Sida 1 av 2
Cherokee/Liberty KJ Sport CRD2.8 -06
Postat: ons jul 23, 2008 11:45
av Wältmeister
Jag bytte nästan med detsamma ut originalplåthjulen mot (Mazda) LM-fälgar med 245-75-16 Cooper Discovery A/T.
Efter det blinkar lampan för lågt lufttryck i c:a 10 minuter - är släckt 10 minuter o s v.
Försökte med instruktionsbokens hjälp släcka däcktrycksvarnaren!
Lönlöst!
Ringde VEHO-bil som levererat bilen!
Får beskedet att varje hjul via en givare innuti hjulet är predestinerat för sin förutbestämda plats på bilen.

T o m om jag monterar reserven så kommer lampan att blinka!
Någon som kan tipsa om hur man släcker lampan!

Ja jag vet att det går att sätta en bit svart eltejp över lampan och att det går att medelst syl och hammare släcka lampan!
Men går det inte att lösa "elektroniskt"

Postat: ons jul 23, 2008 14:05
av TEE
det går ju altida at plåcka bort lampan elr klippa kabeln till den

Postat: ons jul 23, 2008 14:34
av jeepetorp
Kolla på
www.jeepkj.com
Dom har ett forum som kanske har svar.
Även
www.lostkjs.com
Men Du kan alltså inte flytta hjulens placering, som man ska göra för att få jämnt slitage, utan att lampan lyser.
D.v.s. om du nu monterar tillbaka orginalhjulen så måste varje hjul hamna på samma ställe som sist...
Eller skiftar mellan sommar o vinterdäck...Verkar skitdumt om det är så.
Hur funkar givaren? Det finns inget sånt på min....
Postat: ons jul 23, 2008 22:33
av jeepetorp
Jag ställde frågan på lostkjs, här fins det med svar.
http://www.lostkjs.com/forum/phpBB2/vie ... hp?t=34363
Postat: tor jul 24, 2008 9:37
av Wältmeister
Tack för förslagen Jeepetorp!

Jag hoppades att det skulle kunna gå att släcka varningslampan utan att installera TPMS-sensorer i de nya fälgarna.

Så är tydligen inte fallet.

Det får nog b li en bit eltejp, i alla fall nattetid!

Postat: tor jul 24, 2008 11:11
av jeepetorp
He, he. Ja, det märks att Du är van vid Suzukitrix....

Postat: tor jul 24, 2008 12:42
av AtEase
Wältmeister skrev:Tack för förslagen Jeepetorp!

Jag hoppades att det skulle kunna gå att släcka varningslampan utan att installera TPMS-sensorer i de nya fälgarna.

Så är tydligen inte fallet.

Det får nog b li en bit eltejp, i alla fall nattetid!

Hade det inte varit värt att installera dem i de nya fälgarna då? Du har ju tydligen ett självlärande system också, så sitter de bara på plats i fälgarna så funkar det som det ska utan krångel.
Det är ju en väldigt bra finess som man iofs hoppas slippa ha nytta av.
Postat: tor jul 24, 2008 14:31
av Wältmeister
Jovist hade det varit det.

Men jag visste ju inte att den här finessen(?) fanns.

På vissa andra bilar, Mazda t ex, sitter det en givare på utsidan av fälgen, på ventilen.
Bättre med Lille Skutt - där finns inga konstigheter!

Postat: tor jul 24, 2008 16:51
av jeepetorp
Men vart sitter den där TPMS sensorn? Innuti fälgen, eller? Och hur funkar den, jag menar funkade?
Verkar inte finnas på min, men å andra sidan är det KJ orginalfälgar både sommar o vinter.
Postat: tor jul 24, 2008 23:57
av AtEase
Det är väl helt enkelt en tryckgivare som sitter inuti fälgen och som skickar en signal om trycket sjunker under ett visst sättvärde?
Postat: fre jul 25, 2008 10:05
av Wältmeister
Jag är inte helt säker, men jag fick den uppfattning av teknikern på VEHO Bil att de här TPMS-sensorerna samarbetar med det låsningsfria bromssystemet. Är det ABS eller vad?

Postat: sön jul 27, 2008 10:42
av Wältmeister
Glömde berätta att jag noggrant justerat lufttrycket i såväl vinterhjulen (Khumo på Santa fjärt-fälgar) som i sommarhjulen(Cooper Discovery A/T på Mazda Tibute 3.0-fälgar).
Lampan blinkar vid båda hjuluppsättningarna.
Postat: sön jul 27, 2008 10:53
av AtEase
Wältmeister skrev:Jag är inte helt säker, men jag fick den uppfattning av teknikern på VEHO Bil att de här TPMS-sensorerna samarbetar med det låsningsfria bromssystemet. Är det ABS eller vad?

Men de trodde ju dessutom att man inte kunde byta plats på fälgarna heller, men det är ju tydligen ett självlärande system du har, det känner alltså av de fyra sensorernas position och anpassar sig till det. Äldre system fattade ju inte att däcken fanns på bilen så fort man skiftade plats på dem.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tire_press ... ing_system
Det finns tydligen två varianter av TPMS, en direkt och en indirekt. Den direkta har givare inuti däcken, det är din variant. Den indirekta räknar på hjulens rotation och ev vibrationssensorer ut om ett eller flera hjul går med för lågt tryck. Den indirekta varianten använder sig av ABS-systemet för att känna av hjulets rotation. Men ett sånt system klarar ju av alla fälgar, ditt larmar ju nu?
Wältmeister skrev:Glömde berätta att jag noggrant justerat lufttrycket i såväl vinterhjulen (Khumo på Santa fjärt-fälgar) som i sommarhjulen(Cooper Discovery A/T på Mazda Tibute 3.0-fälgar).
Lampan blinkar vid båda hjuluppsättningarna.
Du har ju inte sensor i nån av fälgarna så det är väl inte så konstigt?
Postat: sön jul 27, 2008 11:20
av Wältmeister
NÄ!
Postat: ons nov 12, 2008 20:56
av Wältmeister
Bytte för några veckor sedan "sommarhjulen" 245/75-16 Cooper Discoverer A/T till vinterhjulen 235/60-16 Kuhmo.
Bränsleförbrukningen sjönk från 1.6 lit/mil till drygt 1 li/mil.
Förut lades inte 5:an i förrän vid 105 km/tim. Nu går 5:an i vid 90-95 km/tim.
Konstigt eller? Orkade den inte med de stora däcken?