Sida 1 av 1

Spänna lamelldiff??

Postat: tis jun 24, 2008 13:35
av Marcus-84
Går det att spänna upp lamelldiffen i bakaxeln på min Grand -97 v8? Hur gör man isf. Är det svårt? Hur mkt kan man spänna?

Postat: tis jun 24, 2008 15:17
av jeepetorp
Man kan byta lamellpaket om dessa är slitna. Det finns också olika starka fjädrar som man byter, så håller/släpper den vid högre/lägre belastning. Vet dock ej om det gäller för Jeep/Dana35, men det finns på en del racerbilar har jag hört. (Ombygd Volvo P1800)

Postat: tis jun 24, 2008 15:49
av Bullmoose
När man byter till nya lameller kan man spara en av dom gamla och lägga tbx. Då får man lite bättre tryck på dom.

Postat: tis jun 24, 2008 20:48
av Olof
Som lågbudjetlösning kan man också lägga en lämpligt tjock bricka bakom varje fjäder för att få högre tryck. Sudda av lamellerna med 240k slippapper och hälla i Amalie-olja.

Postat: ons jun 25, 2008 12:58
av Marcus-84
diamond bollocks skrev:Som lågbudjetlösning kan man också lägga en lämpligt tjock bricka bakom varje fjäder för att få högre tryck. Sudda av lamellerna med 240k slippapper och hälla i Amalie-olja.
Okej, Måste man ta ut diffen då eller kan man göra det på plats? Amalie olja, vad är det för special?

Postat: ons jun 25, 2008 16:41
av RogerÅ
Marcus-84 skrev:
diamond bollocks skrev:Som lågbudjetlösning kan man också lägga en lämpligt tjock bricka bakom varje fjäder för att få högre tryck. Sudda av lamellerna med 240k slippapper och hälla i Amalie-olja.
Okej, Måste man ta ut diffen då eller kan man göra det på plats? Amalie olja, vad är det för special?
fråga efter knäppolja

Postat: ons jun 25, 2008 19:49
av Olof
Marcus-84 skrev:
diamond bollocks skrev:Som lågbudjetlösning kan man också lägga en lämpligt tjock bricka bakom varje fjäder för att få högre tryck. Sudda av lamellerna med 240k slippapper och hälla i Amalie-olja.
Okej, Måste man ta ut diffen då eller kan man göra det på plats? Amalie olja, vad är det för special?
Hela klumpen måste ut. Mycket jobb för liten skillnad. Den blir som ny, men en diffbroms gör ju inte så mycket skillnad i skogen. Om du bara ska ut med klumpen och inte byta några lager, behöver du inte shimsa om den.

Amalie gör axeloljor som enligt utsago ska vara "klistrigare" i lamellpaketet och blir tjockare med temperaturen. Jag kan inte garantera att det är så, men jag tycker att diffbromsar jag haft har fått nytt liv med denna olja. Ganska populärt bland räjserbilsåkare.

Amalie-oljan behöver inga extra tillsatser, men en del andra axeloljor behöver kombineras med knäppvätska för att det inte ska "knaka" i diffbromsen vid gatkörning.

Postat: ons jun 25, 2008 19:53
av volvojonas
Knäppvätska antar jag är detsamma som LS-tillsats ( Limited Slip ).
Jag har då aldrig sett en flaska som det står knäppvätska på.

Postat: ons jun 25, 2008 20:12
av Olof
volvojonas skrev:Knäppvätska antar jag är detsamma som LS-tillsats ( Limited Slip ).
Jag har då aldrig sett en flaska som det står knäppvätska på.
:lol: :lol: :lol: Så sant! Men raggarn bakom disken i raggarbilsdelsaffären vet ju inte vad LS-tillsats är :shock:

Postat: tor jun 26, 2008 4:54
av Marcus-84
Då kanske det räcker att bara sätta i oljan för jag orkar inte börja rivar ur diffen?? Är oljan dyr?

Postat: tor jun 26, 2008 5:56
av RogerÅ
Marcus-84 skrev:Då kanske det räcker att bara sätta i oljan för jag orkar inte börja rivar ur diffen?? Är oljan dyr?
ja för det är så lite så :roll:

Postat: tor jun 26, 2008 12:47
av Marcus-84
Då blir det nog bara olja å ev. kanske i framtiden en Lockright noslip. :D Tackar för svar!!

Postat: fre jun 27, 2008 0:01
av Olof
Marcus-84 skrev:Då kanske det räcker att bara sätta i oljan för jag orkar inte börja rivar ur diffen?? Är oljan dyr?
Amalie kostar nog runt 80-90:- / liter tror jag kanske? Finns i en välsorterad Speedshop typ Persåkers eller Rod and Race

Postat: fre jun 27, 2008 0:13
av Bullmoose
Eller på Swelube.
www.amalie.se

Enligt annons i 4WD som värmde brevlådan idag.

Postat: tor jul 03, 2008 23:54
av hesselgren
fyll me loctite 603 å låt stå över natten.. :lol: