Det här var en rolig tråd!
Jag köpte min första Suzuki, en SJ410, vintern 97/98. Det var en orginalare med slitna 195R15. Trodde aldrig den skulle gå att köra utanför vägen med då jag hade kört lite TGB11 i lumpen.
Men ack vad jag bedrog mig, glömmer aldrig första gången jag tog den utför vägen (väldigt enkel liten slinga men ändock), den bara tuggade på trots, eller kanske tackvare, lite snö på backen.
Jag köpte den av min bror då han uppgraderade till en SJ413 Special, den SPOAdes och fick 31or, usch vad avundsjuk jag var på den bilen.
Jag hade min 410a i några månader innan jag bytte ut den mot en SJ413 då jag ville ha BIGBLOCK!
Sakta började moddarna på den nya bilen. 31or inköptes, men eftersom jag inte var bra på att svetsa så var inte SPOA aktuellt. Det blev till att putsa lite på karossen med vinkelslipen och schakelhöjning. Bilen blev helt grym (med mi måttstock på den tiden). Eftersom det var lite rost på den så fick jag för mig att slipa och bättringsmåla den. Jag åkte ner till färghallen för att köpa färg. Tyvärr fanns ju inte "benga lack" i rätt vit kulör....hm vad göra...äh jag målar om hela bilen. Nu kom ett svårt beslut i mitt liv, vilken kulör skulle jag välja, svart? Grå? Blå? Nej, jag valde
televerksorange!
Bilen började slipas och målning påbörjades.Kommer fortfarande ihåg första penseldragen, den såg brun ut, usch vad jag ångrade mig just då. Men färgen åkte på och lacken torkade, jag tyckte den blev skitfräck.
Senare under våren -98 ville min bror göra iordning sin bil, så vi kapade allt ovanför motorhuvslinjen, rostlagade, monterade 6 punktsbur, trimmad Volvo B20 med en BW35 låda bakom, kylet på flaket m.m. Givetvis lackades bilen orange.
Min dåvarande sambo ville också ha en Suzuki, så ytterligare en SJ413 inhandlades, den blev också
orange. Wille blyfot gjorde också iordningen en bil som blev....
orange.
Någon gång i detta skedet så skulle vi åka på träff, vi ville ha ett häftigt team namn, då bildade vi Team BORK (
Bogesunds
Off
Road
Kamrater),
ytterligare "medlemmar" i Team BORK tillkom, bl.a. Niclas här på forumet, som också lackade sina bilar
oranga. Fanns ett träff reportage någonstans på nätet med två rätt roliga bild texter, "upp som en kork, här kommer bork" och något i stil med "ser ut som en mosse full med hjortron, men det var visst en mosse full med BORK bilar"
Sen bar det bara av utför, ett gäng Suzuki har passerat i min ägo, bl.a. En Samurai med turbomatad Vitara motor(som jag bara skruvade med och aldrig körde). En Samurai med B23, 33or som jag bytte till mig mot en Mazda B2600 jag köpte för 3000kr, En Samurai med orginal insprut, stenkrypare och Mudzilla 33or som jag körde Challenge med 2005, En SJ413 Highroof, som jag köpte av ovan nämda Jim (den köpte jag bara för den vara lackad
orange). Samt diverse andra Samuraier och SJ413. De jag möjligen skulle viljat ha haft kvar är mina två SJ413K (Pick up) jag hade när jag hamnade i Land Cruiser träsket, de är skit coola, men jag insåg att Land Cruiser var bättre till det jag sysslade med just då, CHALLENGE!!
Ojoj, det var tider det! Gud vad kul vi hade!!!
Nu är jag iofs tillbaka i Suzuki träsket igen, just nu har ju jag och Calle FAS en Vitara men vi ser det bara som en interimlösning! Men en vacker dag så kommer det att rulla ut en Samurai ur garaget igen...
Som sagt detta var en kul tråd. Alltid roligt att blicka tillbaka, men du har ju alldeles rätt Micke, när man gör det så börjar man känna sig gammal!