Helbilsgodkännnde

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Per Esbjörnsson
Hemmastadd

Helbilsgodkännnde

Inlägg av Per Esbjörnsson » tor mar 06, 2008 20:20

Hej!
Kan någon lämna ett vettigt svar på en enkel fråga?
Har hört att det är knepigt i besiktningen om man modifierar sin bil om den är nyare än årsmod 95. Vad är det som gäller ?? :?:
Jeep Grand Wrangler

Miche
Användare

Inlägg av Miche » tor mar 06, 2008 20:39

Här hittar du kanske några svar.... Det fanns mer också, provade 'sök'-knappen...

viewtopic.php?t=1664&highlight=helbilsgodk%E4nnande

Per Esbjörnsson
Hemmastadd

Inlägg av Per Esbjörnsson » tor mar 06, 2008 21:28

mmmm, blir väl inte så mycket klokare på det.
Om vi säger så här då, Jag köper mig en Jeep GC 98:a, höjer den sisådär 5" hänger på nya kofångare, vinch och 33or. Sedan åker jag in på besikningen och säger, jaha då var det dags igen... :?:
Jeep Grand Wrangler

IsuzuDiesel
Beroende

Inlägg av IsuzuDiesel » tor mar 06, 2008 22:03

Det står i reg beviset om den är helfordonsgodkänd, under typgodkännandenr (en kod som börjar med E1 + en massa andra siffror/bokstäver).
Då får man inte göra nånting egentligen, förutom att byta däck till en som har max 5% skillnad i omkrets, dvs en profilhöjd större eller mindre :roll:
Men de godkänner ju alla stylade riskokare och de har samma regler att följa, så det är luddigt som vanligt, vad man kan göra och inte...

LB-reggade är inte helfordonsgodkända, inte min iaf.

Bullmoose
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av Bullmoose » tor mar 06, 2008 22:24

Helbilsgodkännandet är ju borttaget sen okt -06. Enligt en artikel som finns länkad till här på forumet av jag tror att det var Mattebigge.
Ständigt kritiserad för mina kontroversiella idéer.
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!

Olof
Beroende

Inlägg av Olof » tor mar 06, 2008 22:27

Vilken tur! För min bil är fan inte hel längre....
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Per Esbjörnsson
Hemmastadd

Inlägg av Per Esbjörnsson » tor mar 06, 2008 22:35

Vad har detta med årsmodell att göra, har kollat in garaget här på forumet, där finns ju lite godis som är nyare än 96, vad gör ni? Plockar ni bort allt när ni besiktigar :?:
Jeep Grand Wrangler

IsuzuDiesel
Beroende

Inlägg av IsuzuDiesel » tor mar 06, 2008 22:40

Bullmoose skrev:Helbilsgodkännandet är ju borttaget sen okt -06. Enligt en artikel som finns länkad till här på forumet av jag tror att det var Mattebigge.
Är det?
Isåfall är det ju lugna puckar!
Sökte men hittade ingen tråd om det..

Bullmoose
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av Bullmoose » fre mar 07, 2008 9:18

Tråden började om nåt helt annat men trots MrHööks beskydd spårade den ur och handlade om annat. Tunnbrödsbageri i norra skåne, betskörden i norrlands inland och helbilsgodkännandets vara och inte vara. Ring sbp och kolla för säkerhetsskull. Jag kör en -95:a.
Ständigt kritiserad för mina kontroversiella idéer.
ZJ95
Nissan KC -91
Nissan Terranosaurus Rex -94
Våga vägra portaler!

Mikael S
Forumräv

Inlägg av Mikael S » fre mar 07, 2008 11:17

MPalm skrev:Det står i reg beviset om den är helfordonsgodkänd, under typgodkännandenr (en kod som börjar med E1 + en massa andra siffror/bokstäver).
Då får man inte göra nånting egentligen, förutom att byta däck till en som har max 5% skillnad i omkrets, dvs en profilhöjd större eller mindre :roll:
Men de godkänner ju alla stylade riskokare och de har samma regler att följa, så det är luddigt som vanligt, vad man kan göra och inte...

LB-reggade är inte helfordonsgodkända, inte min iaf.
Enligt kompisen som jobbar på besiktningen så på en helhetsgodkänd bil... om man ska vara riktigt petig.. så får inte ens extraljus monteras... I sverige så ser man dock genom fingrarna på den saken... men i tyskland ska dom vara hårda på det....

Men jag har oxå hört att reglerna ska/har blivit lättare. exempelvis däck/fälg.. För ett par år sedan fick man bara ha det som stog i papprena...

Som sagt.. luddigt som vanligt när det gäller SBP
Proud member of Team buntband

Hasse
OffroadGeek

Inlägg av Hasse » fre mar 07, 2008 19:42

Från -97 och uppåt tillåts inga yttre ändringar på bilar.......dvs inga bullbars eller winch kofångare.

ska man ha winch på en sådan får man bygga in den i kofångaren och regga med winch,

RogerÅ
Avstängd

Inlägg av RogerÅ » fre mar 07, 2008 19:56

Hasse skrev:Från -97 och uppåt tillåts inga yttre ändringar på bilar.......dvs inga bullbars eller winch kofångare.

ska man ha winch på en sådan får man bygga in den i kofångaren och regga med winch,
Nej inte då

min är godkänd (bullbar mm) det är en vägning & en liten reg bes bara jag har fått ett dispans papper som jag ska förvara i bilen det sker automatiskt inget jag behövde ansöka eller så om utan det kom efter regg bes

Hasse
OffroadGeek

Inlägg av Hasse » fre mar 07, 2008 20:05

Konstigt då att jag fick plocka av arb båge med winch på en pathfinder för att det saknades EU nummer på den, fick bygga om så den hade orginalkofångare med winchen innanför istället........och som det är nu så ska alla regbesiktningar i skåne göras i malmö på valdemarsro tills vidare ;)

Bilen hade blivit stoppad med föreläggande om regbes av polis, väl på SBP så fick ägaren reda på att från -97 o uppåt så är det stopp oavsett vad du säger TM..............

RogerÅ
Avstängd

Inlägg av RogerÅ » fre mar 07, 2008 20:17

Hasse skrev:Konstigt då att jag fick plocka av arb båge med winch på en pathfinder för att det saknades EU nummer på den, fick bygga om så den hade orginalkofångare med winchen innanför istället........och som det är nu så ska alla regbesiktningar i skåne göras i malmö på valdemarsro tills vidare ;)

Bilen hade blivit stoppad med föreläggande om regbes av polis, väl på SBP så fick ägaren reda på att från -97 o uppåt så är det stopp oavsett vad du säger TM..............
jag ringde & frågade en ingenjör på bilprovningen innan & jag fick skissa lite lätt & komliterade med bilder detta var innan jag byggde kofångaren sen va jag in & så till att den skulle bli laglig (jag hade en lite clas olson winch på då) min bil är ju en 98a så den är ju nyare än gällande år du skrev

därimot visade det sig att jag tänkte rätt & rundade blinkersen för man får inte täcka dom

& du kan ju inte mena att min bil inte har en winchkofångare som du beskrev med inbyggd winch & bullbar jag skulle till & med kunna få skärm rören godkända om jag drog dom tait

Bild
Bild

Dessutom är det väll som så att heltypsgodkännandet är bortaget nu mera sen några månader tillbaka just på grund av att det ställde bara till med en jävla massa bekymmer

därimot vet jag att bilar nyare än 03 är det en massa krav på e godkända extraljus osv

sen en sak till det där med tuv intyg det behöver du inte ha som privatperson som byger på egen hand därimot kan det bli vissa begränsningar tex hemmabyggd dragkrok max 1500kg osv

RogerÅ
Avstängd

Inlägg av RogerÅ » fre mar 07, 2008 20:20

Konstigt då att jag fick plocka av arb båge med winch
ett tilläggsvar på den

arb bågen skymmer ju allt vad blinker & lysen heter så den försår jag att du fick lyfta av
Bild

Skriv svar