Sida 1 av 1
Ny här med en Taro.
Postat: fre mar 28, 2008 13:00
av Andreas_A
Hej, ny här med några frågor.
Har precis skaffat mig en fräsch taro -91 med 13000mil på mätaren.
Mina planer är att åka lite med den i skogen och på nån träff kanske.
Kommer inte att pendla med den eller så, doch ska jag ha crossen på flaket när jag ska träna med den.
mina fälgar mäter 7x15 tum, vet dock inte ET på dom, ´men är det möjligt att montera 33X12.5 tums däck?
Var köper jag dom billigast, om jag inte hittar några begagnade då.
Sitter 31X10.5 nu, men dom det torrspirickor i samt läcker luft.
Fråga nummer två är ju hur jag höjer den på enklast möjliga vis, billigt givetvis.
Har både svets, svarv och fräs.
Postat: fre mar 28, 2008 13:06
av Mathias T
33" kan nog ta i litegranna,tänk även på att dom är betydligt mer tungrullade
och detta på en bil som är dödstrött från början.
Nån deciliter milen i extra förbrukning kan du räkna med också
Postat: fre mar 28, 2008 13:16
av TEE
Postat: fre mar 28, 2008 14:06
av Rogolo
Valkommen till klubben

Roger
Postat: fre mar 28, 2008 14:30
av Andreas_A
Tack
Men hur fungerar 12.5" däck på fälgar som bara är 7" ?
Och hur är det med höjningen?
Postat: fre mar 28, 2008 14:57
av BorkJonas
Andreas_A skrev:Tack
Men hur fungerar 12.5" däck på fälgar som bara är 7" ?
Och hur är det med höjningen?
Inga problem med fälgbredden....
Höjning tja, fjäder spacers fram kanske? Svarva till i Nylon!
Bak, tillverka något längre fjäder hänken. Hur du höjer beror lite på hur mycket du vill höja den....
Postat: fre mar 28, 2008 15:01
av Mathias T
det är ju torsionsstavar fram på dom och inga fjädrar
Postat: fre mar 28, 2008 15:57
av transatlantic
Som vanligt på dessa typer av konstruktioner höjer man enklast/billigast med en varsam kombination av dessa åtgärder:
* Skruva upp framfjädringen lite (ca. 20-30 mm, ev korta av utfjädringsgummi)
* Förlängda schacklar bak (ca 50-60 mm)
* Klossa mellan ram och kaross/flak (ca 50 mm)
Efter detta borde det gå med 32" eller 33" så länge du har "rätt" inpressning på fälgarna.
Välkommen hit och lycka till med "bygget"!
Postat: fre mar 28, 2008 17:21
av BorkJonas
Mathias T skrev:det är ju torsionsstavar fram på dom och inga fjädrar
OJ! Det är klart det är...
Postat: fre mar 28, 2008 18:27
av Andreas_A
transatlantic skrev:
* Skruva upp framfjädringen lite (ca. 20-30 mm, ev korta av utfjädringsgummi)
* Förlängda schacklar bak (ca 50-60 mm)
* Klossa mellan ram och kaross/flak (ca 50 mm)
Hur skruvar jag upp den fram och vad menas med utfjädringsgummi?
Schaklar bak? Är det där bladfjädringen sitter i ramen i bakkant?
Klossa karossen verkar ta med sig en del jobb?
Eller behövs ingenting förlängas?
Tomgången är väldigt hög, typ 2000rpm vid kall motor och ca 1500 vid varm motor, är det nått som är vanligt? Den går jämnt och fint annars.
Postat: fre mar 28, 2008 19:20
av transatlantic
Hur skruvar jag upp den fram och vad menas med utfjädringsgummi?
Se
http://www.4x4wire.com/toyota/tech/torsion_bars/ för "uppskruvningen". Utfjädringsgummina hindrar/dämpar utfjädringen på bärarmarna fram. De syns tydligt om du tittar in i hjulhuset.
Schaklar bak? Är det där bladfjädringen sitter i ramen i bakkant?
Ja. Den ledade infästningen längst bak.
Klossa karossen verkar ta med sig en del jobb?
Eller behövs ingenting förlängas?
Oftast behöver inget förlängas, bara eventuellt flyttas/lossas. Tre fyra timmars jobb som mest. Hilux/Taro är ingen specialité för mig, så jag vet inte med säkerhet...
Postat: lör mar 29, 2008 9:08
av 4runner
Hallå.
Har 4runner fram är det samma bil jag har 32" X 11,5 på 8".
du bör inte ha större så vidare du bara kör landsväg.
Tänk på att Hiluxen blir slöare (än vaden redan är) med stora hjul.
Lyft karossen det är nog billigast.
Har lite bilder på min här
http://www.vcustom.se/toyota_4runner_91.htm