Sida 1 av 2

Landrover Discovery 2, synpunkter?

Postat: mån aug 11, 2008 18:06
av Thomas i Värsta
En god vän är intresserad av en Disco2-a bensinare, är det nån som vet om det är nåt särskilt man ska se upp med vid köp av en sån?
Motor drivlina, mycket mil på mätaren osv?

Är det kamkedja på den motorn?

Även tips på andra vettiga 7-sitsiga (krav) suvar mottages! :)

Postat: mån aug 11, 2008 18:13
av Mahindra
El, El och åter El. Som det sägs. Köp aldrig en landrover med elfel :wink:

Postat: mån aug 11, 2008 19:52
av Lasse Suzican
Mahindra skrev:Köp aldrig en landrover med elfel :wink:
Men då ingen någonsin köpa en Landrover, ju..... Ingår ju som en icke bortväljbar option.....

Postat: tis aug 12, 2008 11:14
av Wältmeister
Finns det Land Rover utan elfel! :roll: Är det inte det som är grundbulten med dom? :?: :rodnar:

Postat: tis aug 12, 2008 11:42
av Thomas i Värsta
Hmm det låter inte som nån reklam precis! *s*
Han kollar även på xl7-an pajeron o dodge durangon, jag har iaf lurat in honom 4wd-träsket! :wink:

Postat: tis aug 12, 2008 19:46
av Maverick
Som aktiv forumsmedlem på slrk och att jag även nästan köpte en -99 td5a så kan jag sammanfatta med denna lista;

Luftbälgar
Värmepaketet
Rost i ram, hjulhus och golv (lust under mattorna)
Korrission i kaross
Elhissar
ACC
Inredning
Takluckor (om så finnes)
Hjullager
HDC
Farthållare
ABS & TC (ska lysa under 7km/h tror jag)
Lock-up, fjärde växeln
Cd-växlaren
Låg &högväxel
Handbroms

Det rekommenderas att han letar efter en automat.

Kolla dessa punkter och han borde klara sig fint. Vissa punkter kanske inte går att kolla, det beror på utrustningsnivån.

Självklart ska han kolla det klassiska när det gäller privat beg-köp, eller varför inte skicka bilen till en meck man känner, eller ett M-test?

Nu kollade jag på en td5a, men köper han en välskött bil så borde ägandet vara problemfritt, dock så är land rover kände för elfel, men det hindrade inte mig när jag kollade runt, och nu har priserna sjunkit ganska mycket.

Disco2an är en underbar bil. Superskön att köra och stor utrustningslista.
Tom -01 så finns spärr/broms i bakaxeln (har jag för mig), det är bara inte dragit in i kupén.

Re: Landrover Discovery 2, synpunkter?

Postat: ons aug 13, 2008 13:18
av Klydd
Thomas i Värsta skrev: Även tips på andra vettiga 7-sitsiga (krav) suvar mottages! :)
Kanske en Land Cruiser 100 kan vara intressant? Även den lite mindre Land Cruiser 90 finns i 7 sitsig variant

Postat: ons aug 13, 2008 15:57
av Wältmeister
Jag säger bara en sak: MB G-Wagen! Inled polarn på de istället!

Postat: ons aug 13, 2008 16:58
av Thomas i Värsta
Kan tillägga att det är som familjebil den ska användas, inte offroad, G-wagen är ruskigt dyra o rostbenägna, så för det ändamålet är de mindre intressanta tyvärr..... Prisklass ca 50-80 tusen... LC-n kan va intressant om de finns för rätt pengar!

Postat: ons aug 13, 2008 20:48
av RogerÅ
Wältmeister skrev:Jag säger bara en sak: MB G-Wagen! Inled polarn på de istället!
är den verkligen 7sitsig?

Postat: tor aug 14, 2008 8:12
av Wältmeister
Den långa, 5-dörrars, finns i vissa versioner med 2 extrasäten längst bak.
Dock kan den då inte lastbilsregisteras. Men mellan besiktningarna kan man göra som man vill - om inte bengen tycker annorlunda!

Postat: tor aug 14, 2008 9:43
av Mahindra
Absolut Tlc. Kännt som vanligt att Toyota gör fin fina bilar. Inte utan anledning att de används av FN. Annars finns Nissan patrol.

Postat: tor aug 14, 2008 10:03
av Wältmeister
Enligt flera personer jag känner som tjänstgjort på olika FN-uppdrag i flera länder så är Landcruiser och G-Wagen de bästa bilarna, med liten övervikt åt G-Wagen.
Har själv haft en G-Wagen i flera år.
Men dom gamla Toyotorna höjs till skyarna(av dom som har sådana)
Mycket bra bilar båda två.
Gäller bara att hitta ett sjyst ex till bra pris.
Till sist - man får vad man betalar för!

Postat: tor aug 14, 2008 23:19
av adde4x4
Jag har ägt en TD5:a-99 och gillade bilen mycket.
vist har dom mycket problem och framför allt med elen man är endå underbara bilar, om man kan utstå vissa egenheter.
Mina råd är att köpa en diesel, bensinarna drar mycket soppa och att köpa en med automatlåda. Luftfjädringen är underbar men byt luftfillteret som sitter bakom V baklyckta annars kan kompressorn gå varm och upphöra med sitt pumpande. Den förbannade halvljusautomatiken strular mycket så bort med den, och om han ska köra lite mer inspererat i terrängen så tror jag att reglaget finns kvar på fördelningslådan som spärrar mellan främre och bakre drivaxel så du med en vajer kan låsa mittdiffen.

/Adde 4x4

Postat: fre aug 15, 2008 9:12
av Wältmeister
Åtmintsone en av dieselmotorerna är en skön historia. Där har man lyckats kombinera kamrem med stötstänger. Helt i linje med elsystemet. En polares kamrem havererade strax efter garantitidens utgång men gott och väl innan föreskrivet kamremsbyte skulle ske. Han hade hört att han inte var ensam om problemet. Generalagenten var kallsinnig. Bilen blev stående mycket länge.
Kolla så att din kompis inte köper en LR med den dieselmotorn.