2 veckor efter köpet tyckte jag att det började bli tråkigt, så jag beställde efter lite höjningsstuff. Rancho 4" fjäderpaket, 3" performance accessories karosshöjning och 2" hemmagjorda klossar av kompakt järn.

efter ca. 2-3 månaders väntan anlände mitt paket från staterna, och arbetet drog ivrigt igång

jag hann köra med bilen 2 veckor efter höjningen så satte jag den på förarsidan i ett dike :pissed: detta ledde till en viss irritation, bilen fick stå ända tills sen sommar -06 då jag hittade motivation igen...ny dörr,bakruta och en hel jävla massa plåtjobb blev det. Så jag tänkte: äh, vad fan! renoverar hela bilen på en gång så har man det gjort. Så plåtarbetet började, och blev givetvis 17 gånger mera jobb än vad jag trodde pga. rost som jag inte hade märkt

ovanför dropplisterna växte det måssa

efter att jag hade fått bort all rost och svetsat runt takkåpan så grundmålade jag och satte på en asfaltsbaserad underredsmassa, vet ej om detta var en god idé eller icke, har inte haft bort kåpan sedan dess. men i sommar kommer den väl av

så var grundjobbet klart! då kom det till valet av färg...mattsvart var det ända som känndes rätt, men när jag kollade upp lite priser så konstaterade jag att min plånbok för tillfället innehöll enbart pengaätande malar så jag kom på den brilliantta idén att måla bilen med plåttaksfärg Thefinger resultatet var absolut strålande (för tillfället, i dagens läge så har färgen börjat spricka och flagna bort så det fylls på med sprayfärg) och priset blev 1/5 av bilmålspriset

efter att bilen var målad på utsidan så kom jag på att jag hade glömt att kolla hur bilen såg ut innuti...där fanns rost...och massor med rost! bort med hela inredningen för att se om det alls fanns något kvar

på denna bild så ska säkerhetsbältet sitta fast där det är hål...

samma skit på förarsidan

svetsa massor sen...glömde min kamera många dagar så det blev inte så många bilder av det

31" däcken var ingen fröjd för ögat, men jag hittade ett set med mudzilla 37x13,5" jättebilligt! OJ, vad stora dom såg ut när jag hade fått hem dem, åkte direkt till en däckfirma och klämde på dem på fälgarna och sen åkte jag till min polares där bilen fanns. Ivert skruvade jag bort 31" däcken och slängde 37" däcken under! men ACK, vad dom blev småa

här var bilen hemma på min gård igen och helt klar! trodde jag....takkåpan var snygg röd när vi målade den, men när vi satte den på bilen konstaterade jag snabbt att den kommer att bli svart senare.

jag hann köra 30km med mina mudzilla däck innan dom blev bytta till 17/40 fun country...dom var betydligt större och det fanns inte mycket mellan däck och skärm, så det blev att kapa och bygga om.

nu var jag trött på allt byggande och 9månader hade gått i renovering...så nu blev det att åka på första provturen i terräng

sååå...det slutade med motorhaveri och växellådshaveri...motorblocket sprack (antagligen, hittade en billig motor så jag orkade aldrig forska men jag planade båda topparna och motorn började bara gå värre) pga. en kylslang och växellådans lameller brann upp så det fanns bara 1:an och 2:an kvar...
så då blev det renovering plus kylning och stuff...

fick äntligen en winch fram, men den passade inte ihop med orginalkofångaren så jag fick göra en ny...

winch och kylning på plats
och så målade jag taKkåpan svart

så trodde jag att jag var färdig igen...

allt funkkade fint med bilen så jag började engagera mig till lite extra utrustning...

tog även bort orginalkofångaren och byggde om lite bak
idioti och galenskap tog över min hjärna så jag bestämmde mig för att det ska bli turbo på bilen...tittade i motorrummet och tyckte att det fanns på tok för mycket elektronikskit så jag började igen riva...AC fick åka denhär gången.
mätinstrument är alltid bra att ha, så jag köpte lite...turbo tryck, växellådstemp och en avgastemp. bara för humorns skull köpte jag även en lutningsmätare så jag får se nästa gång vid vilken grad som bilden välter Thefinger
snorkel är tufft, tuffa killar har snorkel...min blev en ekonomi-snorkel och därför lite väl klen, men gratis!