Byta tätningar på dieselpump 6.2 diesel

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

w300i
Rutinerad
Inlägg: 386
Blev medlem: tor jul 11, 2013 14:05
Ort: Sundsvall

Byta tätningar på dieselpump 6.2 diesel

Inlägg av w300i » tis jan 22, 2019 11:12

Ska till sommaren ta och byta en massa packningar på min 6.2a och försöka bli kvitt alla läckage.

Ett av alla läckage är på själva dieselpumpen,där gas-axeln går in i pumpen så verkar o-ringen har gjort sitt. Nu har jag suttit och kollat på en jäkla massa sprängskisser,manaler och forum och läst en massa men många säger olika saker.

Så jag tänkte höra mig för här ifall nån har gjort detta jobb,eller rivit en pump och kan komma med nå matnyttiga tips? Ska ju egentligen bara vara att lyfta på pumplocket och plocka ur en del av länkaget där under,sen märka upp hur låsningen sitter på spjällaxeln och sen bara dra ur axeln. Sen är jag väldigt osäker på hur man ska få dit locket ”rätt” igen då folk snackar om att motorn kan skena om man får dit det fel.

Kom gärna på tips,vill helst bara göra detta en gång och då ska det bli rätt så jag slipper börja om från början :)
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel