att bygga monster race bil?

Här platsar allt som handlar om monsterrace.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

att bygga monster race bil?

Inlägg av TMT » fre feb 02, 2007 23:05

jag tog ett seriöst snack med en monsterrace förare här om veckan, och givetvis låter allt så enkelt i telefonen haha


nä men seriöst jag har läst lite kring reglerna och så men fan det står ju knappt inget alls där, fullsize som lockar mig mest e ju typ allt fritt.

men vad bör man tänka på när man ska bygga en bil?

och vad kostar det att köra? om man har en bil.


sen kommer man ju till axle frågan.... hmm TGB 30 verkar ju bra men vad kan man tänkas få tag på lättare?


sen vad måste man ha i motor styrka för att kunna hänga på?
räcker 600hp på en då kring 3tons bil?

någon som kan svara gärna någon som kör själv.
kommer nog me fler frågor om jag inte inser min begränsning innan hehe

MVH Tobbe

jocke sundberg
Rutinerad
Inlägg: 325
Blev medlem: tor feb 16, 2006 18:28
Ort: äspered
Kontakt:

Inlägg av jocke sundberg » lör feb 03, 2007 16:35

du ska ju tveklöst ha zf axlar från en huddig traktorgrävare med riktiga nav reduktioner

dom axlarna garanterar jag att dom håller :wink:

jocke sundberg
Rutinerad
Inlägg: 325
Blev medlem: tor feb 16, 2006 18:28
Ort: äspered
Kontakt:

Re: att bygga monster race bil?

Inlägg av jocke sundberg » lör feb 03, 2007 16:37

TMT skrev:jag tog ett seriöst snack med en monsterrace förare här om veckan, och givetvis låter allt så enkelt i telefonen haha


nä men seriöst jag har läst lite kring reglerna och så men fan det står ju knappt inget alls där, fullsize som lockar mig mest e ju typ allt fritt.

men vad bör man tänka på när man ska bygga en bil?

och vad kostar det att köra? om man har en bil.


sen kommer man ju till axle frågan.... hmm TGB 30 verkar ju bra men vad kan man tänkas få tag på lättare?


sen vad måste man ha i motor styrka för att kunna hänga på?
räcker 600hp på en då kring 3tons bil?

någon som kan svara gärna någon som kör själv.
kommer nog me fler frågor om jag inte inser min begränsning innan hehe

MVH Tobbe
tre ton snackar du inte fullzize nu :?:

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Re: att bygga monster race bil?

Inlägg av TMT » lör feb 03, 2007 17:13

jocke sundberg skrev:tre ton snackar du inte fullzize nu :?:
jo tro fan jag snackar fullsize :lol:


men är det "normal" styrning fram på dom axlarna?

sen är det ju kruxet att jag är ju inte sugen på att slänga upp 50'000 för ett par axlar om man kan hitta något annat billigare som håller bra.

åkerman axlar lär ju funka också men de växer heller inte på trädn.

TL31 kör många med förstog jag, även tgb30 lär funka troligen.


hmm kanske.... kamaz lastbil eller dyl lär ju hålla, borde inte vara så dyrt om man har lite kontakter i ryssland.

jocke sundberg
Rutinerad
Inlägg: 325
Blev medlem: tor feb 16, 2006 18:28
Ort: äspered
Kontakt:

Re: att bygga monster race bil?

Inlägg av jocke sundberg » lör feb 03, 2007 17:52

TMT skrev:jo tro fan jag snackar fullsize :lol:


men är det "normal" styrning fram på dom axlarna?

sen är det ju kruxet att jag är ju inte sugen på att slänga upp 50'000 för ett par axlar om man kan hitta något annat billigare som håller bra.

åkerman axlar lär ju funka också men de växer heller inte på trädn.

TL31 kör många med förstog jag, även tgb30 lär funka troligen.


hmm kanske.... kamaz lastbil eller dyl lär ju hålla, borde inte vara så dyrt om man har lite kontakter i ryssland.
jo men jag utvecklade mig inte så tydligt innan man kan ta en axel från huddig 760 o en fram axel från en swetrack (tex)
ZF axlar är väldigt vanliga o lätta att få tag på grejjor till,
dom sitter på alla möjliga fordon är bara inte så insatt i vilka :?:

men skulle jag byggt något så ville jag nog haft riktiga nav reduktioner så krafterna hamnar på rätt platts plus att händer det något så är det oftast i reduktionerna vilket inebär att det är väldigt lättskruvat :idea:

men det finns säkert lättare o bättre axlar ZF är ju ganska klumpiga o tunga

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » sön feb 04, 2007 12:46

Snyggat till citat.

Var snälla och håll ner citaten i storlek. Nu är det ju dessutom bara ni två som svarat varandra i tråden, så då behövs det ju egentligen inte alls, eller hur?

/Anders
En inställd spelning är också en spelning.

jocke sundberg
Rutinerad
Inlägg: 325
Blev medlem: tor feb 16, 2006 18:28
Ort: äspered
Kontakt:

Inlägg av jocke sundberg » sön feb 04, 2007 13:15

ok sorry tänkte inte på de :wink:

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » sön feb 04, 2007 22:50

gnäll gnäll atease :wink:

sure det grejjar vi




iallaf


mjo men det där är jag ju redan med på om navreducering jag födder inte igår :lol:

men du vet vad är billigt och vad som är värt det är ju två olika saker, skulle jag kunna få tag på TGB30 prylar hyggligt billigt låt och säga några tusingar per axel eller ge kanske 20000 för ett par ZF axlar så är valet rätt lätt (navreducering sitter det på TGB30 ja)

dom kör ju med TGB 30 på Fullsize också förövrigt, och en del lär ju köra på TL31 axlar även jänkarna.


men jag har fått en briljant idee' men vet inte om den är möjligt enligt regel verket ännu.

fast jag bollar ju mest ideer nu.

hade jag haft tid hade jag byggt egna, när det är så stora prylar blir det genast mycket enklare, men säkert jätte dyrt, fast va fan är annars en hobby till om det inte kostar haha.


en nyfiken fråga jag undrar är ju, har man spärrar och framförallt används ens spärrar på diffrentialen på monsterrace bilar? känns som det inte skulle behövas men jag vet inte, måste fresta något så in i helvete om man kör med dom i iallaf.

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tis feb 06, 2007 22:17

jaha en liten uppdatering.


efter ett gäng timmars diskuterande igen med monsterrace föraren så konstaterade jag snabbt att mina funderingar kring länkstyrning (som jag inte berättat om) snabbt skiter sig troligen och jag lägger inte ner mer energi på det då det inte är värt det.
att ligga i 100km/h på en mer eller mindre kross bana måste man ha en stabil bil.


och jocke du har rätt jag vill ha fatt på ZF 25tons axlar helst sitter typ på gamla hanomag lastare och andra äldre hjullastare med bakhjulstyrning så någon som har en?
micigan och en del andra lär ha liknande skit typ rockwell eller dyl.
gravmaskins axlar lär funka också.

nackdelen är att utväxlingen är lite för låg på hjullastare så man kan få problem med det.

dom kör nästan enbart med Pinong broms uteslutande i fullsize, vilket får knepiga konsikvenser när man bromsar då ena bakhjulet gärna vill gå baklänges så bilen kan få självstyrande ideer.


tydligen är det enda som gäller BIg BLock på en gång, cheva, dodge eller ford, där är jag ännu inte så insatt... än..
mina diesel funderingar slogs bort rätt omgående. synd. men att lyssna på dom som åker ger ju lite bättre vägriktning dom har ju rätt ibland.

att kröka 70mm sömlösa stålrör gör man inte hur lätt som helst så jag måste nog konstruera en egen Dragbock anordning för ända målet och det lär ta fan så långtid också...men kul =) (vet ju inte om jag jobbar kvar, annars är ju möjligheter där då vi är specialiserade på bockning)

dom kör inte spärrat i sina axlar, alla spärrar åker ut ( en extra pryl som kan rasa) behövs inte spärras och dom blir temligen okörbara med spärrar (monsterjam bilar har en manuell spärr i bakaxeln bara för att kunna köra donuts och svänga snävt om det krävs)

hydraulik upphängning är att föredra.

känns som det här kan ta några år att bygga....

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » ons feb 07, 2007 0:10

TMT skrev:känns som det här kan ta några år att bygga....
Du har ju hela helgen på dig! Ut och jobba! :D

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons feb 07, 2007 17:22

Det är inte utan att man börjar fundera på om du har storlekskomplex :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » ons feb 07, 2007 17:28

pjocke skrev:
TMT skrev:känns som det här kan ta några år att bygga....
Du har ju hela helgen på dig! Ut och jobba! :D

nepp håller på att leta axlar just nu, kanske kan få tag på

åkerman H3 grävmaskins axlar, någon grävmaskinist här inne som kan något om dom?
ska bara tjöta mig blå tills dom vill sälja dom till mig.

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » ons feb 07, 2007 19:11

TMT skrev:
pjocke skrev:
TMT skrev:känns som det här kan ta några år att bygga....
Du har ju hela helgen på dig! Ut och jobba! :D

nepp håller på att leta axlar just nu, kanske kan få tag på

åkerman H3 grävmaskins axlar, någon grävmaskinist här inne som kan något om dom?
ska bara tjöta mig blå tills dom vill sälja dom till mig.
Nja.. jag behöver nog mina ett tag till...

Men kolla med Älmeboda Maskinservicehttp://www.almeboda-maskinservice.se/ Dom har säkert liggandes.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » ons feb 07, 2007 19:25

http://www.staffanmaskin.se/
dom har säkert axlar också.

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » ons feb 07, 2007 22:42

Mathias T skrev:Det är inte utan att man börjar fundera på om du har storlekskomplex :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:

va vaddå :roll: :lol:


luskar i en motor också just nu iallaf, får se om jag skiljer mig från mängden eller om det blir en jänke spis...

Skriv svar