Taklampor.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Taklampor.
Jag har funderat lite på att slänga på en liten ljusramp på taket på min bil, och undrar lite hur folk har löst kabeldragningen till dylika installationer. Som det varit förut på min bil har någon bara smältlimmat en kabel längs karossen upp till dörrspringan och ut där, men det känns inte så snyggt. Finns det något vettigare sätt? Typ, vattentät förskruvning genom taket eller nåt? Tänkte jag skulle ha sex lampor på taket, fyra på ett relä och två på varsit. Gissar att jag måste dra upp en kabel till varje lampa då?
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
- Kontakt:
Köp en kabelgenomförning till en båt, med dosa på bilen och kontakt på kabeln..
Min tanke är att dra upp matarström, styrström och jord, alltså tre kablar två grövre och tunnare,och sen göra kopplingen med reäer osv i en dosa på takbågen..
Min tanke är att dra upp matarström, styrström och jord, alltså tre kablar två grövre och tunnare,och sen göra kopplingen med reäer osv i en dosa på takbågen..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
Mmm, det var väl min tanke också, någonting ditåt i alla fall. Får se vad jag hittar i genomföringsväg, sen får jag väl tillverka en egen kabel med matning, jord och lite styrström... tror jag ska ha tre grupper som kan manövreras individuellt, så det blir ju i så fall två grövre kablar och tre tunnare. Och så en liten låda på taket ja...mattebigge skrev:Köp en kabelgenomförning till en båt, med dosa på bilen och kontakt på kabeln..
Min tanke är att dra upp matarström, styrström och jord, alltså tre kablar två grövre och tunnare,och sen göra kopplingen med reäer osv i en dosa på takbågen..
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
- Kontakt:
hmm det blir ju 12A på 4st stift men jag är för mig att det var något med att om man hade en kontakt (ja eller vad som hellst) om man dubblade arian så blev det vist mer än dubbelt i vad dom tål dvs det är inte säkert att 3A x 4stift blir 12A utan det kan bli betydligt mer?pjocke skrev:Räcker 3A då? Eller ja, det beror ju på antalet lampor såklart, men jag tänkte i alla fall ha 5 x 55W där uppe, vilket ger 275 W genom 12 V = 22.92A...
jaja det kommer säkert någon som vet detta bättre
jag ska sätta upp 4st arbetsbelysningar på taket en i vardera hörn
kan föresten rekomendera dig arbetsbelysningar det ger ett fruktansvärt skönt behagligt ljus när man är i skogen vist inte så bra efter landsägen men din bil verkar ju mer offroad

En enkel lösning, stoppa kablarna i en slang och så kläms de fast enligt tidigare förskruvning.
http://hem.bredband.net/b569885/Jeejjpe ... ternet.JPG
Slipper allt bök med kontaktbleck som ärgar och annan skit.
http://hem.bredband.net/b569885/Jeejjpe ... ternet.JPG
Slipper allt bök med kontaktbleck som ärgar och annan skit.
Vill man kan man!
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Det blir ändå bara 6 ampere du kan köra igenom kontakten om du har en 4-polig.... 2x3A till plus och 2x3A till minus...turbomicra skrev:hmm det blir ju 12A på 4st stift men jag är för mig att det var något med att om man hade en kontakt (ja eller vad som hellst) om man dubblade arian så blev det vist mer än dubbelt i vad dom tål dvs det är inte säkert att 3A x 4stift blir 12A utan det kan bli betydligt mer?
Så två 4-poliga kontakter duger till tre 55W lampor (55W / 14V = 3,93A)....
Finns bättre grejer...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Jag tänkte faktiskt inte efter så noga på min Range Rover, tog en vanlig släpvagnskontakt och kopplade in sju trådar..
2 plus till extraljusen 5X100 W
1 plus höger arbetsbelysning 4x75 W
1 plus vänster arbetsbelysning 4x75W
1 plus bakre arbetsbelysning 2x75W
2 minus
Sen tog jag ordentligt med silicon runt kontaken, kopplade aldrig in extraljusen, vet inte om det kanske var den ultimata lösningen, men det fungerade för mig..
2 plus till extraljusen 5X100 W
1 plus höger arbetsbelysning 4x75 W
1 plus vänster arbetsbelysning 4x75W
1 plus bakre arbetsbelysning 2x75W
2 minus
Sen tog jag ordentligt med silicon runt kontaken, kopplade aldrig in extraljusen, vet inte om det kanske var den ultimata lösningen, men det fungerade för mig..
http://www.garaget.org/Melin
Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva
VOLVO V70 D5 - 2008
BMW 540 E39 - 1996
Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva

VOLVO V70 D5 - 2008
BMW 540 E39 - 1996
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Vanliga 7-poliga släpvagnskontakten är avsedd för 10A per stift. 13-poliga klarar 20A....Melin skrev:Jag tänkte faktiskt inte efter så noga på min Range Rover, tog en vanlig släpvagnskontakt och kopplade in sju trådar..
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
75W??? 24V????Melin skrev:1 plus höger arbetsbelysning 4x75 W
1 plus vänster arbetsbelysning 4x75W
1 plus bakre arbetsbelysning 2x75W
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Nja, 12V var det garanterat..lasse suzicán skrev:75W??? 24V????Melin skrev:1 plus höger arbetsbelysning 4x75 W
1 plus vänster arbetsbelysning 4x75W
1 plus bakre arbetsbelysning 2x75W
Kan ha varit 55W eller 100W kommer inte ihåg så noga, det var ju inte förra året direkt..

Hade en volvo generator istället för ofungerande AC och ett separat batteri i bagaget...
Ville inte belasta ordinare elsystem och koppla om och dona, tyckte det blev enklare så..
http://www.garaget.org/Melin
Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva
VOLVO V70 D5 - 2008
BMW 540 E39 - 1996
Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva

VOLVO V70 D5 - 2008
BMW 540 E39 - 1996
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
- Kontakt:
Med tanke på kabelarean till det ordinarie halvljuset på 60W, så behöver man inte överdriva kabelarean till extraljusen..
Finns säkert nån som vet, men om man har 2,5 kvadrat till en 55w lampa så lär man inte behöva ha 2,5 x 5 om man har 5 st 55 w på taket..
Finns väl nån formel för kabelarean kontra Wattuttaget..gick ut fordonplugget -85 så minnet har bleknat lite på teorifronten med formler osv..
Finns säkert nån som vet, men om man har 2,5 kvadrat till en 55w lampa så lär man inte behöva ha 2,5 x 5 om man har 5 st 55 w på taket..
Finns väl nån formel för kabelarean kontra Wattuttaget..gick ut fordonplugget -85 så minnet har bleknat lite på teorifronten med formler osv..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Är iofs bara 55W..... 60W är till helljuset....mattebigge skrev:Med tanke på kabelarean till det ordinarie halvljuset på 60W, så behöver man .......
Stämmer bra det....mattebigge skrev:Finns säkert nån som vet, men om man har 2,5 kvadrat till en 55w lampa så lär man inte behöva ha 2,5 x 5 om man har 5 st 55 w på taket..
Man kan använda ett sk Nomogram för att få fram lämplig kabelarea i förhållande till kabellängd och strömstyrka....mattebigge skrev:Finns väl nån formel för kabelarean kontra Wattuttaget..gick ut fordonplugget -85 så minnet har bleknat lite på teorifronten med formler osv..
Sen ska man inte lita för mycket på dom.... Blir gärna lite väl klena kablar när man har stora strömmar och korta längder....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!