Sida 1 av 2
Portaler på min cherokke??
Postat: tis aug 12, 2008 14:51
av målarn
Vad tror ni om det??
Sitter inte klumparna fel, eller har jag helt fel??
får gå ner å kolla ikväll
Går det ändå på nåt smidigt sätt, nån som har lite info??
Vad blir det för typ av bes isåfall?
Re: Portaler på min cherokke??
Postat: tis aug 12, 2008 15:32
av RogerÅ
målarn skrev:Vad tror ni om det??
Sitter inte klumparna fel, eller har jag helt fel??
får gå ner å kolla ikväll
Går det ändå på nåt smidigt sätt, nån som har lite info??
Vad blir det för typ av bes isåfall?
det är svårt & mkt jobb kolla på the grand grind så förstår du
Re: Portaler på min cherokke??
Postat: tis aug 12, 2008 15:34
av kenny_69
RogerÅ skrev:målarn skrev:Vad tror ni om det??
Sitter inte klumparna fel, eller har jag helt fel??
får gå ner å kolla ikväll
Går det ändå på nåt smidigt sätt, nån som har lite info??
Vad blir det för typ av bes isåfall?
det är svårt & mkt jobb kolla på the grand grind så förstår du
Men att se den(the grand grind) i skogen är en fröjd..
Re: Portaler på min cherokke??
Postat: tis aug 12, 2008 15:39
av RogerÅ
kenny_69 skrev:RogerÅ skrev:målarn skrev:Vad tror ni om det??
Sitter inte klumparna fel, eller har jag helt fel??
får gå ner å kolla ikväll
Går det ändå på nåt smidigt sätt, nån som har lite info??
Vad blir det för typ av bes isåfall?
det är svårt & mkt jobb kolla på the grand grind så förstår du
Men att se den(the grand grind) i skogen är en fröjd..
ja det är ju klart det är ju enn grand cherokee

Re: Portaler på min cherokke??
Postat: tis aug 12, 2008 16:03
av kenny_69
RogerÅ skrev:kenny_69 skrev:RogerÅ skrev:
det är svårt & mkt jobb kolla på the grand grind så förstår du
Men att se den(the grand grind) i skogen är en fröjd..
ja det är ju klart det är ju enn grand cherokee

Som är en LITEN aning ombyggd

Re: Portaler på min cherokke??
Postat: tis aug 12, 2008 18:16
av RogerÅ
kenny_69 skrev:RogerÅ skrev:kenny_69 skrev:
Men att se den(the grand grind) i skogen är en fröjd..
ja det är ju klart det är ju enn grand cherokee

Som är en LITEN aning ombyggd

ja jo vist men det är inte mkt som synns tex så har den samma takhöjd som min som ett ex sj tycker jag min är rätt diskret
Postat: tis aug 12, 2008 18:22
av frank
självklart ska du muttra dit portaler på cherokeen, ångrar inte en sekund att jag satte dit mina på toy8:an.
det blir ju lite krångligare när man inte har bladfjädrar, men klart värt jobbet.
bes. blir nog SFRO skulle jag tro.
Postat: tis aug 12, 2008 18:29
av RogerÅ
frank skrev:självklart ska du muttra dit portaler på cherokeen, ångrar inte en sekund att jag satte dit mina på toy8:an.
det blir ju lite krångligare när man inte har bladfjädrar, men klart värt jobbet.
bes. blir nog SFRO skulle jag tro.
problemet är följande
framvangnens orginal håller inte
oljetråget krockar med kardanen på cherokree då klumpen sitter välldigt nära centrum i förhållande till jeepens axel
klumpen sitter på fel sida både fram & bak
så enklast är nog att i samband byta fördelningslåda till en som har utgången på rätt sida är för mig att blaser s10 har en np gördelningslåda & utgången på rätt sida i så fall
sen har vi utväxlingen det är nog det största problemet det varvar friskt med portaler
Postat: tis aug 12, 2008 18:41
av jeepetorp
Kollade faktiskt utväxlingen på tgb 13 nu i lördags. 2,9/1 i diffen och 2,0/1 i navreduktionen. Borde bli 5,8/1 totalt. Alldeles lagom med 44" däck.
OBS kommer inte ihåg siffrorna till 100%, men ungefär den utväxlingen.
Postat: tis aug 12, 2008 18:44
av frank
jeepetorp skrev:Kollade faktiskt utväxlingen på tgb 13 nu i lördags. 2,9/1 i diffen och 2,0/1 i navreduktionen. Borde bli 5,8/1 totalt. Alldeles lagom med 44" däck.
tror iofs att det är 7,1:1 på trettonaxlarna.

Postat: tis aug 12, 2008 18:58
av skogsvild
Nae jag tror Jeeptorp har rätt, det är TGB20 axlana som har 7,1:1

Postat: tis aug 12, 2008 19:16
av Mathias T
tgb 11:an är den som varvar minst och sedan kommer 13, 20 bilen är hysteriskt lågväxlad
Postat: tis aug 12, 2008 22:45
av Moggen
Då det är en lagom stor bil du har så borde du överväga unimog portaler, går dessutom att byta sida på klumpen på dom axlarna, + dom e tyngre men den tyngden hamnar långt ner så det är inget att vara rädd för. tydligen goda för 500hk. men framför allt. billiga som inget annat.
Postat: ons aug 13, 2008 11:12
av Andreas
utväxlingen är: 11an axelväxel 2,91 hjulväxel 2,06 13on bilen axelväxel 3,44 och hjulväxeö 2,06
När man räknar ut utväxlingen är det då bara att räkna ihop dom olika delarnas utväxling lr?
Jag har ju portaler på min wrangler och det är 11ans som sitter där, om jag räknar ihop så blir det 4,97 i utväxling men den går ju inte fortare än 85 utan att varva ihäjl sig, original på patrol som drivlinan är ifrån så är utväxlingen 4,35 och det borde väl inte bli sån jäkla skillnad?? Min patrol -86 gjorde ju ialla fall en bra bit över hundra utan att varva ihjäl sig
Postat: ons aug 13, 2008 11:35
av Olof
Jag har 13-bils-axlar på min Jeep. Med 38" varvar den 2800 vid 100 km/tim. Inte hela världen, men det drar lite mera soppa.
TGB-axlarna går liksom Unimog-axlarna att flytta klumpar från höger till vänster sida, men problemet kvarstår på båda axlarna, framklumpen hamnar för nära tråget. Bak är det däremot inga problem om man tar TGB 6x6 mellanaxel, den har klumpen i mitten, liksom Jeepen.
Det är mycket lättare att sätta portaler på en Toyota eller Landrover, överväg detta. Jeepen är ju inte en så himla bra bil ändå.