All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Mecman
- Hemmastadd
- Inlägg: 184
- Blev medlem: tis jul 31, 2007 23:17
- Ort: Kiruna
Inlägg
av Mecman » tis jul 01, 2008 22:22
Jag och polarn tänkte ge oss på att byta hjullager bak på hans Audi A4 1.8 TQ -00a i morron.
Men då ingen av oss gjort detta för så har jag några funderingar.
Efter att man lossat bromsok och fått bort skivan, hur får man loss navet och hur går man till väga sen med lagret, behöver man nå special verktyg då, typ avdragare eller nå?
Kan ju va fint å veta så vi inte blir ståendes där sen med bara 3 hjul på bilen

Nissan King Cab 2.4 T 88a under konstruktion
KTM 660 SMC -04a
-
Mathias T
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6345
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
- Ort: Nol
Inlägg
av Mathias T » tis jul 01, 2008 22:33
misstänker att det som ett framnav på en framhjulsdriven bil
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
fr006
- Veteran
- Inlägg: 1690
- Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
- Ort: Hästveda
-
Kontakt:
Inlägg
av fr006 » tis jul 01, 2008 22:50
Förmodligen måste du pressa i ur och i lagret.
Sam
-
Joel
- Veteran
- Inlägg: 2074
- Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
- Ort: Trollhättan
-
Kontakt:
Inlägg
av Joel » ons jul 02, 2008 9:20
ja man måste pressa.. är som framlagret på en framhjulsdriven bil..
-
Mathias T
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6345
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
- Ort: Nol
Inlägg
av Mathias T » ons jul 02, 2008 18:18
ett tips för att få ur ytteringen är att slå bort innerringen med kulor och skit,sedan lägger man en svets INUTI!! ytteringen vilket gör att den krymper.
Brukar nästa gå att skaka ut den sedan
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
Mecman
- Hemmastadd
- Inlägg: 184
- Blev medlem: tis jul 31, 2007 23:17
- Ort: Kiruna
Inlägg
av Mecman » ons jul 02, 2008 23:29
Tack för tipsen
Nissan King Cab 2.4 T 88a under konstruktion
KTM 660 SMC -04a
-
holm
- Användare
- Inlägg: 27
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 15:12
Inlägg
av holm » tor jul 03, 2008 2:21
En tips med abs-givaren, den brukar vara svår att få ur nere vid drivknuten, men det finns en skarv på kabel så man låter givaren sitta kvar i spindeln... Skarven finns under baksätet, bara att rycka isär och dra ur kabeln...