Chevrolet S10

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

ChevaJonas
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: tis sep 17, 2019 17:24

Chevrolet S10

Inlägg av ChevaJonas » tis sep 17, 2019 17:44

Hejsan.
Är ny som medlem på detta forum. Men jag har tjuvtjikat här under några års tid!
Jag har alltid varit intresserad av gamla chevor och främst dom fyrhjulsdrivna varianterna som man kan köra med i skogen.
För att köra i skogen är också en sak jag tycker är himla roligt.

Köpte denna bil i december 18 och har sedan dess brukat den som pendlar bil tills i våras då den började läka vatten.
Bytte då blockpackning på ena sidan och bytte insugspackning. var mest troligen insugspackningen som var felet men den var fuktig mellan topp och block på förarsidan.

Planen med denna bilen är att den ska gå att köra både på väg och i skogen. en såkalla Overland rig. Det kommer med all sannorlikhet bli ett livstidsprojekt...
Så det kommer inte bli jättestora hjul och utvändig bur. Men väl hemmagjorda stötfångare lagom höjning och tillsvidare 31" däck.

Bild

Bild

Som synes på bilderna så kommer även endel rostlagning att behövas.
Jag är också i behov av att byta styrväxel för den är ganska slut.

Sen vill jag avsluta med att fråga om det finns andra som Bor i Norrbotten och främst kring kusten som kör offroad? Jag skulle gärna velat lära känna fler som vill fara ut och utforska.

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Chevrolet S10

Inlägg av jonte_malmö » tis sep 17, 2019 18:55

Ser tuff ut! Den måste nästan ha nån sorts höjning eller vara ZR-utrustad från fabrik, annars brukar inte 31:or funka fram. :tumbup:
Senast redigerad av jonte_malmö den tis sep 17, 2019 21:25, redigerad totalt 1 gånger.
Ford Explorer '98

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Chevrolet S10

Inlägg av Lone Wolf » tis sep 17, 2019 19:23

Välkommen hit, kul med bilder :tumbup:
s10or är inte så vanliga längre

har du fyra eller sexa?

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Chevrolet S10

Inlägg av mr.christian » tis sep 17, 2019 21:23

Zr2an har skärmbreddare (och höjning) original, det har inte denna. Min zr2a har jag 19" 255or, går fritt. Vid max rattutslag vid backande upp på något kan det hända att den rafsar i skärmkanten fram. Har köpt smalare däck med högre profil men inte hunnit montera dem än, ska motsvara 31".

Men en intressant tråd, ska absolut följas så vi kan dela tips.😉

ChevaJonas
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: tis sep 17, 2019 17:24

Re: Chevrolet S10

Inlägg av ChevaJonas » ons sep 18, 2019 9:55

Det sitter för tillfället bara 235 75 15. Och den är uppskruvad lite på torisons fjädrarna fram.

Ska göra förlängda shackel till bladfjädrarna bak och skruva upp den mer fram. Så fort jag får dit ordentliga däck!

Magne74
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jul 08, 2018 17:10

Re: Chevrolet S10

Inlägg av Magne74 » lör sep 21, 2019 18:29

ChevaJonas skrev: tis sep 17, 2019 17:44 Sen vill jag avsluta med att fråga om det finns andra som Bor i Norrbotten och främst kring kusten som kör offroad? Jag skulle gärna velat lära känna fler som vill fara ut och utforska.
Jag bor ovanför Kalix. Vars i Norrbotten finns du?
De verkar vara lite tunt med offroad i Norrbotten tyvärr :( Har väl funnits träffar tidigare vad jag vet men verkar ha försvunnit...
Men vore ju kul å styra upp nåt :D :beer:
Lada Niva -88 "Rubelgrinet"
L200 -99

ChevaJonas
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: tis sep 17, 2019 17:24

Re: Chevrolet S10

Inlägg av ChevaJonas » tis okt 01, 2019 13:18

Hej!

Jag bor i rosvik piteå.
Man kan köra ganska ostört i boden på militärens område. bara man kollar så dom inte har övningar så är det mesta öppet.

ChevaJonas
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: tis sep 17, 2019 17:24

Re: Chevrolet S10

Inlägg av ChevaJonas » ons okt 23, 2019 17:23

Hejsan.

En lite uppdatering. Börjat rostlaga ena sidan nu. Har aldrig svetsat förut så det var intressant att börja lära sig.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det var svårt att frihanda en skärmkant med lösa plåtbitar. men jag ska nog ha skärmbreddare på den sen så det spelar ingen roll.

Förhoppningsvis hinner jag börja med lilldörren nu till helgen.

Ha det så länge!

ChevaJonas
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: tis sep 17, 2019 17:24

Re: Chevrolet S10

Inlägg av ChevaJonas » lör nov 23, 2019 15:46

Här kommer uppdatering på det som hänt senast.

Satte igång med rostlagningen av andra sidan av flaket.Bild

Bild

Bild

Sen fick jag en ide om att bygga en lite snyggare flakbåge som det kommer sitta diverse belysning i.
Allt börjar med att handla material
Bild
Som syns på bilden så är ju orginalbågen med galler inte så snygg.

Bild

Bild

Bild
Grundfärg
Bild

Bild

Bild

Resultatet
Bild

Är väl inte helt nöjd men det får duga för tillfället.

Magne74
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jul 08, 2018 17:10

Re: Chevrolet S10

Inlägg av Magne74 » lör nov 23, 2019 18:16

Säker att du inte svetsat tidigare?
För jag tycker de vart jävligt bra! :tumbup:
Lada Niva -88 "Rubelgrinet"
L200 -99

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Chevrolet S10

Inlägg av mr.christian » sön nov 24, 2019 9:27

Jag har heller aldrig svetsat men jag tycker det ser ut som det brukar göra när man ser rostlagningar på forum...👍
Ett tips bara; se till att synliggöra och skydda chassienumret varje år, för den som ev. inte vet var det sitter på en S10a så är det bak på ramen lite framför bakaxeln. Missar man det vid en besiktning så är det reg.bes som gäller. Det är j-ligt grunt fräst/etsat(?) så det blir snabbt osynligt.

ChevaJonas
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: tis sep 17, 2019 17:24

Re: Chevrolet S10

Inlägg av ChevaJonas » sön nov 24, 2019 10:33

Nä innan jag nu började med chevan så har jag provat svetsa med pinne en gång.
Men jag tycker det är jäkligt roligt att hålla på så det går ganska lätt.

på tal om chassie nr så var jag och besiktade bilen i fredags. Dom sa inget om chassie nr iaf. Men fick en liten att göra lista.
Bland annat var dom inte så imponerad över min ena framskärm.

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Chevrolet S10

Inlägg av mr.christian » sön nov 24, 2019 12:51

Framskärmarna kostar väldigt lite borta i Amerikat, problemet är bara att det är en sjukt dyr frakt att få hit dem. Jag hade flyt att få tag i en reservdelsbil med en nästan ny skärm och en helt ny omonterad.👍
Passa på att kolla oljeslangar/rör till oljekylare, de rostar friskt och brister någon så är det stopp. Mina var på gång så verkstan fick byta dem.

När besiktningen säger till om chassienumret så är det för sent...😉
Men några minuter om året i underhåll, slipa rent sätt en tejp över och en massa gott klet över så klarar det sig.

ChevaJonas
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: tis sep 17, 2019 17:24

Re: Chevrolet S10

Inlägg av ChevaJonas » sön nov 24, 2019 14:33

Tack för tipsen. Men jag har redan ägt bilen i snart ett år så... Jag har bytt oljeslangarna (dyra) Bytt blockpackning på ena sidan. Bytt styrväxeln. Hjälpstyrarmen. Och stötdämpare. Dessutom har jag en uppsättning oljeslangar till som ligger i garaget pga dom som sitter på bilen redan är torrspruckna!

Såg att åbergs vtc tog strax under 2000kr för en framskärm så det är överkomligt med tanke på hur mycket allt annat har kostat :P

Håller på att spekulera i om jag ska måla om hela bilen i nån annan färg. För minsta lilla rostpor på karossen gör ju att färgen blir helt gul.

Är lite sugen på typ battleship grey.

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Chevrolet S10

Inlägg av mr.christian » sön nov 24, 2019 17:10

Ja, de är ju nere i bottenpris så att man lackar i annan färg är ju inget som sänker priset...
Samma tanke, två framskärmar ska lackas, rostlagade flaket ska lackas och en del nertill på dörrarna = nästan hela bilen = hellack...😉 Själv är jag inne på en lysande grönmetallic med mörkare gröna breddare. Tror det blir snyggt/fräckt till 19" kromfälgarna och rostfria bågar. Är ändå inte jätteförtjust i originalfärgen som är brunguldgrå, typ... Men det får bli till våren eller när jag får tid.

Skriv svar