All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Bertilson
- Veteran
- Inlägg: 2088
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
- Ort: Borås
Inlägg
av Bertilson » tis jan 13, 2009 0:42
Hej!
Ni som sett min tråd i garaget vet att jag bygger avgassystem till min bil.
Jag har tillgång till att kunna varmgalva saker gratis och funderar på om det är nån mening med att galva avgasrören och downpipen.
Hur varmt blir det direkt efter turbon på en Dieselmotor? Och hur höga temperaturer klarar galvade rör??
Är det någon ide att galva downpipen på bild?

Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på
per@fotat.nu och/eller 0709-863982
-
Gaup
- Forumräv
- Inlägg: 615
- Blev medlem: sön dec 31, 2006 3:31
- Ort: Dorotea
Inlägg
av Gaup » tis jan 13, 2009 1:41
Zink smälter vid 419.6grader och avgaserna efter turbo ska ej va mycket högre än femhundra grader så det vete fan om det är lönt att galva metern efter turbon.. och den biten brukar ju klara sig ganska hyfsat..
-
Bertilson
- Veteran
- Inlägg: 2088
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
- Ort: Borås
Inlägg
av Bertilson » tis jan 13, 2009 12:28
jo det är sant. och det är 2mm godstjocklek också, så att det har lite att rosta i innan det blir hål.
tänkte bara att om man lindar avgasbandage så kanske det binder funkten "bättre" så att det rostar lättare.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på
per@fotat.nu och/eller 0709-863982
-
niva_mats
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5160
- Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
- Ort: Jäla (Falköping)
Inlägg
av niva_mats » tis jan 13, 2009 12:41
Tanken är god...
Men när du lindar avgasbandage runt röret ifråga så kommer du stänga värmen inne och antagligen elda upp ev zink snabbare..
Men som du säger 2mm gods.. Det kommer inte rosta sönder under bilens livstid...
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
-
Bertilson
- Veteran
- Inlägg: 2088
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
- Ort: Borås
Inlägg
av Bertilson » tis jan 13, 2009 19:24
Är det någon idé att galva resten utav röret tro??
Borde väl inte bli så varmt efter flrexslangen som kommer sitta i höjd med växellådan ungefär.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på
per@fotat.nu och/eller 0709-863982
-
IsuzuDiesel
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Inlägg
av IsuzuDiesel » tis jan 13, 2009 19:32
Tänker du behålla första delen på downpipen som den är på bilden? Är ju bättre att skära en egen fläns och montera grovt rör direkt, det är väl lite drygt 2" ut från turbon.
Angående galvningen, en diesel fixar ju rostskyddet av sig självt med ett lager sot inne i röret. Har aldrig behövt byta/laga rör på mina dieslar

-
niva_mats
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5160
- Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
- Ort: Jäla (Falköping)
Inlägg
av niva_mats » tis jan 13, 2009 20:01
Det bord gå.....
Men... Varför inte bygga med rostfritt i stället... Då har du standard gjejor och om du knycklar nått så köper du nytt utan klydd....
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
-
Bertilson
- Veteran
- Inlägg: 2088
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
- Ort: Borås
Inlägg
av Bertilson » ons jan 14, 2009 0:59
MPalm skrev:Tänker du behålla första delen på downpipen som den är på bilden? Är ju bättre att skära en egen fläns och montera grovt rör direkt, det är väl lite drygt 2" ut från turbon.
Utblåset på turbon är inte större heller så att det går inte att ha grövre rör så länge man inte vill ha fästbultarna invändigt i röret.
niva_mats skrev:
Men... Varför inte bygga med rostfritt i stället... Då har du standard gjejor och om du knycklar nått så köper du nytt utan klydd....
För att jag har en massa 3" stålrör liggande hemma i olika former, längder och böjjar.
Detta avgassystem bli m.a.o gratis så när som lite Gas och svetstråd till Magen, El, kapskivor, och 300kr i flexslang och en muff.
Och som sagt. 2mm godstjocklek och hela systemet kommer att ligga ovanför ramen, kommer nog inte att knyckla det.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på
per@fotat.nu och/eller 0709-863982
-
niva_mats
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5160
- Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
- Ort: Jäla (Falköping)
Inlägg
av niva_mats » ons jan 14, 2009 8:47
oo fan...
DÅ fattar jag.... Lite trög ibland...
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
-
Bertilson
- Veteran
- Inlägg: 2088
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
- Ort: Borås
Inlägg
av Bertilson » ons jan 14, 2009 11:38
det är vi alla lite av och till
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på
per@fotat.nu och/eller 0709-863982
-
Cönny
- Beroende
- Inlägg: 1005
- Blev medlem: ons sep 05, 2007 9:38
- Ort: Mariestad
Inlägg
av Cönny » ons jan 14, 2009 16:17
Frågan e om de verkligen e lönt de även om man kan galva billigt. Systemet kommer ju hålla allafall 2år utan galv. men de e klart. man kan ju alltid prova. de man inte testar får man aldrig lära sig. Så prova vet jag.
Angående dowmpipen så ser jag ingen egentlig vits med att bygga 3" på sådan liten motor. speciellt inte när dom första 7-8cm bara är 2".
jag har 2,5" hela vägen på min 323 som har 320 motor räcker gott och väl till för den. men de var inte vad denna tråd handla om.
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600
Crf 250 -08
-
Skilling
- Användare
- Inlägg: 73
- Blev medlem: mån dec 17, 2007 21:54
- Ort: Ronneby
-
Kontakt:
Inlägg
av Skilling » ons jan 14, 2009 20:56
Risken med galvning av tunnare gods är att metallen blir sprödare och har lättare att spricka ett avgassytem rör sig en hel del.Vi har däremot elzinkat en del rör på jobbet funkar bra (om det inte är kromståls rör) håller bilarnas livslängd iallafall =3år.
-
Bertilson
- Veteran
- Inlägg: 2088
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
- Ort: Borås
Inlägg
av Bertilson » ons jan 14, 2009 23:46
Cönny skrev:
Angående dowmpipen så ser jag ingen egentlig vits med att bygga 3" på sådan liten motor. speciellt inte när dom första 7-8cm bara är 2".
Downpipen är redan färdigbyggd. Orginal sitter det 2,5 tums på bilen som motorn kommer ifrån. och med tanke på hur mycket mera flås jag har i motorn jämnfört med det så kan jag nog motivera 3" systemet.
Och det är bara böjen som är mindre. dvs kanske en genomsnittlig längd på 4 centimeter.
Men jag tror nog att jag skiter i galvningen. tar nog ett bra tag innan 2mm rör rostar bort, kanske kan spraya på lite värmefärg på utsidan bara.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på
per@fotat.nu och/eller 0709-863982
-
Cönny
- Beroende
- Inlägg: 1005
- Blev medlem: ons sep 05, 2007 9:38
- Ort: Mariestad
Inlägg
av Cönny » tor jan 15, 2009 14:27
Satt också och funderade på detta med värmefärg på avgassystemet.
De bromsar upp rosten en stund extra.
Om inte jag mins helt fel så e de 2 mm gods i dom rören man köper på mekonomen också. Brukar la vara runt 2-4 år i snitt på livslängd beroende på hur mycke salt de får smaka.
Med en färgklick på så borde de allafall få något års livslängd till.
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600
Crf 250 -08
-
kalle
- Guru
- Inlägg: 2518
- Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
- Ort: Söderköping
Inlägg
av kalle » tor jan 15, 2009 14:57
vanlig kallgalvspray funkar ganska bra med,sen är det ju inte fel att spola av skiten mellan varven...