Jeep Cherokee -98-99 Vs King Cab -99-00

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

BD 4x4
Hemmastadd

Inlägg av BD 4x4 » lör aug 16, 2008 20:41

Funderar på att köpa en jaktbil till hösten och har fastnat för dem i rubriken mina frågor är angående Jeepen Diesel eller Bensin ? Förbrukning ? (inga drömmar utan den hårda verkligheten :) )

Vad är bäst att köra på dåliga skogsvägar/ oplogade skogsvägar med snö ??

Har en -96 Diesel King cab i jobbet men har ingen erfarenhet av andra märken.

Fördelar/Nackdelar med respektive .......

Tacksam för tips från en blivande 4x4 ägare

Marcus-84
OffroadGeek

Inlägg av Marcus-84 » lör aug 16, 2008 21:06

Kan nog påstå att Jeepen är bättre i dom flesta avseenden! Bättre komfort, snyggare, följsammare fjädring=bättre terrängegenskaper å fler eftermarknads grejer. Dom lite sämre är väl att den drar mer bränsle (bensin) å den är mindre praktisk (avsaknad av flak).

Finns säkert fler som skriver här.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

jeepetorp
Beroende

Inlägg av jeepetorp » lör aug 16, 2008 23:51

Jeepen, helt klart. Har man en King, så är det bara en bruksbil. Men har man en Jeep är man King... Men det är bara en känsla. Förbrukningen på jeepen borde ligga strax under litern. Dieselversionen är nog vanligast med manuell vxlåda och "comand trac" fördelningslåda, så rent användartekniskt är det inte nån större skillnad på dom. Men om Jeepen inte är LB-reggad så är det skitdyr skatt på den.
Jeepen är MYCKET bekvämare. Vilken prisklass tänkte du dig?
Och köper du jeepen så finns ju jeep club sweden för din skull. :D
Har inte hört talas om nån nissan king cab club sweden....
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

PHA
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av PHA » sön aug 17, 2008 0:00

Har haft en Grand cheroke -98 med bensin 6:an och den förbrukningen skojar man inte med.Ca:1.4 lugn körning men visst e dom bekväma och bra bilar med allt så om jag hittar olja på tomten så köper jag en i gen.

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » sön aug 17, 2008 10:02

BD 4x4, välkommen på forumet!

Jag säger bara en sak om du har krav på komfort och framkomlighet - G-Wagen.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad. 8)

jeepetorp
Beroende

Inlägg av jeepetorp » sön aug 17, 2008 11:08

Mmmmm. Om man tittar på Cherokee o KingCab så hamnar priset mellan 25-50 tusen kronor. Hur ligger en fullt körbar G-Wagen årsmodell -90-95 i pris?
Inget ironiskt, alltså. Bara nyfiken.
Skulle tro att Land Rover Defender o Toyota Land Cruiser ligger närmare det dubbla priset för samma skick. Kanske är dom värda det, också.

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » sön aug 17, 2008 14:14

En G-Wagen är alltid prisvärd. Det vet jag säkert nu sedan jag köpt en J**p KJ.
Markfrigång 19 cm!
Omöjligt öppna bakdörr med släp på kroken.
När det regnar och man öppnar dörrarna vatten mitt på sätena.
Fälgar som är gjorda för att samla grus = obalans(jag har Mazda hjul)
m m.
Min ståndpunkt - G-Wagen, den håller att välta med utan att varken rutor eller backspegel går sönder - det kallar jag riktig bil!

Varför kom du inte igår???? För att det regnade????

RogerÅ
Avstängd

Inlägg av RogerÅ » sön aug 17, 2008 14:53

Rubriken

du vet att det är grand zj 98
& grand wj 99

dvs genirations skifte i modellen du frågar om

zj mkt småfel som lampor mmmm

zj bra i skogen ingen snack om det

om det rängnar på dig när man öppnar dörren är det bara att stänga den :lol: dvs inget mer takdrop på den än någon annan bil

zj är så följsam att den flexar 53cm orginal det är det få bilar som gör ett hjul som är i backen det driver

skolle jag välja mellan wj & zj så väljer jag zj då det finns fler roliga tillbehör till zj sen väljer jag självklart en 4,0l då den väger mindre & drar mindre än 5,2/5,9

någon skrev bränsleförbrukning när min var orginal

lånkörning 100 farthållare ca 1,02
blandad körning ca 1,35

hård körning går det inte att få den över 1,47 då är det typ 170-180km/h & fulla kickdovn hela tiden

nu med ca 7tum höjning & 33 12,5 skärbreddare winchkofångare osv (ja kofångaren spelar roll då den frilägger däcken för fartvind) ca 1,65 blandad körning men i skogen är den riktigt snål faktiskt min vitara drog mer i skogen :shock:

sen skippa g-wagen & ta en zj så slipper du vika hela tiden dom är så låga & breda om du gämför dom så zj blir mkt svårare att vika på även om även dom är stadiga att köra i kull med fast i o för sig kan du vicka bakot då man klättrar i stället :lol: http://video.google.com/videoplay?docid ... upid&vt=lf

bureå
Rutinerad

Re: Jeep Cherokee -98-99 Vs King Cab -99-00

Inlägg av bureå » sön aug 17, 2008 15:08

BD 4x4 skrev:Funderar på att köpa en jaktbil till hösten...
Fördelar/Nackdelar med respektive

Tacksam för tips från en blivande 4x4 ägare
Man slänger inte in en blodig älg i jeepen

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » sön aug 17, 2008 15:52

I en lång G-Wagen slänger du in en blodig älg(ursäkta Bullmoose) på upp till 920 kg - lagligt!
Bara att spola av gummimattan efteråt - hur blir det i en GC RogerÅ.

Mikael S
Forumräv

Inlägg av Mikael S » sön aug 17, 2008 16:45

Wältmeister skrev:I en lång G-Wagen slänger du in en blodig älg(ursäkta Bullmoose) på upp till 920 kg - lagligt!
Bara att spola av gummimattan efteråt - hur blir det i en GC RogerÅ.

Har du ens läst rubruken till den här tråden?!?!?!!?

Ser varken någon fråga om Grand cherokee eller om någon G-wagon.. så starta en ny tråd om du vill diskutera vilken av dessa som är bäst.....

Till frågan:
Har en jeep cherokee års mod 99 (4,0L + aut). Är nöjd med den. den har aldrig krånglat... Dricker 1,1-1,2 vid normal körning... Med biltransporten bakom ca 1,5...

Hade en king cab års mod 99, till skogen förut när jag jobbade där..
Tycker man åker bättre i jeepen... och dom är ungefär lika törstiga.. (fick aldrig min under 1L milen)
Proud member of Team buntband

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » sön aug 17, 2008 16:50

Ursäkta Mikael S - du har rätt. Men jag ville bara DB 4x4 väl!

jeepetorp
Beroende

Inlägg av jeepetorp » sön aug 17, 2008 18:02

Wältmeister skrev:
Varför kom du inte igår???? För att det regnade????
Njae. Du skulle ju tala vett med mig om vilket A som skulle bort, så jag vågade inte.
Nä, skämt åsido så är det ebb i kassan. Men jag är grymt sugen på att prova winchen i diket vid vattenhålet. (Med mina däck så måste jag ha winch för att komma upp där, 0,5 mm mönsterdjup) :rodnar:

BD 4x4
Hemmastadd

Inlägg av BD 4x4 » sön aug 17, 2008 18:37

Tackar för alla svar på min fråga nu kommer jag med nya frågor vad är skatten för en Jeep Cherokee Bensinare , en Jeep Cherokee dielsel vad är nackdelar gentemot varandra ???

Vad betalar man för skatt på en King Cab 1,5 Hytt vs D cab ?? de kanske är samma .....?

Tillgång på reservdelar King Cab /Jeep Cherokee ......????

Jag hade tänkt mig en Jeep i prisklassen upp till 60 000 och ungefär samma om det blir en King Cab men det kan ju få diffa en del om det slulle finnas en i bra skick.....

Jag har även haft de funderingarna att inte köpa alltför dyr (då är man inte för rädd om den/det gör inget om den blir lite skadad.....) främst är bilen tänkt att användas i skogen som jaktbil/arbetsbil.

har tidigare haft en Opel frontera DTI 2.2 Automat -99 det var en superb jaktbil om den inte skulle racklat så mkt med elektroniken o dylikt jag fick kosta på den ca 50 000 kr i rep under ett års tid sen så sålde jag den till Skåne . När jag sålde den så fanns det inga fel på den men jag vågade inte chansa och behålla den jag tyckte att 50 000 kr var nog i rep kostnader........

bureå
Rutinerad

Inlägg av bureå » sön aug 17, 2008 20:01

En LB reg japsdieselpickis kostar ca 4000 kr i skatt/ år.
Kingcab är inte den pickisen som jag skulle satt som nr1 kvalitetsmässigt precis.
Jag skulle rankat Mazda, Hilux/ Taro som stabilare bilar.
Jag har haft en KingCab förut och har nu en Hilux, jag tror de flesta tycker som jag om man provat sej fram.

Jag tror det finns gott om reservdelar till båda av dina alternativ, Jeepen bör ha lite billigare delar. Jag skulle dock ha köpt den som jag tror behöver minst antal delar, och det tror jag är hilux.

Skriv svar