Nostalgitripp eller?

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Micke valp
Beroende

Nostalgitripp eller?

Inlägg av Micke valp » mån maj 06, 2013 17:49

Jaha, så slog man regnumret på sin Suzuki Samurai 1988 Kat. på Transportstyrelsen. Tydligen köpte jag det som senare blev amatörbygget Beowulf redan 1998. Någon gång i oktober var det, alltså årsmässigt för 15 år sedan. Ja, idag finns ju bara pappren kvar.
Förste ägaren var Peter Öjerskog. Sedan en annan och därefter jag.
I februari 1999 var den axelvänd med 31-tummare, Cooper STT, gamla mönstret som man säger idag. Grön hade den också blivit, istället för vit. Första riktiga träffen var Villingsberg det året.
Originalmotorn hängde med något år till, innan det blev en 2-liters BMW-knota och ZF-automat. Däcken växte till 33 tum, fortfarande Cooper, gamla mönstret, men på 10- istället för 7-tumsfälgar. Bakblad monterades fram. Inte hade jag någon aning om att det kallades för RUF. Fast förkortningen kanske inte ens var uppfunnen då ...

Är det någon som haft en Samurai tidigare än så? Och axelvänt den på förra sidan om millenniet? Skulle vara kul att veta, och om man i så fall har kvar sin bil. Om inte annat för att jag ska slippa börja känna mig gammal ... :D

Så, kom igen nu. Klå mig på fingrarna.
Senast redigerad av Micke valp den mån maj 06, 2013 20:32, redigerad totalt 1 gånger.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Mathias T
4x4xnerd

Re: Nostalgitripp eller ?

Inlägg av Mathias T » mån maj 06, 2013 19:21

tror jag skaffade min första 410:a runt-98 ev redan -97 och den långa 413 några år senare
båda finns med på bilderna här http://www.angelfire.com/or/jeepagubbarna/" onclick="window.open(this.href);return false;

den långa är ju den som ligger och vilar sig och den korta 410:an är den vita med hardtop och gul rörbåge fram.
Bilen köptes nybes med motorras och fick en volvo b20 med växellåda från tidig volvo 240 och 31"dääck samt spoad,den drog även husvagn till häggumträffen ett år vilket var en något våldlig färd med en spoad suzuki :roll:
Hade mycket kul med den bilen
Bild
Bild

På den tiden var det väldigt ovanligt med höjda suzuki på träffarna och suzukina återfanns mestadels i orginal och standard trialspåret
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Micke valp
Beroende

Re: Nostalgitripp eller ?

Inlägg av Micke valp » mån maj 06, 2013 20:21

Aha, misstänkte nästan att du var med på den tiden också, Mathias.
Ja, Jeepagubbarna ... Kimsan och Jimsan. Sällan läst en sådan kul inledning på någon hemsida. Skillnaden mellan att bo i Klavreström och Norrhult. Någon slags osynlig gräns någonstans i Vetlanda-området. Har kört förbi där flera gånger på väg mellan Stockholm och Karlskrona.
Ja, det är nostalgi på något sätt. Ja och i samma veva, vart tog "Gullefjun" vägen? Någon gul Suzuki med bakdel från en Volvo-baklucka över hytten som kupé?

Ja, kanske var vi lite av pionjärer på den tiden med axelvända bilar och 31-tummare. Har alltid lite kul åt när frågan "Hur SPOA:ar" man en Suzuki kommer upp på forumet i nutid.

Nu börjar det likna något. Känner mig inte fullt så lastgammal längre.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.

MrHawk
Moderator
Kontakt:

Re: Nostalgitripp eller?

Inlägg av MrHawk » mån maj 06, 2013 21:39

Köpte min Första suzuki februari 1998. Men första träffen va inte förrän Kättilstorp 2002.

Här är den i all sin glans med 265:or gatmönstrat o tvärslut :lol: Framför bazukikändisen gullefjun som kört fast :)

Bild
I aim to misbehave

BorkJonas
Guru

Inlägg av BorkJonas » tis maj 07, 2013 14:11

Det här var en rolig tråd!

Jag köpte min första Suzuki, en SJ410, vintern 97/98. Det var en orginalare med slitna 195R15. Trodde aldrig den skulle gå att köra utanför vägen med då jag hade kört lite TGB11 i lumpen.
Men ack vad jag bedrog mig, glömmer aldrig första gången jag tog den utför vägen (väldigt enkel liten slinga men ändock), den bara tuggade på trots, eller kanske tackvare, lite snö på backen.
Jag köpte den av min bror då han uppgraderade till en SJ413 Special, den SPOAdes och fick 31or, usch vad avundsjuk jag var på den bilen.
Jag hade min 410a i några månader innan jag bytte ut den mot en SJ413 då jag ville ha BIGBLOCK! :woot:
Sakta började moddarna på den nya bilen. 31or inköptes, men eftersom jag inte var bra på att svetsa så var inte SPOA aktuellt. Det blev till att putsa lite på karossen med vinkelslipen och schakelhöjning. Bilen blev helt grym (med mi måttstock på den tiden). Eftersom det var lite rost på den så fick jag för mig att slipa och bättringsmåla den. Jag åkte ner till färghallen för att köpa färg. Tyvärr fanns ju inte "benga lack" i rätt vit kulör....hm vad göra...äh jag målar om hela bilen. Nu kom ett svårt beslut i mitt liv, vilken kulör skulle jag välja, svart? Grå? Blå? Nej, jag valde televerksorange! :tumbup:
Bilen började slipas och målning påbörjades.Kommer fortfarande ihåg första penseldragen, den såg brun ut, usch vad jag ångrade mig just då. Men färgen åkte på och lacken torkade, jag tyckte den blev skitfräck.
Senare under våren -98 ville min bror göra iordning sin bil, så vi kapade allt ovanför motorhuvslinjen, rostlagade, monterade 6 punktsbur, trimmad Volvo B20 med en BW35 låda bakom, kylet på flaket m.m. Givetvis lackades bilen orange.
Min dåvarande sambo ville också ha en Suzuki, så ytterligare en SJ413 inhandlades, den blev också orange. Wille blyfot gjorde också iordningen en bil som blev....orange.
Någon gång i detta skedet så skulle vi åka på träff, vi ville ha ett häftigt team namn, då bildade vi Team BORK (Bogesunds Off Road Kamrater),
ytterligare "medlemmar" i Team BORK tillkom, bl.a. Niclas här på forumet, som också lackade sina bilar oranga. Fanns ett träff reportage någonstans på nätet med två rätt roliga bild texter, "upp som en kork, här kommer bork" och något i stil med "ser ut som en mosse full med hjortron, men det var visst en mosse full med BORK bilar"
Sen bar det bara av utför, ett gäng Suzuki har passerat i min ägo, bl.a. En Samurai med turbomatad Vitara motor(som jag bara skruvade med och aldrig körde). En Samurai med B23, 33or som jag bytte till mig mot en Mazda B2600 jag köpte för 3000kr, En Samurai med orginal insprut, stenkrypare och Mudzilla 33or som jag körde Challenge med 2005, En SJ413 Highroof, som jag köpte av ovan nämda Jim (den köpte jag bara för den vara lackad orange). Samt diverse andra Samuraier och SJ413. De jag möjligen skulle viljat ha haft kvar är mina två SJ413K (Pick up) jag hade när jag hamnade i Land Cruiser träsket, de är skit coola, men jag insåg att Land Cruiser var bättre till det jag sysslade med just då, CHALLENGE!! :jump:

Ojoj, det var tider det! Gud vad kul vi hade!!! :woot:

Nu är jag iofs tillbaka i Suzuki träsket igen, just nu har ju jag och Calle FAS en Vitara men vi ser det bara som en interimlösning! Men en vacker dag så kommer det att rulla ut en Samurai ur garaget igen...

Som sagt detta var en kul tråd. Alltid roligt att blicka tillbaka, men du har ju alldeles rätt Micke, när man gör det så börjar man känna sig gammal! :roll:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Micke valp
Beroende

Inlägg av Micke valp » tis maj 07, 2013 14:42

Strålande berättelse, Jonas. Du kanske skulle ta och extraknäcka hos mig :P

Ja, ibland blir man lite nostalgisk. Så, en idé poppade upp om det här med Suzuki. Hur många har förresten kvar ett klistermärke med Ba´Zuki? Sitter ett på min lillebrors bil i alla fall. Och Lasse Suzican (lär aldrig lära mig stava till det) har väl det forumet sparat någonstans.

Men tillbaka till just bilarna. Är det någon som har kvar sin från den tiden, eller är allt sålt alternativt skrotat?

Igår fann jag förresten en bild på min Samurai i version 1 med 31-tummarna. Ska se om den går att skanna och prata lite fint med Hööken, så kanske han lägger upp den här.

Så, fortsätt med det roliga, och peta gärna in någon bild från den tiden. Och kul att se Gullefjun, Mattias. Undrar var den bilen finns idag.

Mathias T
4x4xnerd

Inlägg av Mathias T » tis maj 07, 2013 18:20

Tror det blir IG i grävande journalistik där micke! sök på suzuki och gullefjun på google och denna bilen hittar fram
Bild
Bilen eller i alla fall regnr är i trafik med ej bes sen 2002 och den köptes av nuvarande ägare 2012
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons maj 08, 2013 0:40

Jupp.
Ba´Zukis gamla forum finns sparat och ligger publikt. Ser dock att något hänt så det saknas lite. Får ta och lägga någon timme där någon dag... Ba´Zuki-forumet

Och jag har en oanvänd Ba´Zuki #1-dekal liggande (beviset att man närvarat vid första Ba´Zuki-träffen i Borås). Och en eller två vanliga dekaler...
Har även någon av dom Suzuki reklam-flaggor som vi fick till träffen...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Micke valp
Beroende

Inlägg av Micke valp » ons maj 08, 2013 6:24

@ Mathias. Eller så vill jag skapa lite nyfikenhet och spänning i tråden ...

Så, ska försöka ordna fram någon bild på min bil också.

JOCKE
Hemmastadd

Inlägg av JOCKE » ons maj 08, 2013 8:57

Tobbes Gullefjun var ju en legendarisk Ba´Zuki-kärra med hål i baklämmen av ett shackel som gjorde en vådlig flygtur, om jag inte minns helt fel...
Team Bork stack ut rätt tidigt m bla en brutal barfotakörande Ville Blyfot.
Sen var väl Pelle L rätt tidig med Zuki...Vit långskorpa väl?

MVH/JB

ps. Dr Larsson...hur mår "Svarta Madame" ?
Jocke / Åsenhöga - Gnosjö

The stars are up
one fell down
and flew away
.....flew away.......
R.I.P Kiddo

Kimsan
Användare
Kontakt:

Inlägg av Kimsan » sön nov 17, 2013 12:24

Hejsan "gubbar"!

Kimsan här. :) Googlade jeepagubbarna och hamnade här i den här tråden. Kul att sidan faktiskt finns kvar! :D Har faktiskt blivit med Suzuki igen, en bajsbrun LJ80. Ska bli kul att ta tag i renovering av den till våren.

Har ju blivit några Suzukis genom åren. Lite profiler har jag också sålt till. Min fina svarta sj413, som jag sålde för att jag inte ville förstöra den, hamnade hos Rolf Johanssonsom framgångsrikt tävlade med den i trial i många år.

Min vita LJ80 som jag köpte av Arne Karlsson i Borås, renoverades rostmässigt men jag tappade sugen och blev aldrig klar. "Lille Skutt" som jag kallade den lades ut på annons och Rickard Larsson kom och köpte den, den tävlade han också framgångsrikt med under några år. "Lille Skutt" dyker upp på annons ibland. En i skicket jäkligt fin bil.

Min SJ413K hängde med ett bra tag, en ovanlig modell av SJ413 med riktigt flak med lämmar. Köpte den av BaZuki Fredrik i Örebrotrakten. Den fick namnet "Snuggeltrucken". :) Den har jag haft till Öland under midsommar. Vilken komfort.... :) Jag har för mig att Bork Jonas köpte "Snuggeltrucken" av mig. Eller gjorde vi ett byte, vi bytte nog fasen så jag blev ägare till en Borkorange axelvänd Samurai med bur. :)

Sen hade jag ju "Liket" som transformerades till "Gullefjun" i källaren på glasbruket i Lindshammar. Körde med den ett tag, kommer ihåg hur jag och Jimsan (med sin 410:a) chockade folk i Eksjö med att trotsa vårat hat mot lera och körde genom ett par gånger var. Det gick, några gånger iaf. :) Bilen såldes senare till Tobbe och han höjde den samt slängde på grova Galaxiedäck.

En annan kuriosa grej är att jag faktiskt formgav loggan till BaZuki. Riktigt nöjd med den!

Mitt senaste möte med terrängkörningen var när jag åkte till Ökna för att titta på SOT:ens körning där. Väl där blev jag upp plockad av Lenni och Bork Jonas, kände knappt igen honom. Och dagen avslutades med att de körde fast ordentligt. Träffarangören, alla vet vem, hade dragit och där satt vi... men det löste sig.

Nog med nostalgi för idag.

Mvh/
Kimme - En lagom tjock man i sina bästa år.

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » sön nov 17, 2013 14:36

Eh, Bazuki Vad e de?

UNDRADE OBELIX?
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Kimsan
Användare
Kontakt:

Inlägg av Kimsan » sön nov 17, 2013 14:58

OBELIX skrev:Eh, Bazuki Vad e de?

UNDRADE OBELIX?
Det var en klubb vi (ett gäng gubbar med Suzukis) startade för bara Suzuki, lite som Suzukitråden här på detta forumet. :) Det va, när man tänker efter, längesedan. Vi träffades på träffar och hade ett forum på nätet. Den växte så det knakade och tyvärr så var vi så utspridda i landet så den lades ner efter något år, blev så svårt att få ihop det.
Kimme - En lagom tjock man i sina bästa år.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » sön nov 17, 2013 18:03

Kimsan skrev:
OBELIX skrev:Eh, Bazuki Vad e de?

UNDRADE OBELIX?
Det var en klubb vi (ett gäng gubbar med Suzukis) startade för bara Suzuki, lite som Suzukitråden här på detta forumet. :) Det va, när man tänker efter, längesedan. Vi träffades på träffar och hade ett forum på nätet. Den växte så det knakade och tyvärr så var vi så utspridda i landet så den lades ner efter något år, blev så svårt att få ihop det.
Ba´Zuki föddes efter en träff i Skillingaryd i November 2000. Jag var på träffen, men var tyvärr förhindrad att delta på mötet där klubben startade, men då jag redan anmält mitt intresse fick jag medlemsnummer 9.
Klubben fortlevde under några år, men någonstans runt 2005 hade det uppstått en del interna stridigheter om bland annat vilken inriktning klubben skulle ha och någonstans, kraftigt förstärkt av att det "nya" Ba´Zuki-forumet havererade, dog Ba´Zuki sakta men säkert ut...

Men den tiden var inte bortkastad, för när Ba´Zuki dog, föddes 4x4sweden.se...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » sön nov 17, 2013 19:13

Okej, då fattar jag lite mer. Trevligt att få veta vad det står i matchen när man kommer i andra halvlek så att säga :tumbup:

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Skriv svar