Bättre ork i patrolen

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Patroler
Hemmastadd
Inlägg: 117
Blev medlem: tis dec 25, 2007 12:59
Ort: Getinge

Bättre ork i patrolen

Inlägg av Patroler » mån maj 19, 2008 21:19

Skulle vilja ha bättre klipp i patrolen ( 2,8 td-6 -98 )..
Någon som har erfarenhet av tex KCR box i en sådan bil eller andra tips för att förbättra orken??
Patrol -98 33" 2" OME

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » mån maj 19, 2008 21:26

Större turbo, och/eller högre laddtryck..?
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Patroler
Hemmastadd
Inlägg: 117
Blev medlem: tis dec 25, 2007 12:59
Ort: Getinge

Inlägg av Patroler » mån maj 19, 2008 21:28

hur höjjer jag laddtrycket?? vill inte lägga ner en förmögenhet på det så större turbo är nog uteslutet.
Patrol -98 33" 2" OME

Joel
Veteran
Inlägg: 2074
Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Joel » mån maj 19, 2008 21:33

ingen större idé att höja laddet utan att tillföra mer diesel.. men en KCR box gör säkert susen.. finns många billigare å lika bra boxar..

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » mån maj 19, 2008 21:33

Det får nån turbokunnig svara på..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Patroler
Hemmastadd
Inlägg: 117
Blev medlem: tis dec 25, 2007 12:59
Ort: Getinge

Inlägg av Patroler » mån maj 19, 2008 21:41

synd att kcr till min bil måste lödas dit... verkar lite krångligt. och framförallt dyrare då jag inte reder ut det själv. men de lutar nog åt det i alla fall. Förslag på andra tillverkare??
Patrol -98 33" 2" OME

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » mån maj 19, 2008 21:54

Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » mån maj 19, 2008 22:06

Är turbon fullt frisk som du har idag? annars har jag en ny du kan få köpa billigt=)

Tazz
Rutinerad
Inlägg: 396
Blev medlem: lör jun 17, 2006 19:10
Ort: sjöbo sverige
Kontakt:

Inlägg av Tazz » mån maj 19, 2008 22:56

det går att få ganska bra fart på dessa motorer tro mig, vet att jag skrivit någonstans här på forumet vad jag gjort med min Patrol det ändå som är ändrat sedan dess är kör bara med 1 turbo nu mera

viewtopic.php?t=6176&highlight=
VA sa jag något ?
Jeep cj 7 :såld
Toyota Landcruier : Rip
Nissan patrol y60 :såld
Can-am outlander xtp 1000 :P
Nissan patrol byggd för äventyr där vägen slutar med massor av godis

Andreas_j
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: tor feb 16, 2006 19:23
Ort: Nossebro
Kontakt:

Inlägg av Andreas_j » ons maj 21, 2008 20:33

Patroler skrev:synd att kcr till min bil måste lödas dit... verkar lite krångligt. och framförallt dyrare då jag inte reder ut det själv. men de lutar nog åt det i alla fall. Förslag på andra tillverkare??
Måste inte löda. du kan klippa o skarva kabel i stället :wink: .
Har gjort detta på en tungt lastad arbets Patrol -98. Han som kör den (min far) blev otroligt nöjd! Men det var lite pill att justera in de tre skruvarna så att bilen går så bra som möljigt. Men i jämförelse med att byta turbo osv. Så är det enkelt.
Apropå byta turbo så hade wastegaten rostat fast på hans turbo och detta resulterade i ett litet turboras. Men med ny snurra så funkar den fint. Jag kan rekomendera KCR boxen. Sitter även bra till för att ta ur när du ska in till SBP, man kan få göra det för att den inte ska ryka för mycket.

Mvh Andreas_j


mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » ons maj 21, 2008 22:56

blazer skrev:ingen större idé att höja laddet utan att tillföra mer diesel.. men en KCR box gör säkert susen.. finns många billigare å lika bra boxar..
Man man inte ställa upp pumpen mekaniskt då? eller är det det som Boxen gör? Isåfall så kunde man ju sätta i en större stressfläkt eller höja turbotrycket och sen ställa boxen efter det..borde bli optimalt..eller?
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Skriv svar