Optima vs. "vanligt" blybatteri.

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

mattias.j
Användare
Inlägg: 63
Blev medlem: ons apr 28, 2010 10:43
Ort: karlstad

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av mattias.j » ons dec 17, 2014 16:39

mattias.j skrev:Gelbatteri funkade inte i min vw caravelle-04.
Hade ett gelbatteri i husvagnen som jag bara slængde i bussen, innan jag køpte nytt till bussen.
Bilen børjade gå oroligt och blev svagare.
Senare på besiktningen så låg det kvar felkoder som jag inte æn i dag lyckats få bort.Nollstællt flera ggr,men det kommer tillbaka.
Det verkar som ett verkstadsbesøk ær enda løsningen før mig.
Snackade med en på batterilagret och han rekommenderade inte mitt gelbatteri som startbatteri.
Husvagnsbatteriet jag har ær nog ett førbrukningsbatteri ej startbatteri. Tydligen viktig skillnad.
Ha,nu är bussen nybesad,felkoden fanns inte längre kvar i minne.
kör jeep ADMIRAL = commander crd-06 med 33"däck, höjd med 4"superlift.
Volvo tgb11-75 ,höjd med 38,5 boggers och vw transporter-04 nio-säten(familjebil+packning)

messner
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: fre maj 13, 2011 23:01

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av messner » ons dec 17, 2014 16:56

Kanske intressant läsning. På min stock batteri på min förra 2012 JK Wrangler kunde jag inte driva min kyl via 12v uttaget i bagaget. Var ute efter ett bättre och Optima har inget alls som passar 2012+ JK Wrangler med Pentastar motorn så jag skaffade ett Odyssey batteri och min kyl började funka som den skall. Biltema AGM är kanske jättebra de också men satsade på det batteri jag tror mest på, vill ju absolut inte ha problem med batteriet mitt ute på i vintern själv i skogen. Nu är ju inget fullprof

http://www.rocky-road.com/odyssey-battery.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fourwheeler.com/how-to/154-1 ... y-bashing/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ehnebom
Hemmastadd
Inlägg: 109
Blev medlem: sön okt 04, 2009 21:13
Ort: Hudiksvallstrakten

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av Ehnebom » ons dec 17, 2014 17:55

Problemet är väl att dom kräver olika laddströmmar va? Har läst nånting om det, därför bör man ej använda två olika batterisorter.

Och som sagt, optima är uppskrytet skit. Dom håller bara två år, om dom inte blir djupurladdade innan dvs

Ehnebom
Hemmastadd
Inlägg: 109
Blev medlem: sön okt 04, 2009 21:13
Ort: Hudiksvallstrakten

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av Ehnebom » ons dec 17, 2014 17:55

Problemet är väl att dom kräver olika laddströmmar va? Har läst nånting om det, därför bör man ej använda två olika batterisorter.

Och som sagt, optima är uppskrytet skit. Dom håller bara två år, om dom inte blir djupurladdade innan dvs

rickard
Hemmastadd
Inlägg: 132
Blev medlem: tis feb 03, 2009 15:51
Ort: Östervåla

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av rickard » ons dec 17, 2014 19:53

Ehnebom skrev:Problemet är väl att dom kräver olika laddströmmar va? Har läst nånting om det, därför bör man ej använda två olika batterisorter.

Och som sagt, optima är uppskrytet skit. Dom håller bara två år, om dom inte blir djupurladdade innan dvs
vet en som har ett 15 år gammalt optima som fortfarande drar igång baklastarn vid 30 minus, så att påstå att optima pajjar efter 2 år är ju felaktigt. Men visst kan dom gå sönder, det har säkert gjort det för dig - men alla gör inte det.

om inte vikten spelar så stor roll (optima är ju rätt lätta), så får man ju billigare Ah med andra batterier, och i en bil med winsch bör man ha rätt mycket, jag skulle nog sikta på 150-200 Ah i en Suzuki om man ska winscha sig igenom några surhål! å då har man nog tillräcklig kraft för att starta när det e kallt också. har 2x225Ah i lastbilen (orginalbatterier från 2008) som räcker bra än även när det e kallt så det är absolut inga dåliga batterier. det gäller bara att ha rätt batterier för rätt ändamål. hur bra tror ni ett lithiumbatteri skulle funka som startbatteri? :P men det är ju inget dåligt batteri för det.

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av Ax » ons dec 17, 2014 22:01

Ninetoes skrev:
koppartaket skrev:Annars är det ju en ganska "simpel" grej att ha dubbla batterier, vilket jag kan rekomendera för sådana som oss :)

Ja, hur är det egentligen, kan jag komplettera mitt blivande 55Ah Optima med tex ett 95Ah Biltema AGM eller blir det bara anus av alltihop? Att det är viktigt med lika batterier vi seriekoppling vet jag men det är väl inte lika kinkigt vid parallellkoppling?

El är ju både jobbigt och svårt att tänka på ju. Plötsligt uppskattar jag den mekaniska winchen på Landcruisern allt mer, hade jag behövt köra med dubbla batteribankar på den hade det blivit för mycket att tänka på för en enkel pojke från landet som jag. Dubbla 24V bankar liksom... :wink:
Jag hade nog hoppat över 55Ah Optima och köpt ett 95Ah AGM från biltema. Kan garantera dig att du kommer märka av när du vinchar med Optima batteriet. Satsa istället på att montera en större generator så du hinner ladda upp mellan varje vinschning. Köp även en Ctek-laddare och ladda alltid batterier natten innan så dom är helt fulla.
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av Mathias T » tor dec 18, 2014 21:50

Har fyra st gula optima som suttit i blandade bilar med vinch och bla 3000kw 220v omvandlare, första blir snart 15år nu och alla utom ett som en kass batteriladdare dödade funkar bra fortfarande.
Haft ett par st tudor maxxima också men dom rasade under garantitiden.
Har biltemas agm i husbilen och det verkar funka ypperligt det med trots misshandel med stor 220v omvandlare
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

skogis
Forumräv
Inlägg: 762
Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Ort: alingsås

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av skogis » sön dec 21, 2014 23:16

har bytt motor i min samurai och monterade ett optima red top och då tvekar den inte att dra i gång diesel motorn och orginal batteriplats räcker till
kan bara råda till köp

PFalk
Hemmastadd
Inlägg: 239
Blev medlem: ons maj 02, 2012 15:42
Ort: Torshälla

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av PFalk » sön dec 21, 2014 23:31

Jag har nog inte fattat att Optima bara är skit, tur för mig att placeboeffekten fungerar..

Har två gula Optima 75 Ah i Toyotan - fungerar klockrent
Har ett gult Optima 75 Ah i ena bruksbilen - fungerar klockrent
Har ett gult Optima 75 Ah i andra bruksbilen - fungerar klockrent

Har även ett gult Biltema AMG 75 Ah som jag brukar flytta runt i olika bilar - fungerar utan anmärkning

Jag återkommer i ämnet när något av batterierna gett upp.. eller nä - om det skulle hända så kommer jag iaf att köpa Optima bara för att.
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip

popnit
Forumräv
Inlägg: 968
Blev medlem: lör jan 12, 2008 9:29
Ort: Markaryd
Kontakt:

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av popnit » mån dec 22, 2014 8:55

Jag har och har tidigare haft Optima och är mer än nöjd.
http://www.mjsvets.se" onclick="window.open(this.href);return false;
info@mjsvets.se
------------------------
Träsktroll: Såld
Tgb 20 med cheva 350 och TH700r4
38,5x16-16" Mickey Thompson Baja Claw


Tgb 11 -76 Såld
37x14,5-16" Maxxis Creapy Crawler.
Under uppbyggnad...

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av Grottulf » mån dec 22, 2014 9:24

Jag har ingen egen erfarenhet av Optima, men om man läser på forumen på andra sidan pölen så verkar många vara överens om att kvalitén på dem har sjunkit på senare år. :vetej:

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av Marcus » mån dec 22, 2014 12:49

Grottulf skrev:Jag har ingen egen erfarenhet av Optima, men om man läser på forumen på andra sidan pölen så verkar många vara överens om att kvalitén på dem har sjunkit på senare år. :vetej:
Eller för att ODYSSEY battery har varit ännu duktigare på att marknadsföra sig....

Kuriosa, nån som vet huvudskälet till att Optima har plattorna spolar i stället för block inuti?
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av Ninetoes » mån dec 22, 2014 14:32

Tack för alla svar!

Såhär blev det: jag köpte det gula 55Ah Optimat. 140€ tyckte jag det kunde vara värt. Batteripolerna satt på rätt sida dessutom så bytet var synnerligen smärtfritt. Huruvida det är mer flås i Optimat eller det gamla Vartabatteriet kan jag inte uttala mig om än eftersom Suzi Skottkärra har konverterats till Suzi Snöröjare så den enda winchningen jag ska göra är att höja och sänka plogen, men hittils har det inte behövts.....

Till våren när Suzi ska tjänstgöra som challengebil igen så satsar jag på större generator och två stycken Biltema 95Ah AGM på flaket. Eftersom jag inte har nåt garage utan skruvar ute i blå hallen så väntar jag till våren med det, det finns roligare saker att göra på kvällarna när det är +2 C, regnar och blåser 17m/s N...
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

karlon
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jul 11, 2021 12:35

Re: Optima vs. "vanligt" blybatteri.

Inlägg av karlon » tis sep 28, 2021 13:13

Ninetoes skrev: fre dec 12, 2014 9:54 Hej.

Jag har nu ett 70ah Varta batteri i Suzukin men har fått nys om ett 55ah Optima Yellow top som är till salu för ett rätt schysst pris.

Gör jag bort mig om jag köper Optimabattetiet och kör med det istället? Väger fördelarna med ett gelbatteri upp att blybatteriet är större?
Baserat på vad jag har läst har alla Optima AGM-batterier Optima's patenterade SPIRALCELL-teknik som ger 15 gånger mer vibrationsmotstånd än vanliga AGM-batterier. Vi kan med säkerhet säga att OPTIMA-batterier håller upp till dubbelt så länge som ett vanligt överladdat batteri. Den här bilens OPTIMA REDTOP-batteri är ett SPIRALCELL AGM-batteri med bly-syra. Några få bilar har ett litium batteri under huven i stället för ett bly-syrabatteri, men de är i minoritet. Det har en hållbar konstruktion och hög motståndskraft mot extrema temperaturer och vibrationer så satsa på Optima-batteriet.

Skriv svar