Ny blive Wrangler ägare
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Ny blive Wrangler ägare
Har blivit ägare till en Wrangler -92 4,0 HO man . Tänkte beslälla ett 4" pro comp fjädrings kit samt ett 2" body lift. Har några frågor ang detta.
1 Behöver man modifiera styrningen på något sätt?
2 Räcker det att förlänga kardanstängerna med en rörhylsa?
3 Räcker höjningen för 35or eller bör man ha 33or? Blir ut växlinget ett problem i skogen med 35or?
1 Behöver man modifiera styrningen på något sätt?
2 Räcker det att förlänga kardanstängerna med en rörhylsa?
3 Räcker höjningen för 35or eller bör man ha 33or? Blir ut växlinget ett problem i skogen med 35or?
vet inte så mkt om själva wranglern men det finns det dom som gör
men kort då styrningen bör du göra någontin åt så att du får en nollad styrsnäcka
markfri gång är en sak men till bekostnad av ett höghus som förlorar andra egenskaper på grund av den saken allt är relativt tycker en 4tums höjning & stora däck är bra personligen skulle jag skippa de där 2tum karosshöjning då den inte ger markfri gång den flyttar ju bara upp karossen
35or? ja det kanske kan funka så länge dom går fritt i sig jag åker ju grand cherokee rätt likvärdig drivlina om du har 6an jag har 33or & det går fint & den hade lätt orkat 35or i sig men jag vet inte vad drivknutar & bromsar tycker om just den saken men det borde kanske fungera
om du nu ska åka 35or ta reda på vad som behövs för att få platts med dom & höj därefter dårimot skippa att höja i onödan man förlorar i så mkt annat än vad man tjänar in på extra cm under tröskeln då är en stadig rocksliders & hasplåt bättre
men kort då styrningen bör du göra någontin åt så att du får en nollad styrsnäcka
markfri gång är en sak men till bekostnad av ett höghus som förlorar andra egenskaper på grund av den saken allt är relativt tycker en 4tums höjning & stora däck är bra personligen skulle jag skippa de där 2tum karosshöjning då den inte ger markfri gång den flyttar ju bara upp karossen

35or? ja det kanske kan funka så länge dom går fritt i sig jag åker ju grand cherokee rätt likvärdig drivlina om du har 6an jag har 33or & det går fint & den hade lätt orkat 35or i sig men jag vet inte vad drivknutar & bromsar tycker om just den saken men det borde kanske fungera
om du nu ska åka 35or ta reda på vad som behövs för att få platts med dom & höj därefter dårimot skippa att höja i onödan man förlorar i så mkt annat än vad man tjänar in på extra cm under tröskeln då är en stadig rocksliders & hasplåt bättre

Du ska se till att snäckan är i noll läge dvs mitt i mellan fulla utslag en snäcka är ente byggd för att stå lite utanför där när man kör rakt framMattias77 skrev:Låter som ett 4" kit och 33or är ett bra allternativ.
Menar du att kompencera längden som den ökade vinkelen tar på styrstaget när du skriver att nolla snäckan?
du bör sänka styrstaget med en drop arm & även sänka panhardstaget lika mkt så att det fortfarande ligger paralellt med styrstaget
en fråga bara behövs det ett 4tums kit för 33or på en wrangler? vist det är inte fel med 4tum i sig
jag vet inte men jag tycker konsten att bygga en låg bil med stora däck så att man klarar det mesta blir bilarna höga blir dom ja lixom dåliga på annat jag höjde min grand 3tum men jag ska ta ner den en halv tum då jag inte har behovet av den halva tumen för däckens väg
om jag tittar på min bil så går den fint även bland steniga partier trotts att den inte är så hög

men vist allt är relativt
det finns ju dom som åker wrangler här som säkert kan svara bättre
Om du kör på ett 4" fjäder höjning och ett 2" bodylift så kommer du klara 35er, men, dina axlar kommer inte fixa det och utväxlingen kommer bli på tok för låg, kommer gå som en racer i skogen.
Kardan kan det bli vibrationer i om du höjer 4", men det är väldigt individuellt, det är då man sänker fördelningslådan, för att jämna ut vinklarna.
Fortsätt med tanken 4" fjäder och 1-2" bodylift, då kan du samtidigt köpa 1" MML, motor mount lift, nya motorfästen som är högre, då får du bra vinkel på kardan.
Fler saker du tjänar på om du monterar ett bodykit är att du kan höja bensintanken lika mycket du höjer karossen.
Kör på 33er och 6", då kommer det går fritt utan problem i hjulhusen, men bredda Jeepen också, då är den fotfarande stadig på väg.
Sen om du verkligen vill spendera pengar så köper du ett panhardstag från JKS, som är byggt som ett teleskop, bara släppa på en skruv så kan Jeepen flexa som den ska i skogen http://store.jksmfg.com/merchant2/merch ... Components
Kardan kan det bli vibrationer i om du höjer 4", men det är väldigt individuellt, det är då man sänker fördelningslådan, för att jämna ut vinklarna.
Fortsätt med tanken 4" fjäder och 1-2" bodylift, då kan du samtidigt köpa 1" MML, motor mount lift, nya motorfästen som är högre, då får du bra vinkel på kardan.
Fler saker du tjänar på om du monterar ett bodykit är att du kan höja bensintanken lika mycket du höjer karossen.
Kör på 33er och 6", då kommer det går fritt utan problem i hjulhusen, men bredda Jeepen också, då är den fotfarande stadig på väg.
Sen om du verkligen vill spendera pengar så köper du ett panhardstag från JKS, som är byggt som ett teleskop, bara släppa på en skruv så kan Jeepen flexa som den ska i skogen http://store.jksmfg.com/merchant2/merch ... Components
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Hmmm!trooper skrev:Så här blir det ibland när man kör på 35" och orginalaxlar.
Men Dana 30 axeln tål ganska mycket ändå.
Jag har 2 sådana drivaxlar liggande, och det är bara 33:or på den bilen....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Det sitter väl np231 i wranglern och då är det lika bra skaffa ett SYE kit och en cv kardan för att inte få vibrationer vid höjning. Att sänka fördelningslådan är ju ganska kontraproduktivt.
D44 axlar med nya utväxlingar är också ett måste om drivaxlarna ska hålla för större däck och utväxlingen bibehållen.
D44 axlar med nya utväxlingar är också ett måste om drivaxlarna ska hålla för större däck och utväxlingen bibehållen.
Jacob
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
Du kan sänka panhardstaget ja men inte utan att sänka styrstaget dom ska gå parralellt annars blir det bumpsterMattias77 skrev:Ska beställa ptylarna på 4wd.com men hittar ingen dropad pitmanarm där.
Var hittar man en sådan?
Kan man sänka ramfästet till panhardstaget?
Därimot är det tydligen bättre att höja panhardstaget på axeln då man tydligen får ett bättre roalcenter på det viset eller lättare sagt behåller orginal på det viset (dvs att den går bättre i kurvorna på det viset därimot jag säkte & har inga problem med det)
http://www.rustysoffroad.com/