Köra i terräng obesiktat

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

kohp
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: tis mar 23, 2021 9:15

Köra i terräng obesiktat

Inlägg av kohp » tor feb 03, 2022 18:52

Tjena, har en bekymmer som varken Försäkringsbolag eller Transportstyrelsen kan svara på. Jag äger en förlänge sedan epareggad Suzuki SJ413. Jag har nu byggt om den för att användas på snöskoterleder, alltså på snö. Eftersom den idag är obesiktad och med det belagd med körbud får den inte användas i trafik. Alltså på allmän väg. Men i mitt fall är det inte fråga om detta. Nån som kan hjälpa mig vidare, har inte lust att montera på hjul igen å åka 15 för besiktning. Å skönt att få teckna nån form av försäkring.

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Köra i terräng obesiktat

Inlägg av Iznogoud » tor feb 03, 2022 19:31

Försäkra kan du väl göra ändå + påställning med skatt betald trots obesiktat men MED körförbud, så gör ju många i offroadsvängen.
Dock ställer jag mig väldigt tvivlande till att något f-bolag vill ge ersättning vid ev, skada vid terrängkörning under de förutsättningarna.

Gissar att du har bättre lycka om du reggar den som terrängvagn eller motorredskap som nog är en mer passande registrering för ditt ändamål.
A-traktor är ju bara en förenklad personbil för vägtrafik, och ej en traktor i någon egentlig form.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... orfordon1/
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... orredskap/
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

kohp
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: tis mar 23, 2021 9:15

Re: Köra i terräng obesiktat

Inlägg av kohp » tor feb 03, 2022 21:21

Jo, det är det som är problemet. Jag vill vara försäkrad klara mig helskinnad om jag blir inblandad i nåt. Typ om nån blådåre dundrar in i ekipaget å vill lägga skulden på mig. Alltså skador gentemot annan part. Enligt f-bolagen går det finfint att teckna försäkring, men visar det vara körförbud gäller inte försäkringen. Och har varken tid å lust att besikta kärran. Bandsats är monterad på sussen å dessutom en besresa på 15 mil….

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Köra i terräng obesiktat

Inlägg av Iznogoud » fre feb 04, 2022 9:00

Har du 1a handsuppgifter på att försäkring inte gäller om påställt, försäkrat OCH körförbud?

Som jag skrev kör många så idag och historiskt, men jag är tveksam till att det är giltigt, men utan "kött på benen".
Likaså kräver många träffar försäkrat men inte besiktat, och då faller ju kravet/nyttan med försäkringen för träffarrangören.

Sedan har vi ju också det finstilta i försäkringarna om att även då fordonet är besiktat, skattat och försäkrat, så gäller inte försäkringen om fordonet körts i tävlingsliknande sammanhang. Och jag misstänker att en offroadkörning mycket gärna placeras i den kategorin av ett f-bolag då en sådan körning inte sker på väg såsom fordonet är bes, och försäkrat för.

Hur utfallet blivit i en verklig händelse är okänt för mig.

Besikta med bandsats lär inte gå misstänker jag, och skulle bes,teknikern ändå släppa igenom bilen med den på och en allvarlig olycka inträffa som undersöks av polis/f-bolag lär de säkert ha åsikter om bandsatsen då.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

kohp
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: tis mar 23, 2021 9:15

Re: Köra i terräng obesiktat

Inlägg av kohp » fre feb 04, 2022 21:13

Jepp, du är inne på rätta problemet. Varför kräva försäkring när den inte gäller? Enligt det svar som jag fick från försäkringsbolaget så gällde inte försäkringen om kärran har körförbud. Dessutom, som du skriver, besikta, få godkänt, och sen sätta på bandsats, vad händer?
Hursomhelst, försäkringsbolaget tyckte att frågan var intressant och de inväntar svar från Trafikverket där jag tagit upp frågan, men inte fått något riktigt svar ännu

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Köra i terräng obesiktat

Inlägg av niva_mats » ons sep 27, 2023 9:12

Gammal tråd men då aktuell.

Om man förenklar det enormt så om du lagligen kan köra ner till glasskiosken så är du i lagstiftarens ögon också välkommen vid sidan om vägen.

För att försäkringen ska gälla så ställer bolagen en del krav, som att fordonet ska vara påställt och besiktigat.
Det för att dom ska veta att en grundnivå uppnåtts.
Om du likväl varit ute med din bil så kommer bolaget om du har trafikförsäkring att stå tredjeparts anspråk.
Är du helt oförsäkrad kommer trafikförsäkringsföreningen att hantera ärendet.
I bägge fallen kan du bli skyldig att stå kostnaderna som bolaget/föreningen dragit på sig i ärendet.

Givetvis finns det en massa undantag.
Men du kör inte tävling/träning på avlyst mark, du kör inte heller på räddningsledares order mm.

Jag personligen tycker det är ren sport och bra nöje att köra in och få riktiga lik godkända på Bilprovningen.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Skriv svar