Sida 1 av 1
Postat: ons mar 15, 2006 15:07
av pjocke
Hur pass mycket ombyggnad behövs för att M40:n ska förvandla Zukin till en stenkrypare? En snabb principförklaring räcker, jag har inga byggplaner utan är bara nyfiken :)
Postat: ons mar 15, 2006 19:12
av Thomas i Värsta
Pjocke: Mycket enkelt förklarat (har ju inte gjort det själv ännu) så flyttar man tillbaka fördelningslådan o klämmer in m40 mellan den o huvudlådan, det lär krävas lite pyssel för att gifta ihop volvogrejerna med zukins lådor..... En longbody är att rekommendera att bygga på eftersom man får för brant vinkel på bakre kardanen på en vanlig kortzuki!
Postat: ons mar 15, 2006 19:15
av pjocke
Thomas i Värsta skrev:Pjocke: Mycket enkelt förklarat (har ju inte gjort det själv ännu) så flyttar man tillbaka fördelningslådan o klämmer in m40 mellan den o huvudlådan, det lär krävas lite pyssel för att gifta ihop volvogrejerna med zukins lådor..... En longbody är att rekommendera att bygga på eftersom man får för brant vinkel på bakre kardanen på en vanlig kortzuki!
Hooo! Det lät meckigt. Jag tror jag väntar med det också

Men hur fan blir det då? Tre lådor? Original + f-låda + M40? Mååånga växlar
Men hur som helst, bildelsbasen och laga hade ett gäng M40 när jag sökte, så det kanske kan vara idé att kika där och ringa runt lite om du inte hittar vad du söker här!
Postat: tor mar 16, 2006 18:55
av Lasse Suzican
Postat: tor mar 16, 2006 20:03
av Nymoen
Undrar vad han har grejjat med ,, Det sitter tändstift i avgassystemet och även någon kabel, Kanske brukar tända lite obränd bensin.

Det finns mer info här
http://www.abcd.fi/suzuki/pages/page5.html

Postat: tor mar 16, 2006 21:22
av Thomas i Värsta
Jo Lasse den har jag koll på, men de har ju lite Carrydelar i den oxå, + att det är en 410 kort om jag minns rätt.... Jag tänker inte korta huvudlådan eftersom jag har mer plats att flytta bak F-lådan på!
Postat: lör mar 25, 2006 12:20
av AtEase
Nymoen skrev:
Undrar vad han har grejjat med ,, Det sitter tändstift i avgassystemet och även någon kabel, Kanske brukar tända lite obränd bensin.

Det finns mer info här
http://www.abcd.fi/suzuki/pages/page5.html

Misstänkte att det skulle vara en lamdasond där egentligen, och läser man på förstasidan så bekräftas det
"The spark plug in the exhaust? That is for the afterburner! In reality it
plugs the oxygen sensor hole."
Postat: lör mar 25, 2006 18:19
av gnisten83
En kompis puttade ner en M40 i sin longbody och han fick en massa växlar, men lådan höll inte.
Kanske var den dålig från början, hur som helst så öppnades lådan efter den rasat

i Eksjö och ut kastades 2an och 3ans drev och sen syddes den igen i regnet på plats med bara 1 an o 4an och sen fungerade det utmärkt

Teorin då var att med 1 i huvudlådan och låg växel i fördelningslådan gav för mycket

vrid i lådan så att axeln svajade när 2an o 3an låg i M40.....o sen hoppade alla växlar ur, som sagt en teori, lådan kan varit dålig från start
Postat: sön mar 26, 2006 22:43
av TMT
hur fan lyckas man dela en M40låda och slänga ut dreven bara så där.
jag var fan inte till att lyckas i mitt garage med en OD låda och bara ville ha mellan axeln tillslut tröttnade jag och slog sönder skalet så fick jag det jag ville ha.
antagligen hade jag inte det "rätta knycket"

Postat: mån mar 27, 2006 16:57
av Mathias T
TMT skrev:hur fan lyckas man dela en M40låda och slänga ut dreven bara så där.
jag var fan inte till att lyckas i mitt garage med en OD låda och bara ville ha mellan axeln tillslut tröttnade jag och slog sönder skalet så fick jag det jag ville ha.
antagligen hade jag inte det "rätta knycket"

Det går men man måste verkligen göra på exakt rätt sätt!dom är inte lättmekade volvolådorna.
Den måste varit kass från början,volvolådorna tål det mesta(utan maxxat turboladd och sinterlamell med stummt centrum och snabbt kopplingsfot)
Postat: mån mar 27, 2006 20:27
av gnisten83
Tja en bilmek understöd av ytterligare en och en massa glada tillrop i ösregn under en pressening så löser sig allt
Kass eller inte så har du 2 nedväxlingar och då blir de moment även av en bigblock suzuki
