Nybörjare!! Vilken bil är en bra första??

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Denpet93
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tis dec 17, 2019 1:37

Nybörjare!! Vilken bil är en bra första??

Inlägg av Denpet93 » tis dec 17, 2019 20:01

Hallå allihopa nu har man lyckats hitta hit och är fruktansvärt sugen på att börja köra offroad. Då till frågan som är vilken bil är en bra första bil? Vad är lättast att meka med? Och vilken finns det mest delar till?? Vad har ni för tips och råd för någon som precis upptäckt denna underbara hobby?

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Nybörjare!! Vilken bil är en bra första??

Inlägg av Iznogoud » ons dec 18, 2019 8:21

Hur långt är ett snöre....?
Vilken bil som passar dig beror lite på dina förutsättningar, ekonomi, vad för offroad vill du köra, har du garage, kan du skruva, köra eller traila till träffar mm.
Har du kollat in någon modell tidigare som du känner dig sugen på? Bästa sättet att välja bil är väl att kolla vad andra kör, speciellt i ditt egna område, så du kan få hjälp av redan kunniga.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Magne74
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jul 08, 2018 17:10

Re: Nybörjare!! Vilken bil är en bra första??

Inlägg av Magne74 » ons dec 18, 2019 9:20

Något som är lätt att skruva med är niva. Dom sälj å tillverkas fortfarande så delar finns det gott om. Umeoffroad säljer ALLA delar till dom för kaffe pengar.
Dom är billiga i inköp och behöver inte mkt för att vara grymt kapabla i skogen. 205/80-16 å kanske en hodoo höjning (2tum) så tar dom sig nästan överallt.
De är tåliga bilar. Karossplåten är i kategorin pansarplåt. Stora driftfel är ovanliga men små fel tex innerbelysning ger upp å andra icke vitala delar krånglar. Men man tar sig hem.
Konstant fyrhjulsdrift med låsbar centerdoff. Det tillsammans med att den inte är så stor gör den sjukt smidigt.

Största nackdelen med dom är komforten. De är inte en bil man pendlar på 110 väg med i onödan. Men jag pendlar med min 10mil/dag.
Lada Niva -88 "Rubelgrinet"
L200 -99

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Nybörjare!! Vilken bil är en bra första??

Inlägg av gubbstrutten » ons dec 18, 2019 12:01

Magne74 skrev: ons dec 18, 2019 9:20 Något som är lätt att skruva med är niva. Dom sälj å tillverkas fortfarande så delar finns det gott om. Umeoffroad säljer ALLA delar till dom för kaffe pengar.
Dom är billiga i inköp och behöver inte mkt för att vara grymt kapabla i skogen. 205/80-16 å kanske en hodoo höjning (2tum) så tar dom sig nästan överallt.
De är tåliga bilar. Karossplåten är i kategorin pansarplåt. Stora driftfel är ovanliga men små fel tex innerbelysning ger upp å andra icke vitala delar krånglar. Men man tar sig hem.
Konstant fyrhjulsdrift med låsbar centerdoff. Det tillsammans med att den inte är så stor gör den sjukt smidigt.

Största nackdelen med dom är komforten. De är inte en bil man pendlar på 110 väg med i onödan. Men jag pendlar med min 10mil/dag.
Efter att ha "avnjutit" en Niva M 2011 i tre år vill jag avråda, om du inte är kompetent bilmekaniker och bilelektriker.
Visserligen blir du relativt snabbt kompetent Niva-mekaniker, om du gör "allt" själv.
Min Niva var vid starten på vårt förhållande mindre än 3 år gammal och hade körts mindre än 3.000 mil.
Många bilar har jag ägt, men ingen som kostat så mycket i delar under mina 3 år och inte fullt 500 mil.
Delarna är billiga, men oj så många det går åt.
Räknade ut att milkostnaden låg i paritet med en Königsegg = drygt 170:-/milen.
En rätt injusterad Niva är inte alls så okomfortabel som belackarna, utan erfarenhet, vill göra gällande.
Nivas största komfortmiss är "bakelitdäcken" de nylevereras med.
Med rätt injusterad menar jag att fördelningslådan är linjerad och något sänkt(8 - 10 mm) + att framaxelväxeln är något "tillbakalutad".
Lite pyssel som ger god utdelning.
Även distanser på 50 mm mellan styrspindlar och övre A-arm samt kapade genomslagsgummin.
Naturligtvis avlägsnad krängningshämmare.
55 mil enkel resa i ett sträck klarade jag av utan bestående men, med medelhastighet på cirka 110 km/t.
Min var höjd 6 cm genom nya skruvfjädrar samt 215/80-15" Cooper A/T-däck.
Största som fick plats - men som ändå "putsar" bakre hjulhuskanterna vid maxflex.
Heltäckande skyddsplåt som även skyddade knutkorset vid bakre pinjongen.
Rocksliders av 5 mm aluminium täckande sidobalkarna/trösklarna var välbehövliga/hårt nyttjade.
Val Racing torsen inställd på "5" i bakaxeln("lösare" inte så effektivt och "hårdare" riskerar drivaxlarna).
Kraftigt förstärkta undre bakre länkarmar och (justerbart) panhardstag är ett måste - originalen är tillverkade av något som liknar dammsugarrör.
Infästningarna av bakre länkarmarnas infästning bör kontrolleras och vid behov förstärkas.
Att bilen skulle vara gjord av pansarplåt ställer jag inte alls upp på - tvärt om - och dessutom dålig underbehandling av plåten rent generellt och i synnerhet vid karosseriskarvar.

Efter att ha ägt 16 st 4x4-bilar sedan 1999 vill jag påstå att bästa bilarna är Suzuki.
Har just nu min fjärde, en Jimny -06.
Hade jag inte klantat mig och kört upp för ett allt för brant spår, som resulterade i att Samuraien stegrade sig och rullade 2 varv baklänges och blev "takshoppad", så hade vårt förhållande fortsatt längre än 11 år, och då hade det inte blivit någon Jimny.
Efter 3½ år är enda "reparationen" på Jimnyn en positionsljuslampa fram.
Höjd 3 cm och 215/80-15" Cooper A/T-däck, de största som gick dit efter en lättare moddning av frambumpern hos en lack-/skadeverkstad.
Med Jimnyn har jag bärgat ett flertal Jeepar - såväl Grand Cherokee som Wrangler Unlimited Rubicon - efter att de försökt ta sig fram efter min Jimny.

Så mitt råd är att köpa en Suzuki.
Ska du åka i skogen så välj en med singlepoint/"elektronisk" förgasare.
Köper du en 41X eller Samurai bör du samtidigt investera i en MIG.

:tumbup:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Magne74
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jul 08, 2018 17:10

Re: Nybörjare!! Vilken bil är en bra första??

Inlägg av Magne74 » ons dec 18, 2019 14:27

Min niva har gått 26tuseb mil. Jag har haft den i ca 1500. Har bytt slavcylindern och medbringare/hardyskiva.
Jag har läst om din niva i forumet. Verkar vara ett riktigt måndags X 🤔. Men angående karossen står jag fast. Körde i skogen å fick upp ena framhjulet på en stubbe, gled ner då de slog dörren SMACK i en björn. Blev bara en liten buckla. Men med nivor verkar dom alla ha personlighet hitta en bra å den går för evigt men en dålig går aldrig (som din 😉)
Lada Niva -88 "Rubelgrinet"
L200 -99

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Nybörjare!! Vilken bil är en bra första??

Inlägg av Iznogoud » ons dec 18, 2019 14:41

Under mina 15+År i offroadsvängen tror jag att jag sett 1 eller 2 nivor i skogen, den ena där för att köras sönder vilket lyckades efter rätt kort tid med halvbrutal körning på "skogsstig", den andra som det kördes mer seriös offroad med tillbringade mer tid i garaget än i skogen. Så jag skulle nog inte med annat än de få erfarenheterna rekomendera en Niva som annat än bärplockarbil på fina grusvägar.

Isåfall hellre en Suzuki 410/413/Jimny om vi talar mindre 4x4 bilar lämpade för skogen.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Nybörjare!! Vilken bil är en bra första??

Inlägg av Fisketorp » ons dec 18, 2019 15:28

Har du ett körområde som du planerat besöka?
Se över hur terrängen där är och investera i bil efter det.

Niva är en trevlig bil och framkomligheten är bra, delar är billiga om man köper dem från rätt ställe (Mekonomen etc är inte rätt ställe) Som redan nämnt behöver man gilla att skruva om man kör Niva, men rekomenderar att besöka lada niva forumet. Där pratas det om fördelar samt nackdelar med Niva.

Kör själv Pajero mk1 och är mycket nöjd med framkomligheten och kostnaden för att få plats med 35" var gratis.
Lite osäker på hur vanligt det är med mindre däck där vi kör, men då det blivit en del spår på sina ställen kan framkomligheten vara svår med alltför små däck.

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Nybörjare!! Vilken bil är en bra första??

Inlägg av gubbstrutten » ons dec 18, 2019 16:07

Det finns många "Bra bilar för en nybörjare".
Beror på vad man vill/ska ha den till - och budgeten.

Vill man vara värst i skogen rekommenderar jag en Mercedes Geländewagen. Den går nästan inte att döda.

Land Rover Defender tar sig också bra fram i skogen omoddad. Den behöver man inte anstränga sig för att döda - det sköter den själv.

En bil som inte bör tas ut i skogen omoddad är Jeep Wrangler TJ. Fjompiga "fotsteg" som naturen gratis brukar demontera. Så låg att oljetråget tar i stenar så att oljeevakueringspluggen trycks in/upp i tråget så att den inte går att demontera utan oljebyte måste ske medelst "elektrisk oljebytare från Biltema" genom oljestickans hål. Har jag råkat ut för på TJ -05 & -06.

Min debut i spenaten skedde 1999 i en Terrano II av det årets modell. Kort 2-d, 2.3 bensin, manuell, höjd 2" fram(vågade inte skruva upp mer) och 3" bak med Biltemafjädrar. 245/80-16" Cooper max vad som fick plats. Mycket driftsäker och kompetent(för att vara en nästan std-bil).

Populära "instegsmodeller" är Jeep Cherokee XJ och Jeep Grand Cherokee. Billiga i inköp. Gott om begagnade delar. Inte allt för dyra nya delar. Lättmekade(relativt). Fin komfort till- och från "lekplatserna i spenaten".
Den senare liiiite väl stor mellan träd och klippor.

Kom till en offroadträff och bilda dig en egen uppfattning om vad som passar dig, din budget och dina mek-kunskaper.
Du får säkert som amen i kyrkan åka med någon eller några om du frågar.

:tumbup:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: Nybörjare!! Vilken bil är en bra första??

Inlägg av JZ » ons dec 18, 2019 16:20

gubbstrutten skrev: ons dec 18, 2019 16:07
Land Rover Defender tar sig också bra fram i skogen omoddad. Den behöver man inte anstränga sig för att döda - det sköter den själv.
:tumbup: :beer:

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Nybörjare!! Vilken bil är en bra första??

Inlägg av Iznogoud » ons dec 18, 2019 18:10

Skulle du bli intresserad av en Grand Cherokee så har jag en V8 till salu, besiktad/avställd, med slitna 33".
Se säljesdelen på forumet.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Denpet93
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tis dec 17, 2019 1:37

Re: Nybörjare!! Vilken bil är en bra första??

Inlägg av Denpet93 » tor dec 19, 2019 0:18

Iznogoud skrev: ons dec 18, 2019 8:21 Hur långt är ett snöre....?
Vilken bil som passar dig beror lite på dina förutsättningar, ekonomi, vad för offroad vill du köra, har du garage, kan du skruva, köra eller traila till träffar mm.
Har du kollat in någon modell tidigare som du känner dig sugen på? Bästa sättet att välja bil är väl att kolla vad andra kör, speciellt i ditt egna område, så du kan få hjälp av redan kunniga.
vilken typ av offroad jag vill köra är ännu oklart. Jag har eget garage och skruva har jag inga problem med, Hade tänkt köra bilen till och ifrån träffar osv. Jag har helt ärligt kollat mest på jeep & suzuki

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Nybörjare!! Vilken bil är en bra första??

Inlägg av Iznogoud » tor dec 19, 2019 8:38

Suzuki lämnar jag åt andra att rescensera då min erfarenhet av dessa är att se på när de kör på i princip grumligt vatten = lätta.

Av Jeep har jag erfarenhet av Cherokee XJ och Grand Cherokee ZJ varav jag föredrar den senare då den är bekvämare, rostar inte lika mycket och har fler olika motoralternativ. V8 5.2 ( eller den speciella upplevelsen 5.9 Liter :woot: som fanns endast -98 ) eller I6 4 Liter spelar egentligen inte så stor roll, det är en smaksak eller ljudupplevelse... Diesel ( VM Diesel )finns också, men är ovanlig och benägen att gå sönder i "topparna".

Håller du dig på 33" eller mindre så är de rätt skottsäkra om de skötts ordentligt vad gäller oljor mm.
XJ rostar nästan överallt, lite som en gammal Ford. ZJ rostar nästan bara i trösklarna, + kosmetisk rost på dörrar, baklucka mm, men det är inget som SBP anmärker på.

XJ har stora fördelningslådan ( 242 ) där du kan köra 2WD, ZJ har oftast lilla f-lådan ( 249 ) 249 lådan är starkare och egentligen den bästa lådan såvida du inte vill bränna bakdäck utanför pizzan, då du inte behöver fundera på vilket läge du kör på, utan bara bestämma om du ska köra på hög eller lågväxel.

249 lådor -96 till -98 har mekanisk lågväxel medans de tidigare kör lågväxeln över en viscokoppling som kan gå sönder och bli låst hela tiden vilket blir jobbigt vid tvära svängar på asfalt. I skogen är det en fördel med låst visco dock då bilen alltid är 4x4.
Alla viscos slits med tiden, och en trasig visco gör inte ( i 99% av fallen ) bilen okörbar utan bara bråkig vid sväng på hårt underlag.

Delar, både original och ombyggnadsrelaterade finns i överflöd på nätet till låga priser.

Svensksålda bilar har alltid skyddsplåtar under kylare, f-låda och tank, den enda plåt som är viktig är den under f-lådan.

Bränsle och skatt är väl den sorgliga delen med Jeep, med större däck hamnar man lätt på 2 Liter milen efter väg + skatten på styvt 3000Kr men det kan man ju kompensera med att strunta i thailandsresan och ha roligt hemma istället.
Båda kan etanolkonverteras enkelt via spridarbyte om man vill det.

Vanligaste problemen på ZJ är tidigare ägare = oljeservice/automatlåda och viscon.
Rost och sådant ser du ju direkt om du kollar på en bil, dålig visco känns vid provkörning i 8 på en parkering, automatlådan ska börja driva ganska omgående vid iläggande av växel från neutral eller P läget. Vid längre tveksamhet är det ett tecken på inre slitage.

Oljan skall vara klarröd och av ATF + sort i en ZJ, ej DXIII eller liknande. Motorn går nog att köra på matolja i värsta fall, jag kör mina på helsyntet vilket orsakat en stroke hos en tidigare jeepåkare :roll:
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Nybörjare!! Vilken bil är en bra första??

Inlägg av Lars 9k » tor dec 19, 2019 9:20

Jag är också extremt partisk men så här kan det ”sluta” när man köpt en hyfsad originalbil.

https://www.overlanding.nu/forum/index. ... rwannabee/
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Skriv svar