Blev medlem: lör aug 18, 2012 23:56
Ort: Linköping

Re: Går bra tills den blir varm

Inlägg av Marie » ons dec 30, 2020 20:14

Iznogoud skrev: ons dec 30, 2020 20:05 Är det mörkt ut/i garaget kan katten också se ut som en glödande klump under bilen om den blockerar de heta avgaserna.
ahaaa.... den perfekta mekbelysningen en kall vinterdag asså.. då det både ger ljus o värme asså. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Maru-73
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån dec 28, 2020 13:47

Re: Går bra tills den blir varm

Inlägg av Maru-73 » lör jan 02, 2021 10:41

Jag har funderat mycket på detta Marie. Men kommer inte ihåg något specifikt. Dock har den blivit väldigt törstig (säkert minst 2 -liter/mil). Jag tycker även att den blivit tröttare men det har den varit det en lång tid innan den blev såhär. En gång när jag skulle ta mig lite tid att göra lite felsökning var det ett tändstift som pajat och jag fick byta ut, jag vet inte om det bara var en tillfällighet och att det pajat av alla småstarter jag gjort i och med felsökning eller om det har något samband. Jag ska kolla upp katalysator iaf. Tack för tips Iznogoud och Marie, ger väl den en chans och ett par timmar till. :roll:

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Går bra tills den blir varm

Inlägg av Iznogoud » lör jan 02, 2021 12:36

Drar den så mycket bränsle svartryker den säkert en hel del också?
Mät upp tempgivaren till PCM, den påverkar hur mycket bränsle PCM ska ge motorn, och visar givaren fel temperatur till PCM agerar den därefter.

Tändstiftet, var det igensotat eller vad?

Tempgivaren bör se ut som ex, nedan. ( ska passa din modell enligt ebay, och AD bildelar modellbenämning SV620 )
https://www.ebay.co.uk/itm/Coolant-Temp ... SwlxRfYGNm

Bild

EDIT:
Kanske missvisande jmf, men en Hyundai Getz bensinare jag köpte en gång av en bilhandlare som gått bet på att laga den, betedde sig liknande din bil där felsökande enligt ovan inte hjälpte.

Till slut kollade jag ALLA säkringar och hittade en trasig till något system jag ej minns idag, inget jag skulle ha kopplat samman med det aktuell motorproblemet i.a.f.
Bytte den och motorn gick som vanligt sedan
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Maru-73
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån dec 28, 2020 13:47

Re: Går bra tills den blir varm

Inlägg av Maru-73 » sön jan 03, 2021 15:10

Har inte märkt att den svartryker, tror inte det. Tändstiftet var helt dött ingen gnista.

Marie
Användare
Inlägg: 25
Blev medlem: lör aug 18, 2012 23:56
Ort: Linköping

Re: Går bra tills den blir varm

Inlägg av Marie » ons jan 06, 2021 1:39

Det gör du helt rätt i att du ger den en chans till... jag tycker massor chanser.. skojig bil ju. :D

2liter milen... det låter ju som att "motorn tror" att den går kall eller för snålt..

Som Iznogoud nämnde om det med katten kan spöka en hel del, lika så tempgivare och lamdasonden.
Om man inte har någon lamda efter katten, så kan man ju sära på skarven innan så du får ett läckage o se om bilen blir piggare.. jag har fuskat med det ettpar gånger med för täta avgassystem. :mrgreen:
Tempgivaren ska ju ge olika mätvärden ohm om den är kall eller varm.. lamda sonderna måste man mäta medans bilen är igång, för det är volten man mäter.. det värdet ändrar på sig från kall till varm tomgång eller full gas.. det är 0,3 eller 0,5 volt den bara diffar på om jag inte minns galet...
Vilka värden givare o labda ska ha har jag ingen koll på.. men det går säkert finna via google eller en kunnig verkstad

Men du har väl OBDII på den då det är en 98... vad säger felkoderna?

Dött tändstift är inget jag reagerar över... de pajar. :D
Men färgen på gnistan avgör om den är svag eller stark.. Nu är det år o dagar sedan jag gotta ner mig i sådant... men gnistan ska väl vara lite rosaaktig om jag inte minns galet... Någon annan får meeer än gärna rätta mig. :tumbup:
Men kass gnista kan ge dålig förbränning. Står tändningen rätt på bilen?
Hade du gjort storservice på bilen hade jag sagt kolla så kamremmen inte hoppat en kugge fel vid montering, :wink:

Bilar är skojiga, så ge inte upp.. bilen får du garanterat fart på och du har ju ett helt forum med superkunniga här inne. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Skriv svar