Nuttis turbo k5

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Nutti
Forumräv

Nuttis turbo k5

Inlägg av Nutti » tor maj 15, 2008 10:41

för många år sedan (kunde ha varit hösten -04) så köpte jag mig en blazer k5 silverado -85. Visste inte mycket om bilar då annat än att jag rattade en toyota landcruiser för tillfället och ville ha en bil med fjädringen ovanpå axlarna. Så intresset föll då för denna

Bild

2 veckor efter köpet tyckte jag att det började bli tråkigt, så jag beställde efter lite höjningsstuff. Rancho 4" fjäderpaket, 3" performance accessories karosshöjning och 2" hemmagjorda klossar av kompakt järn.

Bild

efter ca. 2-3 månaders väntan anlände mitt paket från staterna, och arbetet drog ivrigt igång

Bild
Bild

jag hann köra med bilen 2 veckor efter höjningen så satte jag den på förarsidan i ett dike :pissed: detta ledde till en viss irritation, bilen fick stå ända tills sen sommar -06 då jag hittade motivation igen...ny dörr,bakruta och en hel jävla massa plåtjobb blev det. Så jag tänkte: äh, vad fan! renoverar hela bilen på en gång så har man det gjort. Så plåtarbetet började, och blev givetvis 17 gånger mera jobb än vad jag trodde pga. rost som jag inte hade märkt :(

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

ovanför dropplisterna växte det måssa :D så dom kapade jag helt bort...visade sig några år senare att det inte var så god idé eftersom man nu får vatten i nacken varje gång det regnar och man ska in/ur bilen :grinpimp:

Bild

Bild

efter att jag hade fått bort all rost och svetsat runt takkåpan så grundmålade jag och satte på en asfaltsbaserad underredsmassa, vet ej om detta var en god idé eller icke, har inte haft bort kåpan sedan dess. men i sommar kommer den väl av :)

Bild

Bild

Bild

så var grundjobbet klart! då kom det till valet av färg...mattsvart var det ända som känndes rätt, men när jag kollade upp lite priser så konstaterade jag att min plånbok för tillfället innehöll enbart pengaätande malar så jag kom på den brilliantta idén att måla bilen med plåttaksfärg Thefinger resultatet var absolut strålande (för tillfället, i dagens läge så har färgen börjat spricka och flagna bort så det fylls på med sprayfärg) och priset blev 1/5 av bilmålspriset

Bild

efter att bilen var målad på utsidan så kom jag på att jag hade glömt att kolla hur bilen såg ut innuti...där fanns rost...och massor med rost! bort med hela inredningen för att se om det alls fanns något kvar

Bild

på denna bild så ska säkerhetsbältet sitta fast där det är hål...

Bild

samma skit på förarsidan

Bild

svetsa massor sen...glömde min kamera många dagar så det blev inte så många bilder av det

Bild

Bild

31" däcken var ingen fröjd för ögat, men jag hittade ett set med mudzilla 37x13,5" jättebilligt! OJ, vad stora dom såg ut när jag hade fått hem dem, åkte direkt till en däckfirma och klämde på dem på fälgarna och sen åkte jag till min polares där bilen fanns. Ivert skruvade jag bort 31" däcken och slängde 37" däcken under! men ACK, vad dom blev småa :(

Bild

här var bilen hemma på min gård igen och helt klar! trodde jag....takkåpan var snygg röd när vi målade den, men när vi satte den på bilen konstaterade jag snabbt att den kommer att bli svart senare.

Bild

jag hann köra 30km med mina mudzilla däck innan dom blev bytta till 17/40 fun country...dom var betydligt större och det fanns inte mycket mellan däck och skärm, så det blev att kapa och bygga om.

Bild

Bild

nu var jag trött på allt byggande och 9månader hade gått i renovering...så nu blev det att åka på första provturen i terräng :beer:

Bild

sååå...det slutade med motorhaveri och växellådshaveri...motorblocket sprack (antagligen, hittade en billig motor så jag orkade aldrig forska men jag planade båda topparna och motorn började bara gå värre) pga. en kylslang och växellådans lameller brann upp så det fanns bara 1:an och 2:an kvar...

så då blev det renovering plus kylning och stuff...

Bild

fick äntligen en winch fram, men den passade inte ihop med orginalkofångaren så jag fick göra en ny...

Bild

winch och kylning på plats

Bild

och så målade jag taKkåpan svart :) blev mycket behagligare så

Bild

så trodde jag att jag var färdig igen...

Bild

allt funkkade fint med bilen så jag började engagera mig till lite extra utrustning...

Bild

Bild

Bild

tog även bort orginalkofångaren och byggde om lite bak

Bild

idioti och galenskap tog över min hjärna så jag bestämmde mig för att det ska bli turbo på bilen...tittade i motorrummet och tyckte att det fanns på tok för mycket elektronikskit så jag började igen riva...AC fick åka denhär gången.

Bild

Bild

Bild

mätinstrument är alltid bra att ha, så jag köpte lite...turbo tryck, växellådstemp och en avgastemp. bara för humorns skull köpte jag även en lutningsmätare så jag får se nästa gång vid vilken grad som bilden välter Thefinger

Bild

Bild

snorkel är tufft, tuffa killar har snorkel...min blev en ekonomi-snorkel och därför lite väl klen, men gratis!

Bild

Bild
Senast redigerad av Nutti den mån maj 19, 2008 17:41, redigerad totalt 1 gånger.

Nutti
Forumräv

Inlägg av Nutti » tor maj 15, 2008 10:42

såhär långt har jag kommit nu och på 4år har jag inte kört mera än ca. 3månader med bilen...men nu inkommande helg så kommer jag att installera turbo+intercooler på bilen. Har bilder på alla delar till bygget, och allt kommer att bli hemmagjort, utom turbon och coolern

kommer att ta massor med bilder av bygget och filma bilen 0-80km/h inne i cupén före och efter turbo så man får se vilken skillnade det blev.

mattebigge
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » tor maj 15, 2008 11:45

:tumbup: :pop:
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

mattebigge
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » tor maj 15, 2008 11:46

Välkommen i gänget åsså.. :hello:

Nutti
Forumräv

Inlägg av Nutti » tor maj 15, 2008 11:48

tackar!

det är 2,5" galvaniserade rör, för tillfället på tok får litet...men det kommer turbo i helgen så då suger det rätt så kraftigt där...materialet var också gratis så därför blev det i 2,5" rör, men jag ska nog göra en ny i 4" sen när jag får tid och en extra slant...men nu just ska jag bara bygga turbo, bänka, och besikta bilen innan 13.6 för då ska den vara klar till american car meeting här i nejden :)

mattebigge
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » tor maj 15, 2008 11:53

Och "nejden" är :?:

Nutti
Forumräv

Inlägg av Nutti » tor maj 15, 2008 12:23

nykarleby i vasa län, finland :lol:

MrHawk
Moderator
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tor maj 15, 2008 12:40

mattebigge skrev::tumbup: :pop:
X2

Shysst Blazer! Me likey :rock: Mycke bilder det gillar vi :)

Ser fram emot bilder på turbobygget :D
I aim to misbehave

Lightbringer
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » tor maj 15, 2008 13:48

Jepp, ser fint ut det där :)
Hur gjorde du med höjningsbladen?
Böt du en sida åt gången eller tog du bort bägge bladen på en gång och böt, per axel alltså..

Jag har själv höjningssats liggandes i garaget (4") men jag funderar hur jag ska få dit det på enklaste sätt.

//Björn

Nutti
Forumräv

Inlägg av Nutti » tor maj 15, 2008 21:49

jag tycker mig minnas att jag bytte en sida/gång, alltså 1bladpaket/gång...det var så länge sedan, men jag lovar att man får i nerverna...bra att ha nya bultar för gamla fjäderpaket kan sitta mycket hårt...

Joel_Vbg
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » tor maj 15, 2008 22:47

Hallå Nutti!

Nightcruiser från garaget.org. :D

Riktigt kul att få se byggbilderna på blazern, du har gjort betydligt mer jobb än jag trott!
Hoppas du uppdaterar denna tråden flitigt, ska bli riktigt kul att följa........

Mvh Joel
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Marcus
OffroadGeek
Kontakt:

Inlägg av Marcus » tor maj 15, 2008 23:13

Gillar dom bilarna, vet inte varför, väcker nått ha begär.

Vi hade en helcab när jag var liten kan vara därför... 8)

Riktigt fränt färgval med!
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Lightbringer
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » fre maj 16, 2008 0:05

Nutti skrev:jag tycker mig minnas att jag bytte en sida/gång, alltså 1bladpaket/gång...det var så länge sedan, men jag lovar att man får i nerverna...bra att ha nya bultar för gamla fjäderpaket kan sitta mycket hårt...
var ute nyss och höll på, lämnade kvar skiten där ute på pallbockarna och gick in :cussing: , får ta nya tag imorgon.

Nutti
Forumräv

Inlägg av Nutti » fre maj 16, 2008 9:51

Lightbringer skrev:
Nutti skrev:jag tycker mig minnas att jag bytte en sida/gång, alltså 1bladpaket/gång...det var så länge sedan, men jag lovar att man får i nerverna...bra att ha nya bultar för gamla fjäderpaket kan sitta mycket hårt...
var ute nyss och höll på, lämnade kvar skiten där ute på pallbockarna och gick in :cussing: , får ta nya tag imorgon.
hehe, det tog mig 5 dagar att höja min bil och då höll jag på varje dag så länge som nerverna höll...fast en dag får man räkna bort som jag höll på med klossarna mellan axel/fjädring. gjorde dom av kompaktjärn så det tog sin tid att få dem skurna så att dom passade. så gjorde jag även egna nya byglar av en rak järnstång till att börja med, så det tog sin tid att gänga och böja för att få dom att passa.

rent allmänt är det jävligt att byta fjädring på vilken terrängbil som helst eftersom det blir så obekväm arbetsställning. i mitt fall så fick jag ofta ligga på golvet och skruva uppåt, och det tar mycket kraft bara att hålla armarna uppåt hela tiden :roll:

Skriv svar