Sida 2 av 2
Re: Hemligt fel SAAB Aero-02
Postat: lör maj 24, 2014 20:54
av Lasse Suzican
Jag skrev att du inte kan kontrollera någonting om du tar av delarna från bilen.
Jag tog ett vanligt problem (inte ditt problem) som exempel på skillnaden mellan monterade belastade delar och lösa, och hur ett fel uppstår.
Alla tjockleksskillnader på en bromsskiva är av ondo, och dom uppstår av en anledning.
Därför ska ALLA kontroller göras på fordonet...
Re: Hemligt fel SAAB Aero-02
Postat: lör maj 24, 2014 21:21
av rotor
Lasse Suzican skrev:Jag skrev att du inte kan kontrollera någonting om du tar av delarna från bilen.
Jag tog ett vanligt problem (inte ditt problem) som exempel på skillnaden mellan monterade belastade delar och lösa, och hur ett fel uppstår.
Alla tjockleksskillnader på en bromsskiva är av ondo, och dom uppstår av en anledning.
Därför ska ALLA kontroller göras på fordonet...
Alla saker är kontrollerade
på bilen, vissa dessutom avtagna. Skivornas kast, skivornas tjocklek, naven, allt som är kollat är kontrollerat på bilen. Dock kan det vara vissa problem att mäta på bilen då det kan vara svårt att fästa mätutrustning stabilt. Därav är flera saker dubbelkollade avtagna, då detta kan ge en indikation på något som man missat/blivit felmätt.
Vibrationerna är så svåra ibland att t ex. en skev skiva inte skulle kunna orsaka dem. Därför är det också svårt att förstå varför det är så svårt att hitta felet. Om jag hissade upp bilen och hittade en drivaxel i form av ett U, eller en bärarm som endast hängde kvar i fjäderbenet skulle jag inte bli förvånad. Tyvärr hittar jag ju inget alls. Snart lägger jag inte ut mer tid och pengar på skrotet. Jag kan lika gärna köpa en annan (dock ingen SAAB).

Re: Hemligt fel SAAB Aero-02
Postat: sön maj 25, 2014 10:38
av Pebl
Att känna med kofot för att avgöra om bussningarna är kass är ju en trevlig metod, men om man inte har en likadan bil att kontrollera mot så säger det väl just ingenting?
Jag skulle provat byta bussningar istället.
Re: Hemligt fel SAAB Aero-02
Postat: sön maj 25, 2014 22:51
av Siskan
gildok fram?
brossan hade typ samma fel.
vi tog bort kilar typ som sitter i glidytorna bak på glidkölden.
Då försvann vibrationerna.
men det va en gammal 900 vet ej om det är samma 9-5, 9-3.
Re: Hemligt fel SAAB Aero-02
Postat: tor maj 29, 2014 11:41
av Fisketorp
Läste att det bara uppkommer när du bromsar samt mindre i nerförsbacke.
Släpper det direkt du släpper pedalen eller minskar om du minskar trycket på pedalen?
Och felet försvinner inte innan du haft av oken?
Nyfiken fråga är ju om det är i ratten skakningarna uppkommer eller om det är i röva/karossen =)
Blir det någon skillnad om du kör tills problemet uppkommer och bara tar av ok på en sida. sedan provkör. tanken är att se om det är något fel på båda sidor eller bara en.
Re: Hemligt fel SAAB Aero-02
Postat: tor maj 29, 2014 13:01
av rotor
Fisketorp skrev:Läste att det bara uppkommer när du bromsar samt mindre i nerförsbacke.
Släpper det direkt du släpper pedalen eller minskar om du minskar trycket på pedalen?
Och felet försvinner inte innan du haft av oken?
Nyfiken fråga är ju om det är i ratten skakningarna uppkommer eller om det är i röva/karossen =)
Blir det någon skillnad om du kör tills problemet uppkommer och bara tar av ok på en sida. sedan provkör. tanken är att se om det är något fel på båda sidor eller bara en.
Släpper direkt när pedalen släpps, vibrerar inte i ratten eller "röva". Framänden av bilen är det som vibrerar. Vibrerar mindre vid mindre tryck på bromspedalen- mer vid kraftigare tryck. När det är som värst kan det "slå" i bilen som om det vore en spricka i skivan men skivorna är "felfria", i alla fall i det avseendet.
Har för övrigt inte hunnit titta mer på grund av husförsäljning, dödsfall i släkten samt mer övertid än normalarbetstid, men så fort tid ges så......
Re: Hemligt fel SAAB Aero-02
Postat: tor maj 29, 2014 14:36
av JZ
rotor skrev:
Släpper direkt när pedalen släpps, vibrerar inte i ratten eller "röva". Framänden av bilen är det som vibrerar. Vibrerar mindre vid mindre tryck på bromspedalen- mer vid kraftigare tryck. När det är som värst kan det "slå" i bilen som om det vore en spricka i skivan men skivorna är "felfria", i alla fall i det avseendet.
Nu har jag inte läst igenom tråden..
Men den beskrivningen stämmer exakt in på min 240 och på den är det undre spindellederna som är slut.
Re: Hemligt fel SAAB Aero-02
Postat: fre apr 22, 2016 14:35
av torbjorn
Jag väcker liv i en gammal tråd (ehuru jag just köpt en SAAB med en del trasigheter).
Hur gick det - var det spindelleden?
Re: Hemligt fel SAAB Aero-02
Postat: fre apr 22, 2016 19:26
av rotor
Näe, bilen såld sen ett år tillbaka. Hittade aldrig problemet. Försvann alltid vid byte av skivor men återkom alltid efter en viss tids körning. Blev dock bättre vid byte till vinterdäck.
Re: Hemligt fel SAAB Aero-02
Postat: lör apr 23, 2016 19:38
av hakan13
hej!!
på en av mina 9-5 så delade BÅDA broms-skivorna på sig!! dock med några månaders mellanrum...
knappast trådstartarens problem!! men kan va värt att kolla om man har vibrationer!!
Håkan.