Fyll gärna på med fler bra idéer å "värt att tänka på"

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
om vi skiter i själva företagandets ekonomi, så undrar ja om du har erfarenhet av grävning eller så? å då med grävare i den klassen?, å vad för jobb har du tänkt dej i första hand, typ dränering eller plattläggning, ja du fattar;)...Marcus-84 skrev:Tack för alla nyttiga å bra svar!!Uppskattas! Jag ska fila lite på denna idé ett tag till, det ska ju bli som en hobby i första hand (till en början). Säsongen för små grävare är ju strax över, bara 3-4 månader innan tjälen sätter sig
Fyll gärna på med fler bra idéer å "värt att tänka på"
Att man inte ska starta firma bara för att kunna göra avdrag trodde jag var en självklarhet.nutte skrev: ja men startar man firman bara för att få dra av grejjer till bilen så är man då verkligen farligt ute, det krävs inkomst åxå, å firma bil för att dra av grejjer till en sådan.... det finns dom som åkt dit på att ha köpt "fel" däck dim till sina firma bilar när "kontroller" gjorts...
Å har man ingen inkomst, så är det BARA nackdelar, sjukersättning, föräldrapening, pension... sen OM man behöver låna pengar så kanske du inte får pga att du har för LÅG inkomst på papperet trots att du har det gott ställt i verkligheten...
Självklart så är det ju lämpligt om man har bruk för det man köper i firmans verksamhet.Lasse Suzicán skrev: Jag tycker det är väldigt enkelt att först vad Nutte menar...
Om du köper 4 st 42tums IROK på firmakontot så lär revisorn undra rätt rejält vad fan du sysslar med, speciellt om du installerar parabolantenner...
Och alla inköp av delar ska antingen säljas igen, eller bokföras som lager.
Vi kan ta ett exempel. Om jag köper in ovan nämnda däck så läggs dom in i lagersaldot till den dag jag säljer dom till en kund, tar ut däcken som eget uttag (då måste jag betala moms och skatt på dom) eller att dom avskrivs efter sisådär 5-10 år.
Största chansen att "lyckas" bekymmerslöst med ovanstående "löneförmån" är om man, i detta fallet, har en entreprenadfirma eller åkeri och köper däcken ospecade, dvs: det står bara 4 st däck på fakturan...
Öööö Det räknas inte med forum inlägg här utan måste vara timmer i grävmaskinMarcus-84 skrev:Vad jag förstått så kan nästan vem som helst "intyga" att jag har 3000 timmar, detta behövs för att kunna få yrkesbeviset. Klarar jag teorin samt uppkörningen så har jag yrkesbevis, så har jag fattat det.
Ojsan mitt 2500:e inlägg, jippie!
Marcus-84 skrev:Vad jag förstått så kan nästan vem som helst "intyga" att jag har 3000 timmar, detta behövs för att kunna få yrkesbeviset. Klarar jag teorin samt uppkörningen så har jag yrkesbevis, så har jag fattat det.
Ojsan mitt 2500:e inlägg, jippie!
Pajeron går förmodligen inte under firman, å då kan man INTE dra av grejjer till den, hade det varit en pickup, å sk momsad bil, då hade det inte varit ngra problem...Grottulf skrev:nutte skrev:
Självklart så är det ju lämpligt om man har bruk för det man köper i firmans verksamhet.
Marcus skulle ju använda sin Pajero till att dra trailern, så det är ju ett klockrent fall att kunna köpa grejer till den avdragsgillt.
Du använder väl inte firmans verktyg när du skruvar privat förresten![]()
Nej, nu har vi sabbat Marcus tråd tillräckligt, så nu sätter jag punkt från min sida.
Marcus-84 skrev:Nja, jag har inte så värst många timmar att skryta med bakom spakarna men jag har extremt lätt att lära mig maskiner. Om det skulle vara dränering av husgrund tex skulle det inta vara några problem, så pass mycket kan jagJag vet att det finns många i denna stad som har behov av dessa små grävare då det inte finns så många. Jag hade väl tänkt rikta in mig på villaägare till en början å sen får man väl söka sig vidare allt eftersom erfarengeten ökar
Yrkesbevis måste man ha , Inga försäkringar gäller om det händer något eller någon om man inte har det , 4800 timmar praktik är det som gäller nu innan man får det riktiga beviset .nutte skrev:HAr varit egen företagare i 10år nu, sen ja va 20... å tänker man som du gör så sitter du helt klart i klistret ganska snart...w_larsson skrev:Har också tänkt på detta länge men inte kommit till skott...det bästa är att man kan köpa massa grejor till "firman" som man drar av! Köper du nya däck till bilen för 10 000:- så kostar dom ca 5500:- istället.
Sen det me grävning åsså vidare är helt underbart, jag kör själv med en 5 tonnare, en 200hk traktor med trailer, åsså skördare på vintrarna...
Tänk bara på vad som gäller ang maskinförar utbildningar, försäkringar osv den dan du startar upp, Jag tror att maskinförar utbildning på jordförflyttande maskin krävs på alla grävare/skidders över 1.5ton...
å för att få ett sådant krävs teori (massor) sen ett par 1000 timmar ute i yrket hos en entreprenör, å vissa försäkringar kräver just detta, men sånt går ju att kolla upp säkert, ja är inte 100% säker själv, ja tog förarutbildningen för 7-8 år sen så de kan ha ändrat sej...
sen är det jobb som fasen, MEN det som är bra är om du kan jobba med annat samtidigt som du startar upp, för inser man att det inte funkar så har man iaf nått att falla tillbaka på...
Sen ska man tänka på att kör du in 1000 kr, så är 500- statens:(
Nu kör ja inte grävre te vardags men rototilten kostar väl lika möe som hela maskin gör i inköp när de är te så små.Vi köpte ju till grävarn hemma åkerman h25 de gick väl på ena 350.000 om ja inte mins fel nu är det ju till en stor grävare men små grejer brukar vara dyra som fan.Va heter nu fästet som ja har på grävlastarn kan det heta s40 eller nåt sånt der är ju bra för då kan du vända skopa bakåfram och skrapa med.Det är ju två rör som fästen.nutte skrev:Marcus-84 skrev:Nja, jag har inte så värst många timmar att skryta med bakom spakarna men jag har extremt lätt att lära mig maskiner. Om det skulle vara dränering av husgrund tex skulle det inta vara några problem, så pass mycket kan jagJag vet att det finns många i denna stad som har behov av dessa små grävare då det inte finns så många. Jag hade väl tänkt rikta in mig på villaägare till en början å sen får man väl söka sig vidare allt eftersom erfarengeten ökar
Små grävare finns det ÖVERALLT;)... Men få som kör på allvar, det är mest egna hemmare som har dom... å jag är en av FÅ som kör så liten, Men som ja skrev en 5 tonnare, å jag har ingen rotortilt, jag har kört massor me grävare, å traktorgrävare både med å utan "rototilt" men skulle inte vilja ha nån på en så liten maskin, den tar bort aldeles för mkt kapacitet enligt mej... Å är det första maskinen så lär dej gräva utan rotortilt i första hand;)....
Du har rätt, S30, S40 osv då går det att vända skopan, å det kan va skit bra om man ska singla mot en grund tex, å dyra är rototilterna:(... Inte värt det till dom små, kul å ha men inte värt de...cheva ck1500 skrev:Nu kör ja inte grävre te vardags men rototilten kostar väl lika möe som hela maskin gör i inköp när de är te så små.Vi köpte ju till grävarn hemma åkerman h25 de gick väl på ena 350.000 om ja inte mins fel nu är det ju till en stor grävare men små grejer brukar vara dyra som fan.Va heter nu fästet som ja har på grävlastarn kan det heta s40 eller nåt sånt der är ju bra för då kan du vända skopa bakåfram och skrapa med.Det är ju två rör som fästen.nutte skrev:Marcus-84 skrev:Nja, jag har inte så värst många timmar att skryta med bakom spakarna men jag har extremt lätt att lära mig maskiner. Om det skulle vara dränering av husgrund tex skulle det inta vara några problem, så pass mycket kan jagJag vet att det finns många i denna stad som har behov av dessa små grävare då det inte finns så många. Jag hade väl tänkt rikta in mig på villaägare till en början å sen får man väl söka sig vidare allt eftersom erfarengeten ökar
Små grävare finns det ÖVERALLT;)... Men få som kör på allvar, det är mest egna hemmare som har dom... å jag är en av FÅ som kör så liten, Men som ja skrev en 5 tonnare, å jag har ingen rotortilt, jag har kört massor me grävare, å traktorgrävare både med å utan "rototilt" men skulle inte vilja ha nån på en så liten maskin, den tar bort aldeles för mkt kapacitet enligt mej... Å är det första maskinen så lär dej gräva utan rotortilt i första hand;)....