Regga om SJ413 till personbil

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Regga om SJ413 till personbil

Inlägg av Wältmeister » mån maj 19, 2014 7:49

Har fått den uppfattningen att "svensksålda" SJ/Samurai ofta är LB-reggade och med draganordning, medans "privat-/sidoimporter" i regel är PB-reggade och utan draganordning.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Regga om SJ413 till personbil

Inlägg av MattisH » mån maj 19, 2014 8:13

Walleandersson skrev:så jag får ha en extra passagerare men jag har plats för totalt 4 till ? ( låter väldigt dumt enligt mig)
Som jag skrev så är det så jag tolkade det när jag läste, men jag vet inte vad som gäller.
I en discovery 1 finns det fällstolar längst bak. I dom som är LB-reg så får man ha en passagerare och den passageraren kan välja mellan sitta fram eller på någon av britsarna där bak.. Om man tolkar det så..
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Regga om SJ413 till personbil

Inlägg av Bullen » mån maj 19, 2014 8:32

Innan du börjar betala för intyg och grejer, ring till bilprovningen och prata med en besiktningsingenjör och hör vad som gäller. Du kan ju ha tur så att det bara är att typa om den.
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

plaatis
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: fre aug 21, 2020 17:10

Re: Regga om SJ413 till personbil

Inlägg av plaatis » lör aug 22, 2020 10:02

Hej

Nybliven ägare till en SJ410 jl från 1987 och nybliven medlem på forumet. Liksom många andra är bilen reggad som lb och jag vill nu regga om den till pb för att kunna ha soffa bak. Bilen är i superfint skick och jag har original soffa bak.

Har pratat med Dekra tror jag det var som säger att jag antingen måste ha papper på att bilen en gång varit pb alternativt skaffa papper från Suzuki som säger att den går att ha som pb.

Suzuki säger att jag ska svänga förbi en åf och visa upp bilen. De kontaktar därefter Suzuki Sverige som skickar ett intyg för 3500kr ex moms..

I alla papper som transportstyrelsen hade står det lb men de saknar det första från hösten 1986. Det är nu beställt från riksarkivet..

Finns det någon annan väg? Om möjligt skulle jag gärna slippa betala 4375kr för att någon ska titta på bilen och skriva ut ett papper..

Den har ju tillverkats i några miljoner ex och med original soffa och fästen i golvet kan man ju tycka att det är relativt väldokumenterat att den funkar som pb även utan suzukis intyg...

Tack på förhand!
Erik

Skriv svar