Expedition Isabella

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

squiz3r
Hemmastadd

Expedition Isabella

Inlägg av squiz3r » sön aug 11, 2013 23:01

För ett tag sedan satt jag och slösurfade på kvällen när jag fick se ett taktält på blocket. Hade en 15 mil dit och säljaren visade sig vara kvällspigg, så jag hoppade i bilen direkt. Några timmar senare hade jag impulsköpt ett tält modell "Isabella", dansktillverkat, gissningsvis 60-tal för en 3500-lapp.

Nu var jag ju tvungen att testa tältet. Passande nog så hade jag lite semester just då! Så jag packade ur bilen och började inspektera bra-att-ha sakerna som alltid ligger i den.
Bild

Bild

Såg bra ut, men för att leva bekvämt behövs lite mer... Efter en stunds packande hade jag fått med mig det viktigaste: Kläder, värma och kalla, picnic-väskan med bestick osv, spritköket, en kastrull, en stekpanna, sängkläder, täcke, kudde, kylväska, ficklampa, lite reservdelar, spännband osv.
Bild

Cykla är ju kul, så jag slängde ihop en cykelhållare och så var jag iväg!
Bild

Masonitskiva spänd ovanpå taktältet för att skydda mot grenar osv.
Bild

Men ingen expedition är komplett utan haverier? Bilen har alltid varit så snäll och fungerat perfekt för mig, men efter bara en halvtimme in på expeditionen började det lukta bränt.. Jag stannade till och ett rökmoln uppenbarade sig från höger framdäck... Efter att ha grävt bort ett halvkilo glödande jord från bromsskivan kunde jag konstatera att bromsen låst sig, och inte lite heller.. Efter en del bankande med klubban lossnade den så pass att jag kunde återvända hem. Här lossade jag hjulet, spolade av allt med högtryckstvätten och bankade vidare med klubban. Tillslut lossade den helt, eller tja tillräckligt i alla fall. Resan fortsatte!

Första kvällen kom snart och jag letade mig ut i ödemarken. Vid en sjö hittade jag en lugn plats att stå. Tältet fälldes upp och jag lagade till en middag som avnjöts till god utsikt!
Bild

Bild

Bild

Vad jag inte räknat med var att den lilla vägen som gick en liten bit bort tydligen var en stor lastbilsled. Hela natten kom det lastbilar susandes och självklart vaknade jag av varenda en av dem..

Morgonen kom till slut i alla fall! Rätt gott om plats inne o förtältet. Riktigt smidigt att kunna komma åt sakerna i bilen eller kunna äta frukost vid bordet utan att bli blöt.
Bild

Backen med köksutrustning fungerar som en ypperlig diskbalja!
Bild

Resan gick vidare. Några asfaltvägar blev det i början.
Bild

Bild

Men efter ett tag byttes det svarta mot grus..
Bild

Vägarna blev sämre och sämre när jag navigerade med enbart min kompass som hjälpmedel...
Bild

Ibland fick man vara optimistisk för att ens kalla det för väg..
Bild

Men Jeepen kämpade på i stormfart! Då och då såg man faktiskt täcken på civilisation!
Bild

Bild

Mil efter mil med skogsvägar.
Bild

Nej, det är ingen cykelväg. Den är smalare än så och avsedd för biltrafik!! :shock:
Bild

Lunchstopp.
Bild

Vid ett ställe fick jag syn på en liten affär mitt ute i ödemarken. Bland hästkärror och kringluffsandes hästar träffade jag de trevliga ägarna. Vet inte om de kan kallas för amish eller inte, men klädda i snygga ålderdomliga kläder var de i alla fall. Efter att jag köpt mig en flaska lokalproducerad olja så blev jag rekommenderad att vandra förbi gården, upp genom en skog och komma fram till ett stup. Vid detta stup hade man nämligen en utsikt på över 10 mil!!!
Bild

Körde vidare på vägar som inte verkar ha varit underhållna sedan andra världskrigets bandvagnar krossade dem och hittade ett vackert vattenfall som fick bli lunchpaus.
Bild

Bild

Bild

Alla nätter kunde ju inte bli vid en sjö, så här fick det bli på ett kalhygge.
Bild

Min vanliga otur var med mig... När jag fällt upp tältet och tänt grillen hörde jag ett susande och brummande... Vad är det?? Ett vindkraftverk gömt bakom trädet!! Där var den nattens sömn förstörd.
Bild

För säkerhetsskull kamouflerade jag bilden så att det sätt från vägen skulle se ut som ett vanligt tält->campa på allemansrätten. :mrgreen: Trots detta kom det en militär på morgonen och körde ett varv runt mig för att inspektera, men han körde sin väg igen och så gjorde jag.
Bild

Nästa dag körde jag vidare. Mycket att kolla på!
Bild

Bild

En cykeltur hanns med.
Bild

En kyrka längs med vägen.
Bild

Notera hur nyckeln hänger på spiken bredvid dörren!
Bild

Inte alla ställen man känner sig så välkommen på :shock:
Bild

Lite mer bilder:
Bild

Bild

Bild

Bild

En intressant möbelbutik med handgjorda möbler.
Bild

Tillslut blev vägen bred igen och jag kom tillbaks till civilisationen.
Bild

Pluspoäng till de som kan lista ut vart jag körde! :mrgreen: :mrgreen: Några personer är förbjudna att gissa, bland annat du, mantaJohan :!:
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5

gutterslut
Hemmastadd

Re: Expedition Isabella

Inlägg av gutterslut » sön aug 11, 2013 23:26

Det där såg riktigt härligt ut! Gav en del inspiration.... Hmmmm. Snygga bilder också!
Apokalypsen är snart här!

jenik
Beroende

Inlägg av jenik » sön aug 11, 2013 23:32

Fin resa!

Jag gissar på trakterna kring Vättern? Kanske tom Vättern runt?
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

Klemenz
Forumräv

Inlägg av Klemenz » sön aug 11, 2013 23:36

Var det dig jag såg i borås trots allt då? såg en Cherokee med taktält och exakt lika fälgar som du :shock:
Vw Caddy 1.9d -00 Äcklig å ful, men billig!
Sj413w -86 lite längre än genomsnittet

mattias.j
Användare

Inlägg av mattias.j » mån aug 12, 2013 0:03

Tippar på karlsborgs fästning och hjo.
kör jeep ADMIRAL = commander crd-06 med 33"däck, höjd med 4"superlift.
Volvo tgb11-75 ,höjd med 38,5 boggers och vw transporter-04 nio-säten(familjebil+packning)

Robe
Guru

Inlägg av Robe » mån aug 12, 2013 7:13

Klockrent! Fina bilder :)
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

kalle
Guru

Inlägg av kalle » mån aug 12, 2013 8:28

Snyggt semesterreportage!
Tog du sej hem från Ren Väg träffen sen?

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » mån aug 12, 2013 10:40

Kul!
Man behöver inte åka långt för att få stora upplevelser,
Sverige är rätt trevligt att semestra i också :tumbup:

squiz3r
Hemmastadd

Inlägg av squiz3r » mån aug 12, 2013 12:32

Bra gissningar! Hjo och Karlsborg är helt rätt. Vättern runt, nästan, Vänern runt i alla fall. Dock följde jag Vätterns västra strand neråt. Rundan blev:

Start vid Baldersnäs herrgård.
grusväg upp till laxarby, sedan asfalt till Åmål.
Mellan Åmål och Karlstad fanns det dåligt med småvägar, så det blev motorväg.
övernattning bredvid en väg mellan Kristinehamn och Degerfors.
Sen blev det guidad visning på Nobellmuseet i Karlskoga, kan jag rekommendera!
vandring i sveafallen, Degerfors. Jättegrytor.
nu blev det gott om grusvägar. Här körde jag i princip enbart efter kompassen, söderut, och hamnade efter många timmar vid Forsvik. Här var dock det mesta stängt, men kul att kolla på kanalen, bruket och hjulångaren i alla fall! Åkte vidare mot Karlsborg där jag fyllde på vatten i gästhamnen och vandrade runt i fästningen. Övernattning på skjutfält. Körde vidare mot Hjo där det fanns en massa kul småbutiker, fina trähus och vacker park. Ska också finnas en buffelfarm där i trakterna, men den glömde jag. For istället iväg mot Skövde och sedan norrut därifrån. Här var fullt av underligt risiga vägar och naturreservat. Jag stannade vid silverfallet i karlsfors. Fortsatte söderut på vallevägen, påstås vara Sveriges vackraste väg. Hade gärna cyklat denna, men det han jag tyvärr ej. Härifrån fick det bli stora vägar ner till Borås för att hinna till nattorienteringen på Ren väg offroad meet. Hade velat kolla på unos djur (trä statyer) samt hollogramutställningen i Tidaholm(?) också, men det får bli någon annan gång.

Med mitt dåliga geografiska sinne har jag säkert skrivit fel ortsnamn här och var, så ursäkta mig för det ;)

Såg du en Cherokee med taktält i Borås så var det alltså med säkerhet mig!

Mer bilder från träffen kommer till min projekttråd, förhoppningsvis i kväll! Lyckades spräcka bensintanken där också, men efter en massa hjälp från en supersnygg och välutrustad svart land cruiser från Olerum offroaders fick jag det temporärt lagat med kemisk metall så att jag kunde börja min hemfärd. Fyllde på 15 liter i Borås, fyra mil senare fick jag bensinstopp.. Hittade ett till hål som jag tätade med en disktrasa och ett spännband, detta dög för att klara mig de sista 16 milen hem. Nu får det alltså bli en ny tank, inne i bagaget! Tack till alla som hjälpte till!
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5

squiz3r
Hemmastadd

Inlägg av squiz3r » mån aug 12, 2013 15:24

Expeditioner på hemmaplan kan absolut vara jättekul, jag hade gärna haft dubbelt så lång tid på mig för denna sträckan. Trots det drömmer/siktar jag på en betydligt längre tur med riktning söderut. Denna rundan gav mig mycket lärdomar och kött på benen. Några saker jag lärt mig:

Räkna med 50% till 100% längre än den grova sträckan man mäter upp på kartan.

Ta med vattenkokare (12v). Att ta fram köket för att diska eller koka kaffe är jobbigt.

Förvara allting i lådor och spänn fast varje låda för sig själv.

Jag hade en passiv kylväska. Min plan var att köpa mat en gång per dag och då köpa något fryst som fungerar som kylklamp. Men det höll sig inte kallt.. Finns bättre utbud av färskt kött också, i alla fall om man vill äta ggott och omväxlande.

Ha alltid med kemisk metall, en underbar uppfinning, och gärna diverse slangar osv.

Mitt taktält verkar vara helt vattentätt, men om det är blött på utsidan när jag packar ihop det så blir det blött inuti också. Ett alternativ är att ta in madrassen i bilen innan jag packar ihop det. Funderar på att skaffa sängkläder i ull, om det finns? Skall ju vara värmt även då det är fuktigt.

Ha ett utfällbart tak bakom bilen och en arbetsbänk där.

Ha mellanväggar i kylboxen så att inte allt trillar och läcker när man kör i terräng.

Lättåtkomliga verktyg så man inte behöver packa ur bilen för att komma åt dem.

Det var väll några av sakerna som jag skall försöka förbättra tills nästa resa.

Edit: kompressor för att kunna pumpa däcken.

Highlift och någon typ av ramper att lägga under hjulen hade också varit riktigt bra att ha.
Senast redigerad av squiz3r den tis aug 13, 2013 11:29, redigerad totalt 1 gånger.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » mån aug 12, 2013 15:49

squiz3r skrev:Funderar på att skaffa sängkläder i ull, om det finns? Skall ju vara värmt även då det är fuktigt.
Det finns, men är inte billigt. Morsan använder sånt.
http://www.ullbadden.se/sv/artiklar//au ... ction.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brukar finnas billigare på charter-resor tydligen....

volvorobban86
Veteran

Inlägg av volvorobban86 » mån aug 12, 2013 15:58

Aha då var det du som kom och frågade mig om var man kunde köpa bensindunk?

Stod och grejade med party tälten. :tumbup:
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

squiz3r
Hemmastadd

Inlägg av squiz3r » mån aug 12, 2013 18:04

Huja.. Dags att öva upp mina tovningskunskaper som jag fick lära mig i lågstadiet. Mina föräldrar har nog ull nog för att sponsra mig med den biten! :mrgreen:

Jovisst, det var jag som letade bensindunk! Hittade bara en liten 5L dunk där inne så jag frågade damen i kassan om det var den enda de hade Och jo det var det ju.. När jag fyllt upp den med bensin fick jag såklart syn på en 20L Jeepdunk innanför dörren, precis vad jag letade efter...
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5

Hagberg
Forumräv

Inlägg av Hagberg » mån aug 12, 2013 18:25

Ser ut att ha varit en trevlig semester, trots att du åkte via Degerfors... Jag är uppväxt där. :P
Men Sveafallen är riktigt fint och straxt utanför Degerfors så kan man (om man kör en 4x4) haka på en gammal banvall utan räls och köra till Örebro utan att störa en människa.

Tack för inspirationen!!

:beer:
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.

volvorobban86
Veteran

Inlägg av volvorobban86 » mån aug 12, 2013 18:34

Hadde du förklarat läget så hadde vi kunnat lösa en bättre begnad åt dig ju :tumbup:

Trevliga bilder iaf :tumbup:
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

Skriv svar