Allt som handlar om JEEP här
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Pom
- Hemmastadd
- Inlägg: 214
- Blev medlem: tor jan 17, 2008 20:49
- Ort: Karlstad
-
Kontakt:
Inlägg
av Pom » fre feb 22, 2008 17:06
Det är jobbigt detta att leta bil, man blir fan helt snurrig i hårdisken.
Vad tror ni om denna.
http://www.garaget.org/annonser/?view=106169
ägaren har stoppat i en V8/360 + mycket nytt, orginal axlar dana 20/35 inte en aning men det var vad han trodde. Hel bur, fräscha sulor.

-
Arne Karlsson
- Beroende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
- Ort: Sandared
Inlägg
av Arne Karlsson » fre feb 22, 2008 17:14
Inte ägaren som stoppat i 360, en bekant till mej har gjort detta. Om inte jag missminner mej hade han permanent fyrhjulsdrift, kolla detta så att det är samma bil men är nästan säker. Kolla om han har reggat den m V8 för den var bara reggad med rak sursexa förut. Annars en fin bil.
MVH / Arne Karlsson
-
Pom
- Hemmastadd
- Inlägg: 214
- Blev medlem: tor jan 17, 2008 20:49
- Ort: Karlstad
-
Kontakt:
Inlägg
av Pom » fre feb 22, 2008 17:51
Ok...shysst info,ifs så nämde han att den inte var besiktigad(reggad med ny motor) men hur e det med axlarna pallar dom. Perm 4X4 varför?? ska den inte vara variabel. Vet du vart v8 kommer ifrån (bil) och isf vad e det för låda. Mycket frågor här...sorry.
-
Arne Karlsson
- Beroende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
- Ort: Sandared
Inlägg
av Arne Karlsson » lör feb 23, 2008 8:11
Drivlinan kommer ifrån en Cherokee mod. äldre. Det är en Quadratrac förd.låda, bakaxeln är omgjord m extra kilar i komb med splines så naven sitter stabilt, se till att han reggar den m V8 eller chansa o åk o bes som den är, har gått igenom bes förr m det motorpaketet, riktiga höjningsfjädrar så den går fint på väg också, till skillnad när man lägger fjädrarna uppe på axlarna, CJ7an verkar vara extra känslig för detta.
MVH / Arne
-
RogerÅ
- Avstängd
- Inlägg: 5625
- Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23
Inlägg
av RogerÅ » lör feb 23, 2008 8:22
Satt det dana 20 på cherokee då?
-
Arne Karlsson
- Beroende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
- Ort: Sandared
Inlägg
av Arne Karlsson » lör feb 23, 2008 11:30
Org. CJ7 axlar är det som sitter på. Gamla Cherokee hade oftast Dana 44.
MVH / Arne
-
Pom
- Hemmastadd
- Inlägg: 214
- Blev medlem: tor jan 17, 2008 20:49
- Ort: Karlstad
-
Kontakt:
Inlägg
av Pom » lör feb 23, 2008 12:52
För att reda ut alla begrep. Dana 20 på bakaxel och fram??. Är det för klent?, 360 v8 motor ej reggad...Kan det bli problem där?? Perm 4x4 låter väl inte så där jävla possitivt....varför går det isf inte att lägga ur den. Han begär 60.000 känns osäkert.
Pom
-
RogerÅ
- Avstängd
- Inlägg: 5625
- Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23
Inlägg
av RogerÅ » lör feb 23, 2008 13:06
Pom skrev:För att reda ut alla begrep. Dana 20 på bakaxel och fram??. Är det för klent?, 360 v8 motor ej reggad...Kan det bli problem där?? Perm 4x4 låter väl inte så där jävla possitivt....varför går det isf inte att lägga ur den. Han begär 60.000 känns osäkert.
Pom
60 tusen då hade jag skippat den bilen direkt
såldes ju en portal jeep för 50tusen för ca en vecka sedan
då ser ju denna ut att vara 100gånger trevligare för mindre peng
http://www.blocket.se/vi/14661319.htm?ca=6_s
-
Mathias T
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6345
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
- Ort: Nol
Inlägg
av Mathias T » lör feb 23, 2008 13:24
skillnaden ligger i att wranglern är en chrysler medans cj7:an är en äkta jeep

.
Finns massor wrangler men ganska få CJ vilket speglar sig i priset och wrangler med v8:a hör inte till det vanliga heller (CJ köpare brukar vara ruggigt v8:a kåta)
vad gäller "20" i bakaxeln så står det för en AMC20 bakaxel vilket är "nästan"samma som D44
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
Pom
- Hemmastadd
- Inlägg: 214
- Blev medlem: tor jan 17, 2008 20:49
- Ort: Karlstad
-
Kontakt:
Inlägg
av Pom » sön feb 24, 2008 0:15
Vad beror det på att det är perm 4x4...fel på växel lådan eller går det att fixa på något enkelt sätt.
Pom
-
Mathias T
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6345
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
- Ort: Nol
Inlägg
av Mathias T » sön feb 24, 2008 8:26
anledningen till permanent 4wd är att det är en quadratrac fördelniglåda från en 70tals cherokee på den,tveksamt om det går att bygga om den lådan då jag har för mig att det är viscolåda utan någon form av manuell mellandiffspärr
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
macfsj
- Hemmastadd
- Inlägg: 130
- Blev medlem: fre sep 21, 2007 22:12
- Ort: Fagersta
Inlägg
av macfsj » mån feb 25, 2008 20:58
finns ombyggnadskit i USA för fördelningslådan. Tyvärr DYRT
Det är en mellandiff som spärrar axlarna...funkar MYCKET bra
Den drar nog inte så mycket mer än en urkopplingsbar bil...bara ca2.5l/mil

...nästan gratis...

Bakaxeln...AMC 20 är ganska bra....blir mycket bättre med One-pease drivaxlar.
Chief -79 360,400,höjd 8", 35" aussilocker bak
Chief -78 360,400, SOA 33"
Chief-81 360,727,reservdelsbil/skrotas
2x AMC Javelin -69 393cui/727
Volvo BM 350- 63
-
jonko
- Forumräv
- Inlägg: 571
- Blev medlem: fre feb 17, 2006 16:33
- Ort: Uppsala/Åland
Inlägg
av jonko » mån feb 25, 2008 21:08
Pom Postat: sön feb 24, 2008 0:15 Rubrik:
Vad beror det på att det är perm 4x4...fel på växel lådan eller går det att fixa på något enkelt sätt.
Pom
vad du syftar på nu är väll att mellandiffen är låst va?
som jag tolkar det på resonemnagent så är diffen öppen dvs som på en volvo xc 90 eller anant junk! (jo och nä jag vet att det inte är samma sak men för förståelsens skull)
dvs den är fullt körbar på väg med 4wd, och det är inte förens du låser diffen som du får 2 hjul att dra (4wd) ( ett fram ett bak)
den har en flåda som typ rangerovers! dvs går att köra på väg!
typ? eller?
/jonko med H4:an