Sida 1 av 1

Köpa Silverado 95a 6,5td

Postat: mån dec 17, 2012 18:53
av Jihoo
Hejsan!

Jag fick nys om en Chevrolet Silverado genom en kompis som kände en som skulle sälja sin.
Det är en 95a med 6,5L turbodieseln och med 700 lådan 4wd låg och hög och har gått ca 21000 mil.
påkostad 75000 de senaste 4a åren med bla renoverad låda, ny dieselpump, helt nya däck vanliga 265or el 275or allrounddäck, 2st bosch extraljus, nybesiktigad och skatten ska betalas i februari.

Går väldigt bra i motorn och lådan och är rätt så fräsch inuti.
Det tråkiga är att den inte är så fräsch i karossen med en dålig framskärm och en dålig bakskärm och en repig dörr pga vandal.
Fick också bra att veta på besiktningen på båda sidor ramen på rostangrepp men den gick ju igenom, så än så länge verkar det vara mest ytrost.

Priset är 39000 ej prutbart.

Är detta ett bra pris?

Tycker det låter rätt bra men vad tycker ni experter? :mrgreen:

Re: Köpa Silverado 95a 6,5td

Postat: mån dec 17, 2012 19:24
av Jihoo
Det är en 1 1/2 hytt också sedan så är det en kåpa med också till flaket som för övrigt är 6 fot.

En annan tråkig sak är att passagerardörren inte går att öppna innifrån (troligtvis har det hoppat isär el gått av nån vire) och att båda låsen på dörrarna är kassa så det måste fixas nya.

Ingen som har en bra hint om det är ett bra pris el ej? :aargh:

Re: Köpa Silverado 95a 6,5td

Postat: mån dec 17, 2012 20:27
av olle67
Plus för att de nya instrument brädan så du slipper den fula lådan,men dieselpumparna e känsliga i elektroniken på dom,kolla om de finns nån FSD cooler på den,de en lös elktronik box som man flyttar från dieselpumpen ut i motorrummet så den får kylning,sen brukar dom gå fint,annars tycker ja priset e ok,kaross delar e billigt så de ska du inte va rädd för...

Re: Köpa Silverado 95a 6,5td

Postat: mån dec 17, 2012 21:09
av Jihoo
olle67 skrev:Plus för att de nya instrument brädan så du slipper den fula lådan,men dieselpumparna e känsliga i elektroniken på dom,kolla om de finns nån FSD cooler på den,de en lös elktronik box som man flyttar från dieselpumpen ut i motorrummet så den får kylning,sen brukar dom gå fint,annars tycker ja priset e ok,kaross delar e billigt så de ska du inte va rädd för...

Okej, såg att en sådan pump var snuskigt dyr också så vi får hoppas den inte går isönder :!:
Ja den är flyttad till fronten nånstans tror jag plus att en extra som ska fungera följer med :jump:
Hur är det annars med lager och leder eller slitagegrejjor i övrigt? Billigt dyrt?
Nått som brukar gå isönder ofta?
Blir nog köp om den går så bra som dom säger i motor och låda :)

Re: Köpa Silverado 95a 6,5td

Postat: tis dec 18, 2012 8:27
av sebringZ28
Det lär inte vara TH700R4 i det utan möjligen 4L60E iom att det är 95'a, släkt men inte samma, dock finner jag det otroligt att man skulle lagt en så klen låda bakom en 6,6% TD utan jag hoppas det är en 4L80E i den, räkna antal bult på tråget, eller jämför formen med 700/400 bilderna här http://www.nastyz28.com/chevy-transmiss ... cation.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Du kan ju även kolla RPO koderna i handsfacket!

Magnus

Re: Köpa Silverado 95a 6,5td

Postat: ons dec 19, 2012 11:29
av Jihoo
sebringZ28 skrev:Det lär inte vara TH700R4 i det utan möjligen 4L60E iom att det är 95'a, släkt men inte samma, dock finner jag det otroligt att man skulle lagt en så klen låda bakom en 6,6% TD utan jag hoppas det är en 4L80E i den, räkna antal bult på tråget, eller jämför formen med 700/400 bilderna här http://www.nastyz28.com/chevy-transmiss ... cation.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Du kan ju även kolla RPO koderna i handsfacket!

Magnus

Det blev ett köp :rock:

Det var en 4L80E låda som sattes i :)

Dock så var den rostigare och fulare i lacken än vad jag trodde så den måste lackas om :cry:

Men det får bli ett sommarprojekt det :jump:

Får bli att knacka rost från ramen i första hand och på med tectyl el underredsmassa.
Nån som vet vad som är bäst? :?:

Re: Köpa Silverado 95a 6,5td

Postat: ons dec 19, 2012 13:27
av Grottulf
Jihoo skrev: Får bli att knacka rost från ramen i första hand och på med tectyl el underredsmassa.
Nån som vet vad som är bäst? :?:
Om det redan har börjat rosta, så brukar jag försöka undvika medel som det blir ett tjockt lager av som stelnar med åren,
för då kapslar det bara in rosten som fortsätter äta på ramen.
Så då brukar jag använda tunnare vax-baserade medel, och sprutar på 1-2ggr/år istället.
Jag brukar ibland blanda underedsskydd med hålrumsskydd för att få en "lagom" konsistens.

Re: Köpa Silverado 95a 6,5td

Postat: ons dec 19, 2012 20:50
av Jihoo
Grottulf skrev:
Jihoo skrev: Får bli att knacka rost från ramen i första hand och på med tectyl el underredsmassa.
Nån som vet vad som är bäst? :?:
Om det redan har börjat rosta, så brukar jag försöka undvika medel som det blir ett tjockt lager av som stelnar med åren,
för då kapslar det bara in rosten som fortsätter äta på ramen.
Så då brukar jag använda tunnare vax-baserade medel, och sprutar på 1-2ggr/år istället.
Jag brukar ibland blanda underedsskydd med hålrumsskydd för att få en "lagom" konsistens.

Okej!
Det lät ju faktiskt rätt så smart eftersom man nog nu när jag tänker efter bara ska använda tectyl på nya saker :roll:
Har du nått förslag på sådant vax-baserat medel?
Blir det som att oljespruta bilen fast lite mer miljövänligt? :wink:

Re: Köpa Silverado 95a 6,5td

Postat: tor dec 20, 2012 10:18
av Grottulf
De senaste åren har jag använt Dinitrols grejer, "ML" i hålrum och "Car" undertill.
"Car" är som smörjfett i konsistensen, så det måste värmas innan man sprutar, men ibland har jag blandat ut det med "ML" istället...

Men det har jag använt mest för att fick fick tag i några dunkar till bra pris.
Det finns nog andra som funkar minst lika bra.
Jag skulle nog till o med kunna tänka mig att testa biltemas grejer, vad som helst är ju bättre än inget iaf :wink:

En sak jag har märkt är att det skiljer väldigt på vilken tjocklek som är lagom för olika sprutor.
Så jag har tre olika sprutor som jag använder beroende på vad jag sprutar för något.

Re: Köpa Silverado 95a 6,5td

Postat: fre dec 21, 2012 23:26
av Erikzon
Ta ner tråget och kolla efter sprickor i blocket vid ramlager. Sett allt för många exempel på detta fenomen

Re: Köpa Silverado 95a 6,5td

Postat: sön dec 23, 2012 11:06
av hesselgren
kan säga ungefär vad jag bytt på firmabilen, är en sån där 6.5td pickis, fast en 94.. drar med lite ungefärliga kostnader med..


styrleder, hjälpstyrarma, pitmanarm. (billiga delar alting)

krängningshämmarstag (billiga)

något bromsrör (billigt på biltema)

solenoiden som drar igång 4hjulsdriften på framaxeln. (relativt billig)

fördiselpump under på ramen 2 gånger (inte jättedyr, son en normal bensinpump)

en givare inuti huvudpumpen, vinkelgivare tror jag det var. kostade typ 3500 från USA tror jag men det var billigt ändå med tanke på att bilverkstan hade dömt ut den å ville byta hela pumpen! har gått ett par år felfritt efter givarbytet så.. :tumbup:

FSD cooler är monterad, minns inte pris på det. men är en vanlig bonnig kylfläns i alu så d kan man snickra själv om man vill..

den där grejen som sitter på FSD coolern gick sönder ändå å fick bytas, det dyraste där vart felsökningen på verkstan.. gick nog på 5lax eller nått totalt..

dom små solenoiderna till egr å sånt har klappat ihop 2 av 3 totalt.. där minns jag inte heller pris dock..

annars har d nog fan tuffat på bra genom åren! brunkromen i skärmkanterna har ju dock kommit rätt bra men nya skärmkanter och framskärmar är inhandlade. (billigt på partco) även hytthörn och dörrar är bytta, fördel på dessa är ju att dom är så simpelt uppbyggda, dom en volvo740.