Hilax, vad gör man åt en nyare sådan?

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jonko
Forumräv
Inlägg: 571
Blev medlem: fre feb 17, 2006 16:33
Ort: Uppsala/Åland

Hilax, vad gör man åt en nyare sådan?

Inlägg av jonko » tis mar 11, 2008 9:16

Går i tankarna med att kompletera familjen med en hajlax årsmod 02 fram

vad gör man med en sådan bortsätt från muttrar på 31"? givietvis så ska bilen användas 97% väg... men en liten avstickare kan det ju få bli!

har ni några tipps på vad NI skulle göra, och tänk då på att ni har en relativt tunn plåmbok efter ett sådant inköp :shock:

öh jo, givetvis så är det ju 2 dörrars varianten jag syftar på...
/jonko med H4:an

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » tis mar 11, 2008 11:58

Monterar extralus & ger den en hel servic rakt i genom kanske en polering så att man skyddar lacken

jo vist en sån skulle jag nog underedsbehandla utöver :roll:

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » tis mar 11, 2008 14:27

Byt avgas system (3") och pilla dit en trimbox (jag vet eventuellt om en orginal Toyota trimbox tillsalu) så blir den mycket trevligare att köra och går definitivt billigare! Gärna en Intercooler också....

Efter det så är det väl höjning och 33:or som gäller. Och flakbåge! Och ARB bullbar med en Warn 8274 och ARB spärrar fram och bak, GPS, Terra Trip... ahh va tusan kräng på en 8274 bak också!! :lol: Glömde ArticTruck skärmbreddare också...men då ser det ju löjlligt ut med 33:or så då får du karosshöja och klämma dit 38.5".....och så hade även denna bruksbil spårat ut, precis som vanligt! :roll:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

4runner
Användare
Inlägg: 20
Blev medlem: ons feb 20, 2008 21:29
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Re: Hilax, vad gör man åt en nyare sådan?

Inlägg av 4runner » ons mar 12, 2008 17:02

jonko skrev:Går i tankarna med att kompletera familjen med en hajlax årsmod 02 fram

vad gör man med en sådan bortsätt från muttrar på 31"? givietvis så ska bilen användas 97% väg... men en liten avstickare kan det ju få bli!

har ni några tipps på vad NI skulle göra, och tänk då på att ni har en relativt tunn plåmbok efter ett sådant inköp :shock:

öh jo, givetvis så är det ju 2 dörrars varianten jag syftar på...
Frågan med tunnplånka är. Hur mycket kan du göra själv?

Bågar och breddare går att tillverka själv. (lite billigare)

Front båge och lite lamper. Flakbåge, 32"X11,5" Atv (helt ok på landsväg ok i skogen på9 15x8" rimmar.
med 322 behöver du skärmbreddare. Välj annars 31" 10,5" tror dom funkar utan.

För den tunna plånboken kan man fixa ett boddyliftkit. Gör då detta innan valet av däck.
Den lite fetare plånkan ta även ett suspensionlift välj då ett som ökar fjädringsvägen.

Ett tipps leta lite på nätet det finns säkert lika många delar som det finns bilar.

Lycka till.
Form är inget utan funktion.
[url=http://http://www.vcustom.se/Jonas/toyota.htm[/url]

Maverick
Hemmastadd
Inlägg: 218
Blev medlem: fre sep 21, 2007 21:47
Ort: Stockholms län

Inlägg av Maverick » ons mar 12, 2008 21:55

99 och framåt har som sagt IFS jämfört med pre 99 som har SFA.
Har för mig att det finns få spärrar som fungerar med just den framvagnen (jag utgår från en -01 som jag har kollat på), men ARB gjorde i alla fall.

Vad går en arb spärr/diff på igentligen?
Man kan trots allt nöja sig att bara sätta en bak.

jonko
Forumräv
Inlägg: 571
Blev medlem: fre feb 17, 2006 16:33
Ort: Uppsala/Åland

Inlägg av jonko » fre mar 14, 2008 22:37

nu har det balalt ur ännumera... nu sitter jag och tittar på -07 -08 hajlaxar, de med intercooler färdigt på...

06 kom den nya karossen vilket är jätte trevligt när man kör väg (stbilitet tyst osv...) och sedan kom den med uppgraderad snurra 07 (ic) och det är just en sån som jag tror det blir nu... ska se bara vad han vill släppa den för...

Bork, du mummlar om att dom går billigare med en box? jag har funderat på det ända sedan dislarna blev poop, hur kommer det sig? flyttar man momentkurvan högre då ås att den går på snål effekt på "normala" varvtal då eller? hur fasen kommer det sig att den går snålare?

jag menar ju att toyota erbjuder ju sina egna boxar till bilarna vet jag? varför är de inte orginal?

det som retar mig lite är att det kommer att komma med 3,0 motor innom kort... 120hk e liite tamt! men vafan! de e ju en bruks bil!

troligtvis så kommer den inte att få några modifikationer innan däcken är släta (den har tillochmed läder orginal :shock: ) men sedan kanse lite större sulor! dock komemr det ALDRIG att bli karroshöjjning, det är liksom fel tycker jag! markfrigången är fortfarande dålig då!

tack för tippsen men nyare bil tillåter mindre ändringar! jag vet intens om det finns bumper med winch fästa att få tag på till dagens modell..
17" med TM kumho sulor... mmmm
/jonko med H4:an

transatlantic
Forumräv
Inlägg: 544
Blev medlem: ons mar 22, 2006 22:17
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av transatlantic » fre mar 14, 2008 22:58

Ska du köpa ny Hilux ska du vänta till 2009 då Toyota (äntligen) kommer att utrusta bilen med ESP. Nya 3.0:an finns redan att köpa.

Ska du "bara" ha den nyare karossen ska du köpa en så billig som möjligt!
Bild
Mitsubishi Pajero ´01 - Mitsubishi Pajero ´93 - Audi 100 2,3E Quattro ´90 - Nissan KC ´87 - Yamaha Grizzly 700 ´07

jonko
Forumräv
Inlägg: 571
Blev medlem: fre feb 17, 2006 16:33
Ort: Uppsala/Åland

Inlägg av jonko » lör mar 15, 2008 14:39

Hursom så blev det en ny 130pållars X-cab osäkert om det blir läder på den, men diffspärr är det iallafall ... hur den fungerar vet jag inte då det är en knapp i hytten...

jaja nu e de iallafall klippt!

Bild
/jonko med H4:an

transatlantic
Forumräv
Inlägg: 544
Blev medlem: ons mar 22, 2006 22:17
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av transatlantic » lör mar 15, 2008 15:09

Grattis! Finsk eller svensk?
Bild
Mitsubishi Pajero ´01 - Mitsubishi Pajero ´93 - Audi 100 2,3E Quattro ´90 - Nissan KC ´87 - Yamaha Grizzly 700 ´07

jonko
Forumräv
Inlägg: 571
Blev medlem: fre feb 17, 2006 16:33
Ort: Uppsala/Åland

Inlägg av jonko » lör mar 15, 2008 18:19

Schweden då jag jobbar och bor här.
Så nu måsste jag bara fundera ut vad man ska göra åt den, en trimbox är ju tätt intill ett måste... mev vilken varifrån, toyota erbjuder ju egna och då borde ju rimligtvis alla garantier gälla!?
/jonko med H4:an

transatlantic
Forumräv
Inlägg: 544
Blev medlem: ons mar 22, 2006 22:17
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av transatlantic » lör mar 15, 2008 18:39

Kan kanske tjäna som inspiration...

Bild
http://www.blocket.se/vi/15499480.htm?ca=4_s
Bild
Mitsubishi Pajero ´01 - Mitsubishi Pajero ´93 - Audi 100 2,3E Quattro ´90 - Nissan KC ´87 - Yamaha Grizzly 700 ´07

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Inlägg av kalle » lör mar 15, 2008 18:49

Så nu måsste jag bara fundera ut vad man ska göra åt den, en trimbox är ju tätt intill ett måste... mev vilken varifrån, toyota erbjuder ju egna och då borde ju rimligtvis alla garantier gälla!?
det kanske inte är en racer, men dom drar riktigt bra orginal med.
åkte med en kompis i en demo -08a med ca 2,5 ton släpvagn efter,men kunde hålla motorvägsfart om man ville :aaah:

grattis till bilköpet :D helt klart min favorit bland nya pickpper med ifs framaxel :wink:

jonko
Forumräv
Inlägg: 571
Blev medlem: fre feb 17, 2006 16:33
Ort: Uppsala/Åland

Inlägg av jonko » lör mar 15, 2008 19:44

transatlantic skrev:Kan kanske tjäna som inspiration...

Bild
http://www.blocket.se/vi/15499480.htm?ca=4_s
jo den där e cool... men inte riktigt min stil... den drar nog mera än 0,9/milen...
/jonko med H4:an

transatlantic
Forumräv
Inlägg: 544
Blev medlem: ons mar 22, 2006 22:17
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av transatlantic » lör mar 15, 2008 19:51

jonko skrev:jo den där e cool... men inte riktigt min stil... den drar nog mera än 0,9/milen...

Har du köpt en lastbil för den låga bränsleförbrukningens skull är du fel ute... Ta ditt ansvar för klimatförbättringen! :wink:
Bild
Mitsubishi Pajero ´01 - Mitsubishi Pajero ´93 - Audi 100 2,3E Quattro ´90 - Nissan KC ´87 - Yamaha Grizzly 700 ´07

Rogolo
Rutinerad
Inlägg: 358
Blev medlem: fre maj 25, 2007 17:09
Ort: nongbualamphu Thailand

Inlägg av Rogolo » sön mar 16, 2008 11:15

BorkJonas skrev:Byt avgas system (3") och pilla dit en trimbox (jag vet eventuellt om en orginal Toyota trimbox tillsalu) så blir den mycket trevligare att köra och går definitivt billigare! Gärna en Intercooler också....

Efter det så är det väl höjning och 33:or som gäller. Och flakbåge! Och ARB bullbar med en Warn 8274 och ARB spärrar fram och bak, GPS, Terra Trip... ahh va tusan kräng på en 8274 bak också!! :lol: Glömde ArticTruck skärmbreddare också...men då ser det ju löjlligt ut med 33:or så då får du karosshöja och klämma dit 38.5".....och så hade även denna bruksbil spårat ut, precis som vanligt! :roll:
Inte mer utrustning :lol: .Men ombyggnaden som Transatlantic visade verkar vara rimlig for min familjbil toyota hilux 4x4 3L 07'a :D :) Roger

Skriv svar