Mazda BT50 08A

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Picard
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: lör feb 06, 2021 22:06

Mazda BT50 08A

Inlägg av Picard » lör feb 06, 2021 22:20

Hej

Har råkat haverera min motor en 143 hk diesel kod WLAA
En ventil har gått åt fanders och tagit i kolven så den glappar nu ca 5 mm upp och ner.
är det någon som har koll på om det finns andra motorer som passar ? Ranger borde ha likadan motor.
Får inte riktigt ihop vad alla motor betäckningar betyder WLAA WLAE etc. Vill ju inte köpa något som inte passar.
Man tycker att det borde finnas en del kompatibla motorer.
Skulle bli mycket tacksam för lite hjälp här.


Micke

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Mazda BT50 08A

Inlägg av hakan13 » sön feb 07, 2021 9:14

ja jag får också lite olika svar om motorkod beroende på var... men på tex. skruvat.se så heter båda WLAA...
på Mekonomen som tar från transportstyrelsen heter båda WL... men inte så ovanligt att transportstyrelsen har fel uppgifter!!
och på en del andra heter Mazdamotorn WL och Fordmotorn 1... men skulle förvåna mig mycket om det inte är samma motor!! tror dom 2 första bokstäverna är dom viktiga!? men säker är jag inte!! kan den äldre modellen bättre! och där är det samma motorer!! och den heter också WL... så kanske är samma block... men sen vet jag inte om det är samma topp och kolvar!!
går det inte att renovera toppen på din motor?? eller är underdelen också skadad?? lite osäker på var du menar att det glappar!! om underdelen är samma så har jag en renoverad sån från äldre modellen!! borrad med nya kolvar som bara gick ett halvår innan en vipparm pajjade kamaxeln!! och med ny topp men med 2 krokiga ventiler...
men ibland så är ju en beg. motor billigare än en renovering så...
kan ju nämna att när jag bytte motor i en BMW så stämde inte dom sista bokstäverna i motorkoden!! men funkade bra!! flyttade över det mesta av kringutrustningen från gamla motorn!!

men kolla med nån som säljer!! jag hade turen att det var samma som sålde Mazda och Ford när jag skruvade... så där fick jag mycket hjälp!! dock hade dom mycket lättare att plocka fram uppgifter om Mazda!!
och skroten jag köpte BMWmotorn av kollade upp motorkoden... så skrotarna kan ha koll...

vi hade en Ranger 02 som jag renoverade och senare bytte motor på (Mazdamotor) hos förra chefen...
1a gången den rasade så fanns inga motorer på skrotarna!! 2a gången blev en Mazdamotor billigare än nya ventiler och en ny kamaxel!! så jag har skruvat lite på dom där... :mrgreen:
lycka till med letandet!!

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Mazda BT50 08A

Inlägg av jonte_malmö » sön feb 07, 2021 11:40

hakan13 skrev: sön feb 07, 2021 9:14 vi hade en Ranger 02 som jag renoverade och senare bytte motor på (Mazdamotor) hos förra chefen...
1a gången den rasade så fanns inga motorer på skrotarna!! 2a gången blev en Mazdamotor billigare än nya ventiler och en ny kamaxel!! så jag har skruvat lite på dom där... :mrgreen:
lycka till med letandet!!
Lite OT. Men när det gäller de gamla, typ 2002, så är det precis samma motor på Ranger och Mazda. Men Mazda har elektronisk pump, och Ford Ranger mekanisk pump? Har läst det någonstans, vet du om det stämmer?
Ford Explorer '98

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Mazda BT50 08A

Inlägg av hakan13 » sön feb 07, 2021 13:19

Näe!! Det är samma mekaniska pump!! Men den är elektroniskt styrd... blev rek. att skifta pump när jag bytte motor... pga. startspärren... men tror egentligen inte det behövs... startspärren sitter nog nån annan stans i systemet!!

Picard
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: lör feb 06, 2021 22:06

Re: Mazda BT50 08A

Inlägg av Picard » sön feb 07, 2021 20:12

Letade lite och kom fram till att den heter WLAT sen var skillnaden på WL-WLAA-WLAT-WLAE är vet jag inte och än mindre om det är möjligt att olika koder passar i samma bil . Det är ju troligt att det är mindre skillnader typ avgasrening nån givare mm. Ju mer kompatibelt ju mer har man att välja på. Men återigen man vill ju inte köpa en motor som inte passar.
Glappet är tydligen lodrätt och då är det antingen kolvbult eller vevlager vet ej vilket utan att riva ner mer.

Micke

Skriv svar