Cheva silverado

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Daniel Haglund
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: mån okt 18, 2021 18:50

Cheva silverado

Inlägg av Daniel Haglund » tis nov 02, 2021 21:26

Hej allihopa. Jag har fått ett problem med min cheva silverado 2500 6,5 TD.den har blivit helt omöjlig att få igång när det är kallt ute. Räcker med runt nollan. Motorn går runt men den startar inte. Kommer vit rök ur avgasröret. Startar dock med motorvärmaren i utan problem. är heller inga problem att få igång den när den stått en stund. Men får den stå under natten så får jag inte liv i den. Har bytt alla glödstift utom två hann inte med dom. Kollade så att dom börja glöda innan jag satte i dom. Kan det vara något elfel eller något. Tack på förhand//Daniel

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Cheva silverado

Inlägg av Grottulf » ons nov 03, 2021 14:51

Byt de sista två också, så blir den nog bra.
GM:s styrning till glödningen är rätt korkad...
Den känner av motor-temperaturen genom att mäta resistansen i glödstiften.
Är det avbrott I två glödstift så blir det högre resistans totalt, och den tror att det är varmare, så den glöder inte lika länge...
Det är därför det inte är någon idé att göra två startförsök direkt efter varandra, utan man bör vänta tills glödstiften har svalnat efter första försöket...

Men det kan ju såklart även vara styrningen som spökar.

Daniel Haglund
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: mån okt 18, 2021 18:50

Re: Cheva silverado

Inlägg av Daniel Haglund » ons nov 03, 2021 15:56

Ja ska byta dom vid tillfälle använder bilen till jobbet varje dag. Glödningen på min bil är Manuel. Sitter en vippbrytare som jag slår på när jag vill glöda den. Kan det kanske vara något med pmd eller någon annan givare?

Skriv svar