fördelningslåda med center diff?

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

essinge
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tor feb 03, 2022 11:15

fördelningslåda med center diff?

Inlägg av essinge » tis feb 22, 2022 15:31

Hallå alla kunniga, har för mig att det finns fördelningslådor med centerdiff. Alltså en differetial mellan fram och bakaxel kardaner. Nånting säger mig att landrover har haft något sånt, samt en toyata landcruiser bärgare jag körde på nittiotalet. den hadde i alla fall tre diff spärrar! en till fram axel en till bakaxel och antagligen en till centerdiff....kan det vara så? och i så fall är dom någe bra fördelnings lådor? ja menar det spänner ju som fan i axlarna när man svänger på låga fyrhjuls driften (volvo valp) och borde bli bättre med centerdiff....Någon som vet?
Gammal Vattenfalls valp helplåtkaross som radiovalpen fast 12 volt

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: fördelningslåda med center diff?

Inlägg av Grottulf » ons feb 23, 2022 14:19

Det finns.
Jag har bara koll på amerikanska grejer.
Där har NP203-lådan mitt-diff.
kan finnas någon nyare som har det också, men det har jag dålig koll på.

Men det är ju inte bara att byta, den ska ju passa både i bultmönster o axel....

Är den "divorced" så blir det ju dock lite lättare iaf.

Kan du inte bara lägga i 2wd? 😁

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: fördelningslåda med center diff?

Inlägg av Iznogoud » ons feb 23, 2022 17:20

Hur då spänner som fan...?

Kör du i skog eller på mjuk mark ska det inte spänna alls i drivlinan utan endast vid sväng på asfalt, och där ska/bör du ändå inte köra 4x4 med en Valp.

Är det en gammal Valp eller en C202?
Den senare ska inte ha lamelldiff bak vad jag vet, utan endast öppen diff vilken inte ska ge de problem du beskriver.

Min valp-willys hade rustade lamelldiffar både fram/bak och lät som att den skulle gå av på mitten vid sväng på asfalt, på lerig mark var svängradien som en oljetanker, annars helt odramatisk.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

valdas 76
Forumräv
Inlägg: 615
Blev medlem: sön feb 15, 2009 22:16
Ort: Kristianstad, Skåne

Re: fördelningslåda med center diff?

Inlägg av valdas 76 » sön feb 27, 2022 20:53

Fördelningslådor med centerdiff-

Land Cruiser 80 serie
Geländewagen
Jeep Cherokee/Grand Cherokee
Land Rover Discovery/Range Rover
Lada Niva (friliggande låda)

finns säkert fler...
TLC BJ75-finbil
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61

essinge
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tor feb 03, 2022 11:15

Re: fördelningslåda med center diff?

Inlägg av essinge » ons mar 16, 2022 16:40

hej alla, jag har en gammal" ur valp " med lamelldiff i bak, och eftersom den inte har servostyrning ( har inte lyckats få tag i någon 164 snäcka än) så blir den trög styrd och bånglig även om jag bara kör på grus. tanken är att använda den till båt upptagningar och kunden vill ju alltid ha båten där man helst inte vill....därför hade det varit smidigt om det inte spände så j...kligt i axlarna.

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: fördelningslåda med center diff?

Inlägg av Iznogoud » ons mar 16, 2022 17:30

Tillägg till mitt tidigare svar, det var med ilagd 4x4. med 4x2 fanns inga tendenser till brytande i drivlinan.
Går det tungt även på grus kan jag tänka mig att du har något som kärvar i styrningen.
En original Valp utan servo jag hade kunde köras med 38,5x13,5" hjul utan att orsaka svettpärlor i pannan.

Med risk för att låta partisk, om du ska lägga i och ta upp båtar mm skulle jag rekomendera en Jeep ZJ i stället, betydligt komfortablare än en Valp och oerhört kompetent för uppgiften med automat, 4x4x, lågväxel, servostyrning, lamelldiff bak mm. Nyare WJ har än mer utvecklad 4x4 till lägre pris, än en fräsch Valp idag.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Skriv svar