Warn M5000 går åt ena hållet
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Warn M5000 går åt ena hållet
Winschen går ut, men inte in. Det klickar vackert i reläerna och vid manövrering både ut och in kommer spänning på de båda röda kablarna. Totalt sittar 4 grova kablar på winschen, två röda intill varandra, en svart strax bakom och en jord i gaveln. den svarta ligger det aldrig spänning på. Några fakta eller vilda gissningar på hur vi ska gå vidare med felsökning?
Går det att komma åt reläkontakterna och göra rent dom så har du nog löst problemet.
OBS!! Lossa batteriet först!

OBS!! Lossa batteriet först!

Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se
http://jeepetorp.blogg.se
Ja, och den hade jag till att pilla bort skit mellan kontaktblecken. Det fräste rätt bra...
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se
http://jeepetorp.blogg.se
reläna brukar vara fint kapslade tyvärr,förresten vet jag hur en skruvmejsel ser ut när man får den mellan 2 faser och där det är säkrat 250A.
Den syns inte alls utan sitter bara fast i omgivningen i förångat tillstånd (sot).
Man ska ha respekt för elen även om det bara är 12v det handlar om
Den syns inte alls utan sitter bara fast i omgivningen i förångat tillstånd (sot).
Man ska ha respekt för elen även om det bara är 12v det handlar om
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Går faktiskt att pilla isär kontaktorerna om man är lite "pillig".
Gjorde detta på en av mina för ett tag sedan, inte så mycket för att jag var snål utan snarare för att få det att funka direkt!
Börja med att borra ur nitarna.
Ta sedan isär, minns inte om man var tvungen att löda isär anslutningarna till spolen men tror det.
Därefter kan man göra rent och eventuellt fila till kontaktytorna. Man kan också behöva böja till kontakbläcket så det gör kontakt ordentligt i draget läge, men inte så mycket att det inte släpper.
Löd ihop (om man nu behövde löda isär).
Testkör!!!
Använd brickor som "mothåll" när du nitar ihop den eller ännu bättre, skruva ihop den. Testade själv att popnita direkt i plastöronen trots att jag visste innan att det inte skulle funka....
...pajade 2 öron, sen blev det skruv!
Gjorde detta på en av mina för ett tag sedan, inte så mycket för att jag var snål utan snarare för att få det att funka direkt!
Börja med att borra ur nitarna.
Ta sedan isär, minns inte om man var tvungen att löda isär anslutningarna till spolen men tror det.
Därefter kan man göra rent och eventuellt fila till kontaktytorna. Man kan också behöva böja till kontakbläcket så det gör kontakt ordentligt i draget läge, men inte så mycket att det inte släpper.
Löd ihop (om man nu behövde löda isär).
Testkör!!!
Använd brickor som "mothåll" när du nitar ihop den eller ännu bättre, skruva ihop den. Testade själv att popnita direkt i plastöronen trots att jag visste innan att det inte skulle funka....
...pajade 2 öron, sen blev det skruv!
/Stellan
Willys MB -44 original
Rostig Suzuki Sj 413 -86 33" mm mm
Willys MB -44 original
Rostig Suzuki Sj 413 -86 33" mm mm
-
- Användare
- Inlägg: 27
- Blev medlem: tor feb 16, 2006 22:55
- Ort: Örsundsbro/Uppland/4 mil norr om Stockholm.
Tja är det så att du har 12v mellan den röda kabel å den svarta å sen när du byter håll så kommer det ström i den andra röda kabeln å den svarta ? Då skulle jag kolla kolen i motorn så det inte är så att dom har fastnat eller bränts av .Reläerna kan du mätta om du har spänings fall över , Sätt volt mättan på varje sida om reläet, Volt mättan ska visa 0V om den visar 2V eller mer så är relät dåligt.
Jensa