Jeep wj 4,7 VS Huyndai santa fe 2,4

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

renegaden1
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tis mar 10, 2020 1:57

Jeep wj 4,7 VS Huyndai santa fe 2,4

Inlägg av renegaden1 » tis mar 10, 2020 2:07

Vilken går bäst efter oplogade skogsbilsvägar?

pasenracing
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: lör feb 09, 2019 20:11
Ort: Älmhult

Re: Jeep wj 4,7 VS Huyndai santa fe 2,4

Inlägg av pasenracing » tis mar 10, 2020 6:49

Santa Fe är en relativt trött bil som saknar hög/låg-växel.
Jag hade en 2003 om jag inte minns fel, funkade bra och tog sig fram stabilt och säkert på vanliga vintervägar här nere i södra sverige, hade faktiskt en del snö den vintern till och med.
Men det är nog inte en bil som jag skulle köra utanför vägen med, knappt på skogsbilsvägar.

Dock så ser jag ett par Santa Fe köra förbi här ibland med jägare i så dem kanske klarar sig bättre på dåliga vägar än vad jag tror.

Men jag upplevde att 2,4an är en för liten motor till den bilen, för lite vrid i den så den behöver varvas för att trivas.
Relativt trevlig bil annars måste jag säga, gott om plats i dem om inget annat.
Robert Hedblom
Älmhult/Delary, Kronobergs Län

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Jeep wj 4,7 VS Huyndai santa fe 2,4

Inlägg av Iznogoud » tis mar 10, 2020 9:29

Santa fén har bara framhjulsdrift tills det börjar slira och signal skickas till bakaxeln som då kopplas in elektriskt med kännbar fördröjning. Jag upplevde det som störande då det på isig väg kan ge upphov till bakvagnssladd då bakaxeln kopplas in så "häftigt" om föraren samtidigt gasar "hårt".

Santa fén har också dyra servicekostnader om den servas på verkstad, kamrem ska bytas vart 3År eller 6000Mil på 2,4
V6 minns jag inte men är säkert i samma område, V6 är enklare att byta på då den inte kräver kamlåsningsverktyg.
Tidiga dieselmotorer måste lyftas upp något för att kunna byta kamrem på då ett motorfäste annars inte går att ta bort, de senare motorer blev förbättrade på den punkten.

Annars är Santa fé rätt skottsäker om den skötts, bakre bärarmar är svaga punkten om de inte bytts ut, kolla rost där NOGA.

Gissningsvis är jeepen ett bättre val baserat på hur äldre jeepar med "konstant" ( viscostyrd ) 4x4 beter sig på halt underlag.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Jeep wj 4,7 VS Huyndai santa fe 2,4

Inlägg av gubbstrutten » tis mar 10, 2020 11:31

renegaden1 skrev: tis mar 10, 2020 2:07 Vilken går bäst efter oplogade skogsbilsvägar?
Svårt att svara på. Beror inte bara på bilen utan även på vad som finns bakom ratten.
Men som exempel vill jag nämna att det är några yngre män i sin bästa ålder som gör vad de kan för att plåga livet ur en "santa fjärt" på Sandlycke.
Än, efter uppskattningsvis 6 lördagar, har de endast lyckats avlägsna yttre detaljer som skärmbreddare och bumpers fram och bak m m.
Sidobalkar "trösklar" på prosa, har naturen hjälpt dem att minimera/modifiera.
Gissar att det är med hjälp av tigersåg som större däck beretts plats.
PÅ MIG imponerar "santa fjärten" och gossarnas framfart.
Så allt går, bara man vill. :lol:
Hänger på grundgasen och varvtalsstoppet. 8)
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Skriv svar